Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Trafik Mühendisliği ve Yönetimi | CE 451 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel trafik mühendisliği kavramlarını ve trafik akış karakteristiklerini açıklayabilme. |
2. Akım oranı, hız ve yoğunluk arasındaki ilişkileri analiz edebilme. |
3. Karayolları ve kavşaklar için kapasiteyi ve hizmet düzeyini değerlendirebilme. |
4. Kavşakların etkin kontrolü için trafik sinyallerini tasarlayabilme ve değerlendirebilme. |
5. Trafik yönetimi amacıyla Akıllı Ulaşım Sistemleri’ni (AUS) uygulayabilme. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CE352 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, trafik akış karakteristikleri, kapasite analizi, sinyalizasyon tasarımı, kavşaklar, otopark etütleri ve Akıllı Ulaşım Sistemleri (ITS) gibi konuları kapsamakta olup, trafik analizi ve yönetimi için temel becerileri kazandırmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Trafik Mühendisliğine Giriş |
2 | Trafik Akımı Karakteristikleri |
3 | Trafik Akımı Karakteristikleri |
4 | Trafik Akım, Hız ve Yoğunluk Arasındaki İlişkiler |
5 | Trafik Akım, Hız ve Yoğunluk Arasındaki İlişkiler |
6 | Kapasite ve Hizmet Düzeyi Analizi |
7 | Otoyollar İçin Kapasite ve Hizmet Düzeyi Analizi |
8 | Otoyollar İçin Kapasite ve Hizmet Düzeyi Analizi |
9 | Kavşaklar |
10 | Kavşaklar |
11 | Trafik Sinyalizasyonu Tasarımı |
12 | Trafik Sinyalizasyonu Tasarımı |
13 | Otopark Etütleri |
14 | Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) |
|
Kaynaklar: |
Roess, R. P., Prassas, E. S., & McShane, W. R. (2010). Traffic Engineering. Pearson. ISBN: 978-0136135739
Smith, W. S., & Hurd, F. (2020). Principles of Highway Engineering and Traffic Analysis. John Wiley & Sons. ISBN: 978-1118120149
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Transportation Research Board. (2000). Highway Capacity Manual. Transportation Research Board (TRB). ISBN: 978-0309067461 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saatlik ders şeklinde işlenecektir |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje Raporu | 1 | %10 |
Sözlü Sunum | 1 | %10 |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 2 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |