PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Türkiye'de Mimari Kültür Varlıklarının KorunmasıARCH 3043 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Mimari Mirasın korunması konusunun gelişimini anlamak
2. Mimarlık mesleğinin koruma boyutunda tarihsel süreçlerden mesleki bağlamda dersler çıkarmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders mimarlık öğrencilerine, Türkiye’deki mimari mirasın korunma çabalarını ve uğranılan kayıpları tarihsel süreçte anlatmaktadır. Ders içeriği olarak, Osmanlı Döneminde Tanzimat sonrasında başlayan süreçte, günümüze değin kültür mirasının ve mimari mirasın korunması alanındaki başlıca gelişmeler karşılaştırmalı olarak öğrencilere anlatılmakta, geçmişten günümüze mimari mirasın korunması alanındaki sorunlar, yasal mevzuatın ve koruma örgütlenmesinin gelişimi gibi konularda bilgi aktarılmaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1GİRİŞ: Ders bağlamının tanımı
2Temel Kavramlar: Kültür, Kültürel Miras, Koruma, Restorasyon, Bilinç, Değer Tanımları
3Türkiyede Kültürel Mirası Korumaya Giriş (Problemler, Potansiyeller, Koruma Ölçekleri ve Önlemler)
4Kültürel Miras Kavramı ve Bunun Korunmasının Osmanlı Döneminde Yayılımı
5Kültürel Miras Kavramı ve Bunun Korunmasının Osmanlı Döneminde Yayılımı
6Erken Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler (1920-1940)
71950'ye Kadar Olan Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler
8Taşınamayan Kültürel Mirasın Korunması Hususunda "GEEAYK" Yüksek Konseyinin Kuruluşu
9Kültürel Miras Yaklaşımları ve Anlayışında Değişimler, 1970'ler
10Yeni Mevzuat ve Yerel Kurulların Oluşumu, 1980'ler
1120. Yüzyılın Son On Senesinde Gelişmeler
1221. Yüzyılın Başlangıcında Türkiye'de Kültürel Mirasın Korunması: Yoksunluk veya Gelişim, 2000'ler
13Türkiye'de Güncel Kültürel Mirasın Korunması Sürecinin Özetle Değerlendirilmesi
14Yakın Geleceği Korumak: Modern Mimarlık Mirasının Korunmasına Dair Problemler
 
Kaynaklar:
Madran, Emre. (2002). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına ilişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. Alsaç, Üstün. (1992). Türkiye’de Restorasyon. İletişim Yayınları. Vinas, Salvador Munos. (2005). Contemporary Theory of Conservation. Elsevier.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Belirli örnek ve konseptlerin tartışmalarıyla şekillenen haftada üç saatlik ders kurgusuna sahiptir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav2%50
Final sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor