Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türkiye'de Mimari Kültür Varlıklarının Korunması | ARCH 304 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mimari Mirasın korunması konusunun gelişimini anlamak |
2. Mimarlık mesleğinin koruma boyutunda tarihsel süreçlerden mesleki bağlamda dersler çıkarmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders mimarlık öğrencilerine, Türkiye’deki mimari mirasın korunma çabalarını ve uğranılan kayıpları tarihsel süreçte anlatmaktadır. Ders içeriği olarak, Osmanlı Döneminde Tanzimat sonrasında başlayan süreçte, günümüze değin kültür mirasının ve mimari mirasın korunması alanındaki başlıca gelişmeler karşılaştırmalı olarak öğrencilere anlatılmakta, geçmişten günümüze mimari mirasın korunması alanındaki sorunlar, yasal mevzuatın ve koruma örgütlenmesinin gelişimi gibi konularda bilgi aktarılmaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | GİRİŞ: Ders bağlamının tanımı |
2 | Temel Kavramlar: Kültür, Kültürel Miras, Koruma, Restorasyon, Bilinç, Değer Tanımları |
3 | Türkiyede Kültürel Mirası Korumaya Giriş (Problemler, Potansiyeller, Koruma Ölçekleri ve Önlemler) |
4 | Kültürel Miras Kavramı ve Bunun Korunmasının Osmanlı Döneminde Yayılımı |
5 | Kültürel Miras Kavramı ve Bunun Korunmasının Osmanlı Döneminde Yayılımı |
6 | Erken Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler (1920-1940) |
7 | 1950'ye Kadar Olan Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler |
8 | Taşınamayan Kültürel Mirasın Korunması Hususunda "GEEAYK" Yüksek Konseyinin Kuruluşu |
9 | Kültürel Miras Yaklaşımları ve Anlayışında Değişimler, 1970'ler |
10 | Yeni Mevzuat ve Yerel Kurulların Oluşumu, 1980'ler |
11 | 20. Yüzyılın Son On Senesinde Gelişmeler |
12 | 21. Yüzyılın Başlangıcında Türkiye'de Kültürel Mirasın Korunması: Yoksunluk veya Gelişim, 2000'ler |
13 | Türkiye'de Güncel Kültürel Mirasın Korunması Sürecinin Özetle Değerlendirilmesi |
14 | Yakın Geleceği Korumak: Modern Mimarlık Mirasının Korunmasına Dair Problemler |
|
Kaynaklar: |
Madran, Emre. (2002). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına ilişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi.
Alsaç, Üstün. (1992). Türkiye’de Restorasyon. İletişim Yayınları.
Vinas, Salvador Munos. (2005). Contemporary Theory of Conservation. Elsevier.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Belirli örnek ve konseptlerin tartışmalarıyla şekillenen haftada üç saatlik ders kurgusuna sahiptir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |