Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Zemin İyileştirme Tekniklerine Giriş | CE 468 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bir inşaat projesini etkileyebilecek sorunlu zemin koşullarını belirleme yetkinliğini geliştirir. |
2. Farklı yeraltı araştırma tekniklerini kavrar. |
3. Zemin iyileştirme tekniklerini ve uygulamalarını mühendislik projelerinde kullanır |
4. Zemin iyileştirme tekniklerinin çeşitli problemli zeminlerde uygunluğunu değerlendirebilecektir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | CE 362 |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, problemli zeminleri iyileştirme teknikleri hakkında bir giriş dersidir. Ders su konulari icermektedir: saha inceleme teknikleri, laboratuvar ve yerinde toprak test teknikleri ve zemin iyileştirme teknikleri yer almaktadır. Bu ders kapsamında ele alınan iyileştirme teknikleri yüzey ve derin sıkıştırmadır; katkı maddeleri ile toprak stabilizasyonu; derin karıştırma yöntemi; ön yükleme ve dikey drenaj, zeminin susuzlaştırmasi ; yerinde sıkılastırma; geotekstiller ve güçlendirilmiş toprak. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Zemin İyileştirmeye Giriş / Temel Mühendisliği Konuları Tekrarı |
2 | Problemli Zemin Ornekleri / Zemin Davranışı |
3 | Saha Keşif Teknikleri / Zemin Test Tekniklerini İnceleme |
4 | Yüzeysel Sıkıştırma / Derin Sıkıştırma Teknikleri |
5 | Derin Sıkıştırma Teknikleri |
6 | 1 Boyutlu Konsolidasyon Teorisi - Önyükleme ve Düşey Drenler |
7 | Düşey Drenler - II / Susuzlaştırma |
8 | Katkılarla İyileştirme (Kireç - çimento Katkısı) |
9 | Permeasyon / Telafi Enjeksiyonu |
10 | Jet Enjeksiyonu / Derin Karıştırma |
11 | Düşey Kolonlu İyileştirmeler / Kazıklar-Mikro Kazıklar |
12 | Taş Kolonlar |
13 | Jet Enjeksiyon Kolonları / DMM Kolonları |
14 | Yanal Elemanlarla İyileştirme / Toprakarme Zemin Çivileri |
|
Kaynaklar: |
Lecture Notes |
|
Diğer Kaynaklar: |
M.P. Moseley and K. Kirsch. 2004 Ground Improvement, Second Edition Spon Press ISBN 0-415-27455-9
Xanthakos, P.P, Abrahamson, L.W, and Bruce, D.A 1994 Ground Control and Improvement John Wiley and Sons 0471552313
Ergun, M.U. 2022 Zemin İyileştirme ve Güçlendirme Yöntemlerinin Esasları
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Hafta'da 3 saat teorik dersten olusmaktadir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 4 | %25 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Sınıf Katılımı | 14 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 0 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 0 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 0 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |