PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Felsefe Üzerine DüşünmekIAGR 5343 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Felsefi kavramların mimari düşünce üzerindeki etkisini analiz eder.
2. Etik, estetik ve politik boyutlarıyla yapılı çevreyi değerlendirebilir.
3. Mimari teorileri ve felsefi yaklaşımları karşılaştırarak eleştirel bakış geliştirir.
4. Felsefi düşünceyi tasarım pratiğine entegre etme becerisi kazanır.
5. Mimari eleştiri üretirken düşünsel derinlik ve bağlamsal farkındalık geliştirir.
6. Kuram temelli yaratıcı kavramsallaştırma ve tasarım geliştirme yapar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders, felsefe ve mimarlık teorisi arasındaki kesişimin kapsamlı bir incelemesini sunmaktadır. Bir dizi tematik tartışma, felsefi araştırma ve önde gelen mimar ve düşünürlerin vaka çalışmaları aracılığıyla öğrenciler, felsefi kavramların mimari ilkeleri, tasarım metodolojilerini ve yapılı çevreleri nasıl şekillendirdiğine dair derin bir anlayış geliştireceklerdir. öğrencilere felsefe ve mimarlık pratiği arasındaki zengin etkileşimi keşfetmeleri için fırsat sunar. Öğrenciler, mimari teori ve tasarımın felsefi temellerini eleştirel bir şekilde inceleyerek, yapılı çevrenin etik, estetik ve varoluşsal boyutlarına ilişkin incelikli bir anlayış geliştirecek, onları karmaşık zorlukların üstesinden gelmeye ve meslek alanına anlamlı katkıda bulunmaya hazırlayacaklardır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Bu derste üretken yapay zeka (ÜYZ) araçlarının (örneğin, ChatGPT, DALL·E, Midjourney vb.) sınırlı ve etik çerçevede kullanımı teşvik edilebilir. Öğrenciler, araştırma, fikir geliştirme veya sunum hazırlama süreçlerinde bu araçlardan destek alabilirler. Ancak, üretilen içeriğin özgünlüğü, doğruluğu ve akademik sorumluluğu tamamen öğrenciye aittir. Yapay zekadan alınan destek, uygun biçimde belirtilmeli ve kaynak gösterilmelidir. Ders kapsamında intihal, otomatik içerik üretimiyle sınırlı bilgi aktarımı gibi etik dışı kullanımlar kabul edilmez.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Mimarlık Kuramına Giriş ve Felsefi Temeller
2Mekan ve Yer Felsefesi
3Mimarlıkta etik
4Estetik ve Mimari İfade
5Mimarlık ve Teknoloji
6varoluşçuluk ve Tasarım Felsefesi
7Mimarlıkta Göstergebilim
8Tasarım Psikolojisi ve Çevre Algısı
9Politika ve Yapılı Çevre
10Mimarlıkta Fenomenoloji
11Mimari Eleştiri ve Teori
12Bellek, Kimlik ve Mimarlık
13 Teoriyi Tasarım Pratiğine Bütünleştirmek (Bölüm 1: Kavramsallaştırma ve Fikir Oluşturma)
14Teorinin Tasarım Pratiğine Entegre Edilmesi (Bölüm 2: Tasarım Geliştirme ve İyileştirme)
 
Kaynaklar:
• Loos, Adolf. "Ornament and Crime." • Schopenhauer, Arthur. "The World as Will and Representation." • Ruskin, John. "The Seven Lamps of Architecture" and "The Stones of Venice." • Langer, Susanne. "Feeling and Form" and "Mind: An Essay on Human Feeling." • Zumthor, Peter. Atmospheres: Architectural Environments. Surrounding Objects. Birkhäuser Architecture, 2006. • Gehry, Frank. Selected writings or monographs on his work. • Calatrava, Santiago. Selected writings or monographs on his work. • Piano, Renzo. Selected writings or monographs on his work. • Bernard Tschumi, Architecture and Disjunction
 
Diğer Kaynaklar:
• "The Republic" and "Politics" by Plato and Aristotle • "Critique of Judgment" by Immanuel Kant • "Building Dwelling Thinking" by Martin Heidegger • "Ten Books on Architecture" by Vitruvius • "Towards a New Architecture" by Le Corbusier • "The Poetics of Space" by Gaston Bachelard • "Phenomenology of Perception" by Maurice Merleau-Ponty • "Getting Back into Place" by Edward Casey • "Tadao Ando: Conversations with Students" by Tadao Ando • "Questions of Perception: Phenomenology of Architecture" by Steven Holl • "Zaha Hadid: Form in Motion" by Patrik Schumacher
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim Yöntemleri 1. Anlatım-Sunuş 2. Tartışma-Buluş Öğretim Teknikleri: 1. Gösterim 2. Soru - Cevap 3. Mikro öğretmen (Öğret- Yeniden öğret)
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Final Sınavı1%50
Ödev3%30
Ara Sınav1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İçmimarlık, iç mekân tasarımı ve ilişkili disiplinlerden edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme, bu bilgileri disiplinlerarası etkileşim içinde yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme.3
2Bilimsel araştırma yöntemleri ile bilgiye ulaşabilme, veri toplama ve bu bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek eleştirel bir yaklaşımla yorumlayabilme, içmimarlık alanında karşılaşılan sorunları çözümleyebilme.2
3Tasarım ve teori, renovasyon ve tarih, kentsel iç mekânlar, sosyal-psikolojik ve kültürel etmenler, ekolojik tasarım, akustik, aydınlatma ve renk, gelişmiş strüktürler ile yönetim ve pazarlama gibi konularda edindiği bilgileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme ve bu çalışmaları etkin bir biçimde yürütebilme.3
4İçmimarlık alanında gerekli akademik personeli ve toplumun farklı taleplerini karşılayacak liderlik becerileri kazanarak uzmanlık gerektiren çalışmaları bağımsız olarak planlayabilme, yönetebilme ve bu süreçlerde aktif sorumluluk alabilme.1
5İçmimarlık alanında gerekli bilimsel ve teknolojik altyapıyı etkin bir şekilde kullanabilme; bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini tasarım süreçlerinde ve farklı disiplinlerdeki uygulamalarda kullanabilme.0
6İçmimarlık alanındaki güncel gelişmeler ışığında edindiği uzmanlık bilgilerini ve araştırma sonuçlarını alan içi ve dışı paydaşlara sistematik biçimde aktarabilme, mesleki ilişkileri yönlendiren normları eleştirel olarak değerlendirme ve gerektiğinde değiştirebilme.2
7En az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde İngilizce kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip edebilme, sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.3