| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Balkanlar ve Kafkasya'da Siyaset | PSI 528 | | | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Her iki bölgede meydana gelen çatışmaların bağımsız çatışmalar olmadığının, komünizmin çökmesinin sonuçları olduğunun kavranması, |
| 2. Bölgedeki çatışmaların hangi yöntemlerle çözümlendiğinin sorgulanarak vakalara göre sebep-sonuç ilişkilerinin ve ne tür değişiklikler sergilendiğinin teorik temelde anlaşılması, |
| 3. Küresel ve bölgesel aktörlerin çatışmalar süresince ve sonrasında yaklaşımlarının kavranması |
| 4. Rusya’nın her iki bölgenin siyasetinde başat aktör olduğundan hareketle, çarlık döneminden günümüze kadar her iki bölgeye dair politikasında öne çıkan unsurların devamlılık gösterip göstermediğinin anlaşılması |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu derste, Balkanlar ve Kafkasya’nın tarihi arka planının kısaca incelenmesinin ardından, her iki bölgedeki paralel dağılma süreçleri analiz edilir. Eski Yugoslavya’da savaşlar (Bosna - Hersek ve Kosova), Makedon – Arnavut çatışması, Bulgaristan’da Türklere yönelik asimilasyon uygulamaları, Azerbaycan - Ermenistan savaşı (Karabağ sorunu), Rusya – Çeçenistan çatışması, Gürcistan’da etnik çatışmalar (Gürcü – Oset Savaşı, Gürcü – Abhaz Savaşı, 08.08.2008 Savaşı) üzerinde durulur. Rusya ağırlıklı olmak üzere küresel ve bölgesel güçlerin Balkan ve Kafkas politikaları incelenir. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Giriş |
| 2 | Yugoslavya'nın Dağılması ve Bosna-Hersek'te Savaş |
| 3 | Kosova Krizi (1) |
| 4 | Kosova Krizi (2) |
| 5 | Makedon - Arnavut Çatışması |
| 6 | Bulagaristan'da Türklere Yönelik Asimilasyon (1984-1989) |
| 7 | Dağlık Karabağ sorunu |
| 8 | VİZE SINAVI |
| 9 | Rus- Çeçen Savaşı (1) |
| 10 | Rus - Çeçen Savaşı (2) |
| 11 | Gürcistan-Abhazya, Gürcistan-Güney Osetya Çatışmaları (1990’lar) |
| 12 | 8.8.2008 Savaşı |
| 13 | Sunumlar |
| 14 | Sunumlar |
| |
| Kaynaklar: |
| Svante Cornell,Small Nations and Great Powers: A Study of Ethnopolitical Conflict in the Caucasus, London and New York: Routledge Curzon Press 2001
Mustafa Aydın, New Geopolitics of Central Asia and the Caucasus: Causes of Instability and Predicament, Ankara: SAM 2000
Robert M. Hayden From Yugoslavia to the western Balkans : studies of a European disunion, 1991-2011 Leiden: Brill 2013
Maire Braniff Integrating the Balkans : conflict resolution and the impact of EU expansion London, New York: I.B. Tauris 2011
Mark Biondich The Balkans : revolution, war, and political violence since 1878 Oxford, New York: Oxford University Press 2011
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Ders anlatımı, sınıf içi tartışmalar. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Ödev | 1 | %25 |
| Sözlü Sunum | 1 | %15 |
| Final Sınavı | 1 | %30 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı |
| 1 | Sosyal bilimler, ekonomi ve hukukun temel kavramlarını anlayabilir ve yorumlayabilir. | 3 |
| 2 | Siyaset Bilimi alanında yeni bilgi ve yöntemleri geliştirmek ve farklı alanlarda yer alan yararlı bilgileri bütünleştirmek için yürütülen araştırma ve/veya yenilik faaliyetlerinde ve sorun çözmede ileri düzeyde beceriye sahip olur; temel prensipleri, amaçları, veri toplama metodlarını ve veri analizini anlayabilir. | 3 |
| 3 | Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanlarında, özgün fikirlerin ve/veya araştırmaların temelini oluşturan ve bir kısmı en ileri düzeydeki ihtisas bilgisine sahip olur. | 4 |
| 4 | Genelde sosyal bilimler özelde ise Siyaset Bilimi alanında neyin doğru, gerçek ya da sağduyu olarak sunulduğunun sorgulanması için eleştirel bir akıl ve analitik kapasiteye sahip olur. | 3 |
| 5 | Sürekli değişen dünyada, alternatif bilgi kanallarına ulaşmayı bilir, hayat-boyu öğrenme için hazır olur. | 2 |
| 6 | İleri araştırma işlemlerinin kavranılması, tasarlanması, uygulanması ve uyarlanmasını yapma becerisine, ekip üyesi veya kısmen özerk olarak sahip olur ve bulgularını bilim dünyasına sunma yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 7 | Türk toplumu, siyasi tarihi, siyasi gelenekleri ve kültürünün yanı sıra Türk anayasal ve idari yapısı hakkında derin bir kavrayışa sahip olur. | 0 |
| 8 | Klasik ve çağdaş siyaset teorilerinin yanı sıra uluslararası hukuk ve uluslararası örgütler hakkında da derin bilgi sahibi olur. | 2 |
| 9 | Küresel ekonomik, politik ve kültürel ilişkiler hakkında derin bir bilgi birikimine kavuşmakla birlikte söz konusu alanlardaki gelişmeleri anlayabilme ve yorumlayabilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 10 | Başkalarına ve çevreye karşı sosyal ve vatandaşlık sorumluluğunun bilincindedir; Sosyal, kültürel hakları destekler, sosyal adalet bilinci kazanır. | 0 |
| 11 | İngilizce’yi günlük iletişim ve ileri düzey profesyonel amaçlar için kullanabilir (Avrupa dil portfolyosu global ölçeği, düzey B1). | 2 |
| 12 | Kendisini, bağımsız olarak ve grup içinde sözlü ve yazılı biçimde ifade edebilir. | 4 |
| 13 | Eğitimini aldığı alandaki araştırma ve çalışmalar için gerekli bilgisayar teknolojilerini kullanır. | 4 |
| 14 | Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kapsamında yer alan iş veya öğrenme alanlarındaki bilgi, beceri, tutum ve davranışlar ile toplumsal ve etik meseleler ve sorumluluklar ilişkisinin farkında olur. | 3 |
| 15 | Alanıyla ilgili bilgilerin edinilmesi, verilerin toplanması, analiz edilmesi, uygulanması ve araştırma bulgularının aktarılması sürecinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik ilkelere bağlı kalır. | 3 |