Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Rekabet Politikası ve Regülasyon | ECON 415 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Rekabet politikalarının iktisadi temellerini anlar. |
2. Rekabet politikalarını analiz etmek için modern endüstriyel organizasyon teorilerini kullanabilir. |
3. Rekabete aykırı uygulamaların sonuçlarını kavrar. |
4. İktisat teorisini kullanarak rekabet ve regülasyon politikalarının gerekçe ve işlevlerini açıklayabilir. |
5. Firmaların çeşitli uygulamalarının refah üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerini bilir ve bu olumsuz etkileri azaltmak için tasarlanan politikaları anlar. |
6. Hakim durumun kötüye kullanılmasına ilişkin iktisadi teorileri öğrenir ve farklı kötüye kullanma türlerinin ekonomik özelliklerini ayırt edebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste, rekabet ekonomisinin temel analitik araçları ele alınmakta ve öğrencilere, rekabet ve regülasyon politikalarını anlamak için gereken iktisat teorisi uygulamaları tanıtılmaktadır. Derste işlenecek konular arasında, rekabetçi ideal, tekel, doğal tekel, oligopol modelleri, piyasa gücünün tanımlanması ve ölçülmesi, yarışabilir piyasalar teorisi, işbirliği, yatay ve dikey birleşmeler, fiyat farklılaştırması ve yıkıcı fiyatlama, fiyat sıkıştırması, sadakat indirimleri, rakiplerin maliyetlerini yükseltme, anlaşma yapmayı reddetme, bağlama ve paket satış gibi dışlayıcı uygulamalar yer almaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Rekabet Politikası: ABD, AB ve Türkiye'deki Hedefler ve Kısa Tarihçe |
2 | Rekabet Kurumu'nun İşlevleri ve Yapısı |
3 | İlgili Pazarın Tanımı |
4 | Rekabetçi İdeal, Tekel, Doğal Tekel, Monopson ve Hakim Firmalar |
5 | Temel Oligopol Modelleri |
6 | Piyasa Gücünün Tanımlanması ve Ölçülmesi: Yapı-Davranış-Performans Paradigması ve Yeni Endüstriyel Organizasyon |
7 | Ara Sınav |
8 | Yarışabilir Piyasalar Teorisi ve Rekabet Politikalarına Dair Sonuçları |
9 | İşbirliği ve Yatay Anlaşmalar |
10 | Yatay Birleşmeler; Dikey Birleşmeler ve Dikey Kısıtlamalar |
11 | Fiyat Farklılaştırması |
12 | Dışlayıcı Uygulamalar I: Yıkıcı Fiyatlama, Aşırı Fiyatlama, Fiyat Sıkıştırması, Sadakat İndirimleri ve Diğer İndirim Türleri |
13 | Dışlayıcı Uygulamalar II: Rakiplerin Maliyetlerini Yükseltme, Anlaşma Yapmayı Reddetme, Bağlama ve Paket Satış |
14 | Regülasyon Ekonomisinde Konular |
|
Kaynaklar: |
1. Church, J. ve R. Ware (2000), Industrial Organization: A Strategic Approach, McGraw-Hill.
2. Carlton, D. W. ve J. M Perloff (2004), Modern Industrial Organization, 4th edition, Pearson Education.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Motta, M. (2004), Competition Policy: Theory and Practice, Cambridge University Press.
2. Viscusi, W. K., J. M. Vernon ve J. E. Harrington (2005), Economics of Regulation and Antitrust, 4th edition, MIT Press.
3. Burgess, G. H. (1997), The Economics of Regulation and Antitrust, Addison Wesley.
4. Bishop, S. ve M. Walker (2007), The Economics of EC Competition Law: Concepts, Application and Measurement, 3rd edition, Sweet & Maxwell. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |