PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Rekabet Politikası ve RegülasyonECON 4153 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Rekabet politikalarının iktisadi temellerini anlar.
2. Rekabet politikalarını analiz etmek için modern endüstriyel organizasyon teorilerini kullanabilir.
3. Rekabete aykırı uygulamaların sonuçlarını kavrar.
4. İktisat teorisini kullanarak rekabet ve regülasyon politikalarının gerekçe ve işlevlerini açıklayabilir.
5. Firmaların çeşitli uygulamalarının refah üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerini bilir ve bu olumsuz etkileri azaltmak için tasarlanan politikaları anlar.
6. Hakim durumun kötüye kullanılmasına ilişkin iktisadi teorileri öğrenir ve farklı kötüye kullanma türlerinin ekonomik özelliklerini ayırt edebilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu derste, rekabet ekonomisinin temel analitik araçları ele alınmakta ve öğrencilere, rekabet ve regülasyon politikalarını anlamak için gereken iktisat teorisi uygulamaları tanıtılmaktadır. Derste işlenecek konular arasında, rekabetçi ideal, tekel, doğal tekel, oligopol modelleri, piyasa gücünün tanımlanması ve ölçülmesi, yarışabilir piyasalar teorisi, işbirliği, yatay ve dikey birleşmeler, fiyat farklılaştırması ve yıkıcı fiyatlama, fiyat sıkıştırması, sadakat indirimleri, rakiplerin maliyetlerini yükseltme, anlaşma yapmayı reddetme, bağlama ve paket satış gibi dışlayıcı uygulamalar yer almaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Rekabet Politikası: ABD, AB ve Türkiye'deki Hedefler ve Kısa Tarihçe
2Rekabet Kurumu'nun İşlevleri ve Yapısı
3İlgili Pazarın Tanımı
4Rekabetçi İdeal, Tekel, Doğal Tekel, Monopson ve Hakim Firmalar
5Temel Oligopol Modelleri
6Piyasa Gücünün Tanımlanması ve Ölçülmesi: Yapı-Davranış-Performans Paradigması ve Yeni Endüstriyel Organizasyon
7Ara Sınav
8Yarışabilir Piyasalar Teorisi ve Rekabet Politikalarına Dair Sonuçları
9İşbirliği ve Yatay Anlaşmalar
10Yatay Birleşmeler; Dikey Birleşmeler ve Dikey Kısıtlamalar
11Fiyat Farklılaştırması
12Dışlayıcı Uygulamalar I: Yıkıcı Fiyatlama, Aşırı Fiyatlama, Fiyat Sıkıştırması, Sadakat İndirimleri ve Diğer İndirim Türleri
13Dışlayıcı Uygulamalar II: Rakiplerin Maliyetlerini Yükseltme, Anlaşma Yapmayı Reddetme, Bağlama ve Paket Satış
14Regülasyon Ekonomisinde Konular
 
Kaynaklar:
1. Church, J. ve R. Ware (2000), Industrial Organization: A Strategic Approach, McGraw-Hill. 2. Carlton, D. W. ve J. M Perloff (2004), Modern Industrial Organization, 4th edition, Pearson Education.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Motta, M. (2004), Competition Policy: Theory and Practice, Cambridge University Press. 2. Viscusi, W. K., J. M. Vernon ve J. E. Harrington (2005), Economics of Regulation and Antitrust, 4th edition, MIT Press. 3. Burgess, G. H. (1997), The Economics of Regulation and Antitrust, Addison Wesley. 4. Bishop, S. ve M. Walker (2007), The Economics of EC Competition Law: Concepts, Application and Measurement, 3rd edition, Sweet & Maxwell.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav2%50
Final sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor