Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Endüstriyel Organizasyon | ECON 411 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Ders kapsamında ele alınan tekel uygulamalarını anlar ve farklı fiyat farklılaştırması türleri için çözümleme yapabilir. |
2. Firmaların faaliyet gösterdiği tekel, tekelci rekabet ve oligopol gibi farklı piyasa yapılarını öğrenir, bunlar arasında ayrım yapabilir. |
3. Farklı piyasa yapıları için nicel çözümlemeler yapabilir, denge sonuçlarını türetip yorumlayabilir. |
4. Farklı piyasa yapılarının firma davranışları üzerindeki etkilerini izah edebilir. |
5. Firmaların stratejik davranışlarını anlamak için oyun teorisinden yararlanabilir. |
6. Firmaların, işbirliği ve giriş engelleme gibi rekabete aykırı davranışlarını öğrenir ve analiz edebilir. |
7. Eksik rekabetçi piyasa yapılarının, firmaların ürün farklılaştırması, reklam, araştırma-geliştirme gibi stratejik kararları üzerindeki rolünü analiz edebilir. |
8. Bu derste öğrendiği bilgileri kullanarak çeşitli piyasa ve endüstrilerin gözlemlenen özelliklerini açıklayabilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Endüstriyel organizasyon piyasaların, özellikle de firmaların stratejik olarak hareket ettiği eksik rekabet piyasalarının işleyişini inceleyen bir mikro iktisat alt dalıdır. Bu ders kapsamında ele alınan konular arasında, tekel fiyatlaması ve dayanıklı mal üreten tekel, fiyat farklılaştırması, tekelci rekabet, dikey kontrol, oligopol modelleri, işbirliği ve fiyat savaşları, tekrarlanan oyunlar, yoğunlaşma ve giriş engelleri, giriş engelleme stratejileri, ürün farklılaştırması, reklam ve araştırma-geliştirme yer almaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tekel Fiyatlaması ve Dayanıklı Mal Üreten Tekel |
2 | Fiyat Farklılaştırması |
3 | Tekelci Rekabet |
4 | Dikey Kontrol |
5 | Oyun Teorisinin Temel Kavramları |
6 | Cournot ve Bertrand Oligopol Modelleri |
7 | Ara Sınav |
8 | Dinamik Oyunlar ve İlk Hamle Avantajı (Stackelberg Modeli) |
9 | İşbirliği ve Fiyat Savaşları |
10 | Tekrarlanan Oyunlar |
11 | Yoğunlaşma ve Giriş Engelleri |
12 | Stratejik Giriş Engelleme |
13 | Ürün Farklılaştırması |
14 | Reklam; Araştırma-Geliştirme |
|
Kaynaklar: |
1. Pepall, L., D. J. Richards ve G. Norman (2014), Industrial Organization: Contemporary Theory and Empirical Applications, 5th edition, John Wiley & Sons. |
|
Diğer Kaynaklar: |
1. Cabral, L. (2017), Introduction to Industrial Organization, 2nd edition, The MIT Press.
2. Shy, O. (1996), Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press.
3. Waldman, D. E. ve E. J. Jensen (2013), Industrial Organization : Theory and Practice, 4th edition, Pearson Education.
4. Lipczynski, J., J. Goddard, ve J. O. S. Wilson (2017), Industrial Organization: Competition, Strategy and Policy, 5th edition, Pearson Education. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |