PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
İç Mimarlıkta Kullanıcı İhtiyaçları ve MemnuniyetiINAR 3843 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Bu ders, tasarım öğrencilerinin kullanıcı boyutunu tasarım sürecine dahil etme anlayışını geliştirmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin kullanıcı ihtiyaçlarını, beklentilerini ve memnuniyetini analiz etme becerilerini geliştirir. Bu çerçevede öğrenciler, tasarım sürecinde kullanıcılarla nasıl iletişim ve etkileşim kuracaklarını, onlardan nasıl geri bildirim alacaklarını ve kullanıcılarla ilgili girdileri nasıl değerlendireceklerini öğrenirler. Translated with DeepL.com (free version)
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

İç mimarlık, insan çevresindeki binaların kapalı alanlarını üreten bir tasarım sürecidir. Bu süreç sadece iç mekan tasarımı konusunda teknik bilgi gerektirmez, aynı zamanda kullanıcının fiziksel ve duygusal ihtiyaçlarını da karşılar. İç mimarlığın bu ikinci gerekliliği "kullanıcı merkezli tasarım" kavramını gündeme getirmektedir. Bu kavram, kullanıcıların aktörlerden biri olarak kabul edildiği ve onların ihtiyaç, beklenti ve memnuniyetlerinin aşamaları etkin bir şekilde etkilediği bir tasarım sürecine işaret etmektedir. Bu ders, öğrencilerin kullanıcıların ihtiyaçlarını kaçınılmaz olarak göz önünde bulundurdukları profesyonel yaşamlarına uyum sağlamalarına yardımcı olmaktadır. Kullanıcı ihtiyaçlarının analizi, sonunda ticari mekanlar için kurumsal kimlik olarak karmaşık bir kimlik tasarımına yol açacaktır. Bir mekan nasıl hem işlevsel olacak hem de estetik değerlere ve özgün bir kimliğe sahip olacaktır. Ders, kullanıcı merkezli tasarım sürecine bağlı olarak işlevsel mekanların kimlik nitelikleri üzerine teorik tartışmalar, okumalar, grup çalışmaları ve anketler ile paydaş tercihlerinin analizini birleştirerek tasarımda kullanıcı boyutuna ilişkin bütünleştirici kavramların bir karışımını sağlar. Dolayısıyla iç mimarlığı kapsamlı bir süreç olarak kabul eden bu ders, bu sürecin üç aşamasını kapsamaktadır. İlk aşama, kullanıcı merkezli iç mekan tasarımı ve kimliği ile ilgili teorik tartışmaları içermektedir. İkinci aşamada, iç mimari tasarım sürecinde kullanıcı profilini ve ihtiyaçlarını analiz etmek ve kullanıcı memnuniyetini değerlendirmek için gerekli teknikler tanıtılmaktadır. Bu aşamada, öğrenciler üretimleri için girdileri hazırlarlar. Son olarak, öğrenciler kullanıcı/paydaş analizi sürecinin çıktılarını kullanarak tasarım projelerini üretirler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş Bir iç tasarım sürecine dahil olan aktörler (ortaklar/paydaşlar) İşveren, Tasarımcı, Kullanıcı (ana kullanıcılar + bakım personeli gibi topçu kullanıcıları), resmi ortak (Belediye personeli ve diğerleri)
2İç tasarım/mimarlık sürecinin analiz edilmesi - İşveren - Tasarımcı - Kullanıcı - Ürün - bina/iç mekanlar - İzinlerin alınması - Ön kullanım ve devreye alma - Garanti Süreci ve Pazarlama
3Kullanıcı merkezli tasarımın tanımları ve amaçları - UCD ve Kurumsal kimlik Kurumsal Kimlik, İç Tasarımın bir konusu mudur? Örnekler üzerinden tartışmalar. Kullanıcı tercihleri ve tasarlanan herhangi bir mekandan beklentileri. Mekanın kurumsal kimliğini veya basit kimliğini elde etmek için iç mekanların tasarlanması. Grup Çalışması 1 bölüm 1: Bir bina tipi seçme ve grup çalışması olarak analiz etme - İç mekan tasarımının hedef kitlesinin (kullanıcıların) belirlenmesi - Kullanıcıların özellikleri hakkında tartışma (tasarımcı bir kullanıcıdır)
4Kullanıcılar bir iç tasarım sürecine nasıl dahil edilir? - Kullanıcı profilini, ihtiyaçlarını, davranışlarını ve beklentilerini belirleme Kullanım bağlamını anlama + Kullanıcı gereksinimlerini bulma + Alternatif tasarım çözümleri sunma + Çözümleri gereksinimlere göre test etme Grup Çalışması 1 bölüm 2 : Küçük bir anket yapılması Kullanıcı memnuniyetinin değerlendirilmesine ilişkin anket tanımları
5Kullanıcı Merkezli Tasarım Sürecinde Tasarımcı Becerileri - Bir iletişimci olarak tasarımcı (iletişim, etkileşim, geri bildirim ve navigasyon) - Gözlemci ve araştırmacı olarak tasarımcı (araştırma ve anket) - Bir arabulucu olarak tasarımcı Grup Çalışması 2: - Tasarımcının potansiyellerinin ve sınırlamalarının belirlenmesi - Kullanıcı grubunu analiz etmek için anket sorularının belirlenmesi (kullanıcıların profilinin ve ihtiyaçlarının belirlenmesi)
6İç Tasarım Sürecinde Bağlam Bina + Kültür, politika, yönetmelikler, sosyal normlar
7Kullanıcı merkezli tasarımda estetik Ara Sınav/ yapılan araştırmaların sunumları - Grup Çalışması1
8Kurumsal kimlik tasarımına karşı kullanıcı merkezli tasarım sürecinin kısa bir incelemesi Grup Çalışması 2- Seçilen işlevsel alanlar hakkında kullanıcılar ve paydaşlar hakkında detaylı çalışma: - Bağlamın sınırlamalarının ve potansiyellerinin belirlenmesi - Kullanıcı / paydaş gruplarına ilişkin analiz sonuçlarının tartışılması - Kullanıcı merkezli tasarım için girdilerin belirlenmesi (grup çalışması 1 ve 2'nin çıktıları hakkında sentez)
9İç Mimaride Kullanıcı Memnuniyetini Değerlendirme Teknikleri (kullanıcı memnuniyetini analiz etme) - Yerinde gözlem - Mülakatlar ve anketler - Odak grup Grup Çalışması 3- Anket yöntemleri ve seçilen sitelerde anket uygulamaları: Kullanıcı memnuniyetini analiz etmek için anket sorusu belirlenmesi
10Kullanıcı Memnuniyeti Üzerine Bir Anket (Saha Çalışması) (Kullanıcı Merkezli Tasarım ile Sıradan Tasarım Sürecinin Karşılaştırılması)
11Anket Bulgularının Sunumu
12Kullanıcı merkezli tasarım ilkeleriyle bir tasarım projesi - Seçilen bina tipinin/biriminin stratejik mimari planı - F.E. Bir oturma odası, mutfak, banyo ve yatak odasının iç tasarımı Proje üzerine eleştiriler Tasarımın o bina türünün kurumsal kimliğine nasıl katkıda bulunduğu.
13İç tasarım sürecinin ürününü pazarlama- Fiyatlandırma- Pazar ortamı- PromosyonGrup Çalışması 4: Pazarlama politikalarının tasarlanması (marka adı, imaj, reklam, pazarlama yeri vb.)
14Tasarım projesinin kullanıcı merkezli tasarım ilkeleriyle sunumu Dersin gözden geçirilmesi ve öğrenme çıktıları hakkında tartışma - final öncesi eleştiriler olarak
 
Kaynaklar:
 
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
 
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev1%15
Ödev1%10
Ödev1%10
Ödev1%10
Proje1%15
Final Sınavı1%30
Sınıf Katılımı1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor