PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Karar AnaliziIE 4353 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Karar analizi elemanlarını saptama ve bu elemanları kullanarak bir karar modelinin oluşturulması ve çözülmesi becerilerini edineceklerdir.
2. Karar verme sürecinde belirsizlik ve riskleri tanımlama ve bunlarla başa çıkma becerisi geliştirmek.
3. Takım halinde çalışma becerilerini geliştirmiş olacaklar.
4. Etik konuların farkında olacaklar.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerIE 227 (önkoşul)
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Giriş; bazı temel kavramların tekrarı; karar modelinin yapılandırılması ve oluşturulması; karar çeşitleri; alternatiflerin eleme aşamasından geçirilmesi ve beklenen değer analizi; tek amaçlı karar ağacı analizi ve ilgili risk profilleri; çok amaçlı karar ağacı analizi ve ilgili risk profilleri; belirsizlik altında karar vermede olasılıklı ve olasılıklı olmayan kriterler; bilginin değeri; fayda teorisine giriş, duyarlılık analizi.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Karar analizine giriş
2Olasılık ve mühendislik iktisatı analizi ile ilgili temel kavramların tekrarı
3Karar modelinin yapılandırılması ve oluşturulması: nihai model ve karar modeli elemanları
4Karar modelinin yapılandırılması ve oluşturulması: etkilenim şemaları ve karar ağaçları ile yapılandırma
5Karar türleri ve modelleri, alternatiflerde eleme, beklenen değer analizi
6Risk altında tek amaçlı karar verme: Karar ağaçları ve beklenen değer analizi
7Risk altında tek amaçlı karar verme: Risk profilleri ve baskınlık
8Risk altında çok amaçlı karar verme: ölçekler, etkilenim şemaları ve karar ağaçları
9Risk altında çok amaçlı karar verme: ödünleşimlerin değerlendirilmesi, beklenen değer analizi ve risk profilleri
10Belirsizlik altında karar vermede olasılıklı ve olasılıklı olmayan kriterler
11Bilginin değeri
12Tercihlerin modellenmesi ve fayda teoremi: risk karşısındaki tavır ve tutumlar ve fayda yaklaşımı
13Tercihlerin modellenmesi ve fayda teoremi: beklenen fayda, kesinlik eşleniği, çekince primi kavramları, fayda fonksiyonlarının değerlendirlmesi
14Duyarlılık analizi: tek ve iki yönlü duyarlılık analizleri ve grafiksel araçlar
 
Kaynaklar:
R.T. Clemen, T. Reilly, Making Hard Decisions with DecisionTools, Cengage Learning, 2014.
 
Diğer Kaynaklar:
(1) W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning, 2003. (2) A.L. Golub, Decision Analysis: An Integrated Approach, Wiley, 1997
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat yüz yüze teorik ders işlenecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%30
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)131,0013,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)131,0013,00
6Ev ödevleri212,0024,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)114,0014,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)116,0016,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.0
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.0
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.4
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.2
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.2
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.0
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.3
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.3
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0