PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Bilgi MühendisliğiCENG 4683 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Bilgi kaynakları olarak veri ve içeriğin ortak yorumlanması için (yarı) otomatikleştirilmiş yöntemler
2. Bilgi çıkarma, mühendislik ve bağlamanın temelleri, verileri makine sorgulamasına ve otomatik akıl yürütmeye uygun hale getirme.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Knowledge engineering is a field within artificial intelligence that develops knowledge-based systems. Such systems are computer programs that contain knowledge, rules and reasoning mechanisms to provide solutions to real-world problems. The main goal in this course is to provide skills necessary to design and implement expert systems which use domain-specific knowledge in order to solve non-trivial problems in specialized domains. Bilgi mühendisliği, yapay zeka içinde bilgi tabanlı sistemler geliştiren bir alandır. Bu tür sistemler, gerçek dünya problemlerine çözüm sağlamak için bilgi, kural ve muhakeme mekanizmalarını içeren bilgisayar programlarıdır. Bu dersin temel amacı, uzmanlık alanlarında önemsiz olmayan sorunları çözmek için alana özgü bilgileri kullanan uzman sistemleri tasarlamak ve uygulamak için gerekli becerileri sağlamaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Yapay Zekaya Genel Bakış
2Bilgi çizgeleri ve ontolojiler
3OWL, RDF, SPARQL
4Ontoloji tasarım metodolojileri
5İçsel ve Dışsal Modelleme
6Ontoloji tasarım kalıpları
7Arasınav
8Çıkarım; İleri Zincirleme
9Geriye Doğru Zincirleme ve Karma Zincirleme
10Uzman Sistem Oluşturma Araçları, Geliştirme Dilleri, Kabuklar, Ortamlar
11Belirsizlik; Kesinlik Faktörleri, Bayesçi, Bulanık mantık tabanlı, Dempster-Shafer
12Uzman Sistemlerde Otomatik Bilgi Edinme, Makine Öğrenimi Yaklaşımları
13Kural ve Karar Ağacları ve Tümevarım.
14Gözden Geçirme
 
Kaynaklar:
Notes and slides provided by the teacher. Hitzler, P., Gangemi, A., & Janowicz, K. (2016). Ontology Engineering with Ontology Design Patterns. Amsterdam: IOS Press. P.A. Bonatti, S. Decker, A. Polleres, V. Presutti, Knowledge graphs: new directions for knowledge representation on the Semantic Web (dagstuhl seminar 18371). Dagstuhl Rep. 8(9), 29–111 (2019)
 
Diğer Kaynaklar:
Joseph Giarratano and Gary Riley. Expert Systems-Principles and Programming. PWS Publishing Company.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Mainly lectures will be used in conducting the course. Homework assignments and a term project will be used to encourage students to investigate certain topics in more detail.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev3%15
Ara sınav1%25
Proje1%30
Final sınavı1%30
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor