PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Çoklu Ortam Hesaplamaya GirişCENG 4603 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Ortam ve çoklu ortam konsetpini ve uygulamalarını öğrenmesini sağlar
2. Çoklu ortam ve ortam verisinin temsilini nasıl olduğunu anlamasını sağlar
3. Temsiliyetin verimliliği ne şekilde artırılabileceğini öğrenir
4. Çoklu ortam'ın İnternet üzerindeki etkisini kavrar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Günümüz dijital dünyasında, multimedya içeriği her yerde deneyimlenmektedir—yayın hizmetlerinden sosyal medya platformlarına kadar. Ancak, bu zengin medya dosyaları büyük boyutları nedeniyle önemli zorluklar sunmaktadır. Bu derste, multimedya verisinin bant genişliği sınırlı ağlar üzerinden verimli bir şekilde nasıl sıkıştırıldığı, depolandığı ve iletildiği incelenmektedir. Modern multimedya sistemlerini mümkün kılan gelişmiş sıkıştırma algoritmaları ele alınacak ve standardizasyon kurumları ile endüstriyel konsorsiyumlar tarafından oluşturulan uluslararası standartlar incelenecektir. Multimedya ses, konuşma, görüntü ve video dahil olmak üzere çeşitli dijital formatları kapsarken, bu dijital varlıkların yönetilmesi ve işlenmesi için etkili teknikler öncelikli olarak odaklanılacaktır. Multimedya kodlamasının temel prensipleri, sadece bu sistemleri oluşturan geliştiriciler için değil, aynı zamanda profesyonel ve kişisel hayatlarında multimedya teknolojilerinden yararlanan son kullanıcılar için de giderek daha önemli olduğu kabul edilmektedir. Günümüzün veri yoğun ortamında multimedya içeriğiyle etkili bir şekilde çalışmak için gereken derinlemesine bilgi bu ders tarafından sağlanmaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Üretken Yapay Zeka tarafından oluşturulan içeriği, uygun atıf yapmadan veya eğitmenin izni olmadan kendi çalışması olarak sunmak yasaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Çoklu ortam a giriş ve uygulamaları
2Analog ve Sayısal veri
3Örnekleme ve niceleme
4Sayısal ses'e giriş
5Ses verisini temsili
6Ses verisi sıkıştırma
7Görüntü veri temsiliyeti
8Renk modelleri
9Görüntü dosya biçimleri
10Video verisi ve sıkıştırma ihtiyacı
11Video sıkıştırma standartları
12Internet üstünde akan çoklu ortam verileri
13Öleçleme ve Video kodlama
14Çoğul tanımlı kodlama
 
Kaynaklar:
Shi, Y.-Q., & Sun, H. (2019). Image and video compression for multimedia engineering: Fundamentals, algorithms, and standards (3rd ed.). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781351578646
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saat teori
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%25
Final Sınavı1%35
Ödev5%20
Proje1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri53,0015,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)18,008,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)18,008,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
2Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.3
4Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.3
5Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
6Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
7Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
8 Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
9Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
10Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
11Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0