PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Rehberlik ve Özel EğitimCEC 114493 + 034,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Rehberlik ve psikolojik danışmanın hizmet alanlarına, problem alanlarına, öğretim basamaklarına ve temel işlevlere göre sınıflandırmasını yapar.
2. Eğitsel rehberliğin önemini kavrar.
3. Mesleki (kariyer) psikolojik danışma ve rehberliğin ilkelerini ve uygulanma alanlarını kavrar.
4. Kişisel/sosyal psikolojik danışma ve rehberliği açıklar.
5. Bireyi tanıma tekniklerini açıklar.
6. Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirmenin önemini kavrar.
7. Özel eğitimin temel ilkelerini açıklar.
8. Özel eğitimde değerlendirmenin nasıl yapılacağını açıklar.
9. Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlamanın önemini kavrar.
10. Kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetlerinin önemini kavrar.
11. Zihinsel yetersizliği, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizliği, dil ve konuşma bozukluğu olan, öğrenme güçlüğü olan, duygu davranış bozukluğu olan, otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilerin karakteristik özelliklerini ve bu öğrencilerle yürütülecek eğitim uygulamalarının içermesi gereken temel öğeleri açıklar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Temel kavramlar, öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin bu hizmetler içerisindeki yeri, rehberliğin ilkeleri, gelişimi, psikolojik danışma ve rehberliğin çeşitleri, servisler (hizmetler), teknikler, örgüt ve personel, alandaki yeni gelişmeler, öğrenciyi tanıma teknikleri, rehber-öğretmen işbirliği, öğretmenin yapacağı rehberlik görevleri, özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tarama, yönlendirme, tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin özel eğitime katılımı ve işbirliği; rehberlik ve özel eğitimde etik ilkeler.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve Temel Kavramlar
2Tarihçe
3Rehberlik Modelleri
4Rehberlik Hizmetlerinin Sınıflandırılması
5Rehberlik Hizmetlerinin Sınıflandırılması
6Mesleki Rehberlik
7Eğitsel Rehberlik
8Kişisel Sosyal Rehberlik
9Kişisel Sosyal Rehberlik-Arasınav
10Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmet Alanları
11Bireyi Tanıma Teknikleri
12Test Teknikleri ve Testdışı Teknikler
13Rehberlik Hizmetlerinin Örgütsel Yapısı: Rehberlik ve Özel Eğitim Hizmetleri
14Özel Gereksinimli Çocuklar
 
Kaynaklar:
Şahin, Cengiz (Ed.) Psikolojik Danışma ve Rehberlik Pegem Akademi (2016).
 
Diğer Kaynaklar:
İbrahim H. Diken (Ed.) Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Pegem Akademi. (2021).
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders, haftalık 3 saat teorik olmak üzere yürütülecektir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Midterm Exam1%25
Final Sınavı1%60
Presentation1%15
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor