Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çevre Planlaması | KENT 564 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Çevresel planlama, doğal çevreye, sosyal, politik, ekonomik ve yönetişim faktörlerine verilen önemle arazi geliştirmeyi yürütmek için karar vermeyi kolaylaştırma sürecidir ve sürdürülebilir sonuçlara ulaşmak için bütünsel bir çerçeve sağlar. Anayasadan hareketle Çevre Kanunu (2872), Milli Parklar Kanunu (2873), Orman Kanunu (6831), Kıyı Kanunu (3621), Kültür Varlıklarını Koruma Kanunu ile ilgili ulusal ve uluslararası örnekler hakkında teknik, hukuki ve kurumsal bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır. ve Tabiat Varlıkları Kanunu (2863) ve ilgili yönetmelikler. |
2. Çevre Korunması konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak Çevre Planlaması Alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. Çevresel koruma ve kullanma konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. Çevresel planlama konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. |
3. Çevresel koruma ve planlama konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Çevresel Planlama ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. Çevresel Planlama konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak teorik ve pratik politika sorunlara ve çözüm önerilerini geliştirebilir. Çevresel planlama ve tasarımı doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. Çevresel dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. Çevresel dönüşüm alanındaki çalışmalarını Çevresel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. Çevresel dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu derste; ülkemizde 1950’lerden bu yana doğal çevre ve tarihsel / kültürel değerlerin korunması ve geliştirilmesine ilişkin hukuki çerçeve üzerinde durulacak, üst ölçek planlamalardan alt ölçek planlamalara kadar giden genel bir değerlendirme yapılmaya çalışılacaktır. Amaç; Anayasa’dan başlayarak, Çevre Kanunu, Milli Parklar Kanunu, Orman Kanunu, Kıyı Kanunu, Özel Çevre Koruma Kanunu, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma kanunu ve ilgili yönetmeliklerine ilişkin teknik, yasal ve yönetsel bilgileri ulusal ve uluslar arası örnekleri değerlendirerek vermektir. Ayrıca, Çevre Planlaması’nın “Doğal ve Tarihsel Çevre” ve “Kentsel Çevre” ‘ye ilişkin boyutları çeşitli örneklerde anlatılacaktır.
Çevre Hukukunun temel ilkeleri, kapsamı, amacı hakkında bilgi sunulacaktır. Çevre Hukukunun diğer hukuk dalları ile ilişkisi ve ilgili kanunlar anlatılacaktır. Çevre Kanunu ve yönetmelikleri verilecektir. Çevre Planlaması yöntem ve teknikleri açıklanacak, sorun ve uygulamaya yönelik politikalar verilecektir.
Milli Parklar Kanunu, Orman Kanunu ve Kıyı Kanunu kapsamında planlama ve uygulamaları verilecektir.
Çevre Düzeni Planları kapsamında Çevre Hukukunu ilgilendiren konular, sorunlar ve çözüm önerileri. Metropoliten kentlerde ve İllerde çevre sorunları (su, hava, toprak kirlilikleri vd örnekler ele alınarak uygulamadaki sorunları ve çevresel sonuçları verilecektir.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ülkemizde 1950'li yıllardan itibaren doğal çevrenin ve tarihi/kültürel değerlerin korunması ve geliştirilmesine yönelik yasal çerçeve üzerinde durulacak, üst ölçekli planlamadan alt ölçekli planlamaya doğru genel bir değerlendirme yapılacaktır. |
2 | Tarihi ve Doğal Çevre Koruma Planlaması, Örnek: Eski Ankara (Ulus-Kale) Tarihsel, Arkeolojik, Kentsel ve Doğal değerlerin bütüncül planlanması. |
3 | KIYI PLANLAMASINDA K.T.V. 2863 sayılı KORUMA KANUNU, KIYI Kanunu ve ilgili Yönetmelikler ÖRNEK: Antalya "Lara-Falez Sahil Düzenleme Projeleri", |
4 | Arkeolojik ve Tarihi Koruma Alanlarında Çevre Planlama Yöntem ve Teknikleri: UNESCO Dünya Mirası Bergama (PERGAMON) Bütünleşik Koruma Planlaması ve Yönetimi / Bergama "Tarihi Merkez Düzenleme Projeleri" için Araştırma, Analiz ve Değerlendirme Aşamaları |
5 | Arkeolojik ve Tarihi Sit Alanlarında Çevre Düzenleme Yöntem ve Teknikleri: Ankara-Ulus "Hacıbayram ve Augustus Tapınağı" |
6 | "Ankara KALEİÇİ" Koruma Amaçlı Planlama yöntem ve teknikleri, koruma amaçlı kentsel tasarım, uygulama modelleri, halkın tasarıma katılımı ve uygulamaları. |
7 | Doğa Koruma Alanlarında Çevre Düzenlemesi: ABANT Gölü Tabiat Parkı Uzun Dönemli Gelişim Planlaması, Abant UDGP, Yöntemler, teknikler, karşılaşılan sorunlar, Göl kıyı tahribatı vb. |
8 | Kıyı Planlamasında, K.T.V. Koruma Kanunu, Kıyı Kanunu ve İlgili Mevzuat ÖRNEK: İstanbul "Ataköy-Avcılar Sahil Şeridi Düzenlemesi". "Kartal-Maltepe Arası Sahil Düzenlemesi. |
9 | Doğa Koruma Alanlarında Çevre Düzenlemesi: GÜVER KANYON Tabiat Parkı Uzun Dönemli İmar Planlaması, Planlama Yöntemi, Planlama Kararları |
10 | Arkeolojik Sit Alanı ve Özel Sit Alanlarında Bütünleşik Çevre Düzenlemesi, Örnek: PATARA Özel Sit Alanı ve “Örnek Sit ve Düzenleme Projeleri”, |
11 | Arkeolojik Sit Alanında Bütünleşik Çevre Düzenlemesi, Örnekler PERGE ve KAŞ (Antiphellos) "Örnek Örenyeri ve Düzenleme Projeleri", Tasarım Projeleri. |
12 | Arkeolojik Sit Alanında Bütünleşik Çevre Düzenlemesi, Örnekler PERGE ve KAŞ (Antiphellos) "Örnek Örenyeri ve Düzenleme Projeleri", Tasarım Projeleri. |
13 | Nehir Kenarı Çevre Düzenleme, Örnek: Diyarbakır "Dicle Vadisi Kentsel Tasarım ve Peyzaj Projesi" |
14 | Bütünleşik Çevre Planlama Örneği: “Kontrollü Kentsel Gelişim ve Eko-Turizm Master Planı: Amman Ajloun, Anjara ve Ain Koruma Planlaması Çalışmaları (Dünya Bankası Projesi) |
|
Kaynaklar: |
Mehmet Tunçer Tarihsel Çevre Koruma Politikaları Ankara KÜLTÜR BAKANLIĞI 2000 975-17-2529-1
Mehmet Tunçer Tarihi Çevre Yokolurken ALTER YAY. 2014 6054922239
Zeynep Ahunbay Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon YEM YAYINLARI- 2017 6054793655
Nükhet Turgut ÇEVRE HUKUKU Savaş Yayınları 2001 9789758752713
Mehmet Tunçer DÜNDEN BUGÜNE KÜLTÜREL MİRAS VE KORUMA Gazi Kitapevi 2017 9786053445227
Remzi Özmen ÇEVRE KANUNU VE İLGİLİ MEVZUAT Seçkin Yayınevi, 2007
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, literatür taraması, örnek projeler bazında çevre koruma ve planlamasının anlatılması. Dönem ödevleri ile belirli önemli çevresel sorunların araştırılması ve değerlendirilmesi.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |