Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Gotik | ELL 564 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Gotik edebiyatı hakkında kapsamlı bilgi sahibi olurlar |
2. Gotiğin özelliklerini öğrenirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Gotik, Romantik duyarlılık ve fantastik edebiyatla bağlantılı bir edebi tür olarak kabul edilebilir, ya da gotiğin biçemsel ve tematik olarak Orta Çağ mimarisinden, sanata ve operaya, film ve çağdaş modaya kadar uzanan daha geniş bir estetik biçim olarak izi sürülebilir. Bu ders, Walpole’un Otranto Şatosu’ndan başlayarak Stoker, Lewis, Mary Shelley, Radcliffe, Le Fanu, Reeve ve Gaskell gibi İngiliz yazarların onsekizinci ve ondokuzuncu yüzyıllardaki kanonik yapıtlarına; ya da Amerikan (Irving, Brockden Brown, Poe, Hawthorne ve Melville’in öykü ve romanları), Fransız (Sade, Lautréamont, Nerval, Bataille, Diderot, Leroux, Gautier, Hugo ve Maupassant’ın yapıtları; Méliès, Cocteau, Epstein ve Vadim’in filmleri), Alman (Schiller’in oyunları, Hoffmann ve Kleist’in öyküleri, dışavurumcu film); Rus (Tolstoy, Pushkin, Lermontov, Gogol, Dostoevsky, Turgenev, Bulgakov) gibi diğer gotik geleneklerin bakış açılarına odaklanabilir. Bundan farklı olarak, ders Lovecraft’ın öyküleri, gotik romans, Amerikan güney gotiği, modern gotik (Daphne du Maurier, Shirley Jackson), 1970’lerin çizgi romanları, Stephen King, kara film ve gotik korku filmleri (Hammer Horror, Tim Burton, Guillermo Del Torro), Gotik rock müzik ve modası gibi yirminci ve yirmibirinci yüzyıl yapımlarına değinebilir.
Gotik hakkında eleştirel bakış açıları Burke’in süblime (yüceleştirme) tanımı; Freud’un uncanny (esrarengizlik), Kayser’in grotesk, Foucault’un delilik, Ariès’in ölüm, Kristeva’nın abject (bayağılık), Praz’ın erotik duyarlılık, Toufic’in vampirler üzerine çalışmalarından, kuramcıların türü yeniden tanımlama (Gilbert ve Gubar, Punter, Sedgwick); gotik psikoloji (Todorov, Wood, Clover, Carroll); korku estetiği (Freeland, Lowenstein); gotik karnavalesk ve habitus (Jones); ekonomik bağlamlar (Clery); gerçekten kaçış ve karşı anlatı (Byron, Punter); Amerikan gotiği (Ringe, Goddu); cinsiyet ve seks konuları (Moers, Anolik, Smith, Heiland, Becker, Haggerty); hayalet ve mezar etkileri (Abraham ve Török, Derrida, Berthin) gibi incelemelere kadar uzanır.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bir tür olarak gotiğe giriş |
2 | Kuramsal metinlerin tartışılması |
3 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
4 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
5 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
6 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
7 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
8 | Vize |
9 | Kuramsal metinlerin tartışılması |
10 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
11 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
12 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
13 | Seçilen edebi metinlerin analizi ve tartışılması |
14 | İşlenmiş konuların gözden geçirilmesi |
|
Kaynaklar: |
Okunacak malzeme dönemden döneme eğitimciye göre değişiklik gösterir. Seçilen okumaları öğrenciler internet üzerinde veya fotokopi olarak elde edebileceklerdir.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
David Punter and Glennis Byron The Gothic
Jerrold E. Hogle The Cambridge Companion to Gothic Fiction
Jerrold E. Hogle The Cambridge Companion to the Modern Gothic
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler, sınıf içi tartışmalar ve seminerler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje | 1 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |