Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Koruma ve Yenileme | KENT 560 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Genel anlamda “Koruma ve Restorasyon” nedir? Avrupada ve Türkiyede, Tarihi Çevre Koruma Bilinci ve kaygısının gelişimi, İlgili yasal çerçeve |
2. Kentsel Sit Alanlarında 2863 Sayılı Kanun Uyarınca Koruma Amaçlı İmar Planı Yapımı, yöntemi, araştırma ve planlama teknikleri, Kentsel Dönüşüm alanlarında koruma ve yenileme teknikleri |
3. Arkeolojik Alan Planlaması teknikleri, amaç, hedef ve ilkeleri, Arkeolojik Alanlarda Yönetim Planı yapım ve yöntemleri, teknikleri |
4. UNESCO Miras Listesine giren ve girme aşamasındaki koruma alanlarındaki çalışmalar ve koruma politikaları, Kültürel Miras ve Kent ilişkileri, Kentsel Dönüşüm Alanlarında koruma. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Tarihsel, kültürel, kentsel ve arkeolojik alanlar kentlerimizin korunması gerekli en önemli çekirdeğini oluşturmaktadır. Bu alanlar günümüzde çeşitli nedenlerle korunamamakta ve tahrip edilmektedir.
Dersin amacı; 2863 Sayılı K.T.V. Koruma Kanunu ve yönetmeliklerinde yer alan “Koruma Amaçlı Plan” yapım ve tekniklerini öğretmektir. Bu amaç doğrultusunda örnekler bazında yapılan koruma planlaması çalışmaları anlatılarak, planlama yöntemi, araştırma, envanter çıkarma, sentez, tespit ve tescil, envanter formu hazırlama, senaryo ve koruma planı hazırlama ile ilgili planlama bilgileri verilecektir. Ayrıca koruma planlaması disiplinlerarası bir çalışma olduğu için ilgili meslek grupları ile (arkeolog, sanat tahrihçisi, mimar, restorasyon uzmanı mimar, harita mühendisi, altyapı uzmanı vd) hangi aşamada ne tür çalışmalar yapılacağı aktarılacaktır. Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Plan ve Projeleri hakkında bilgi verilecektir.
Bu kapsamda Ankara, Bergama (Pergamon), Afyon, Konya, Patara, Kaş, Niğde Kalesi, Kayseri Talas, Antalya, Perge, Şanlıurfa, Amasra, Uçhisar, Ürdün Ajloun, vd örnekler bazında hazırlanmış ve yürürlükte olan Koruma Planları ve Dönüşüm Projeleri hakkında bilgi verilecektir.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Genel anlamda “Koruma ve Restorasyon” nedir? Tarihi çevre, arkeolojik alan, kentsel ve doğal sit alanları tanımları. |
2 | Avrupada ve Türkiyede, Tarihi Çevre Koruma Bilinci ve kaygısının gelişimi. |
3 | Koruma ile ilgili yasal çerçeve, 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat varlıklarını Koruma Kanunu ve İlgili Yönetmelikler. |
4 | Koruma Planlaması yöntem ve teknikleri: Araştırma, analiz ve değerlendirme aşamaları |
5 | Koruma Planlaması yöntem ve teknikleri: Senaryolar, Plan Seçenekleri Geliştirilmesi ve Nazım Plan aşamaları |
6 | Koruma Planlaması yöntem ve teknikleri: Koruma Amaçlı Planlama, Koruma Politikaları. |
7 | Koruma Örnekleri: Eski Ankara, Ulus Tarihi Kent Merkezi Koruma Amaçlı Planlama Çalışmaları |
8 | Koruma Örnekleri: Ankara Hacıbayram ve Kaleiçi Koruma Amaçlı Planlama Çalışmaları |
9 | Koruma Örnekleri: UNESCO Dünya Mirası Bergama Koruma Planlaması ve Yönetim Planı |
10 | Koruma Örnekleri: Konya Koruma Planlaması ve Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projeleri |
11 | Koruma Örnekleri: Patara ÖÇKB Yönetim Planı, Patara ve Kaş Arkeolojik Sit Alanı Koruma Planlaması ve Gelemiş Koruma Planı |
12 | Koruma Örnekleri: Amman Ajloun, Anjara ve Ain Jenna Koruma Planlaması Çalışmaları (Dünya Bankası Projesi) |
13 | Tarihsel Çevre (Kentsel Sit Alanları) Koruma Politikaları bağlamında ülkedeki sorunlar ve çözüm önerileri,kentsel dönüşüm alanlarındaki sorunlar ve çözümleri |
14 | Tarihsel Çevre (Arkeolojik Sit Alanları) Koruma Politikaları bağlamında ülkedeki sorunlar ve çözüm önerileri |
|
Kaynaklar: |
Mehmet Tunçer Tarihsel Çevre Koruma Politikaları Ankara KÜLTÜR BAKANLIĞI 2000 975-17-2529-1
Mehmet Tunçer Tarihi Çevre Yokolurken ALTER YAYINLARI 2014 6054922239
Zeynep Ahunbay Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon YEM YAYINLARI 2017 6054793655
Cevat Erder Tarihi Çevre Kaygısı ODTÜ Mimarlık Fak. 1971
Semavi Eyice Ankara’nın Eski Bir Resmi, Tarihi Vesika Olarak Resimler - Ankara’dan Bahseden Seyyahlar - Eski Bir Ankara Resmi, Türk Tarih Kurumu, “Atatürk Konferansları” IV. Cilt’den Ayrıbasım, Ank., 1972.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
ÖNEY, G., 1971, “Ankara'da Türk Devri Yapıları”, A.Ü., DTCF Yay. No: 209, A.Ü. Basımevi.
ÖZDEŞ, G., 1953, “Türk Çarşıları”, Doçentlik Çalışması, İ.T.Ü., Mimarlık Fak., Şehircilik Kürsüsü, Pulhan Mat., İst.,
ANKARA İMAR PLANI, 1937, Alaeddin Kıral Basımevi, İstanbul. (Hermann Jansen’in Ankara İmar Plan Raporu, Türkçe Çevirisi)
Özdemir, R., 1986, “XIX. Yüzyılın İlk Yarısında Ankara”, Ankara Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, No: 694.
TUNÇER, M., 2001. “Ankara (Angora) Şehri Merkez Gelişimi (14-20.YY), Kültür Bakanlığı Yayınları/2603, Kültür Eserleri Dizisi No: 292.
TUNÇER, M., 2017, “DÜNDEN BUGÜNE KÜLTÜREL MİRAS VE KORUMA: Ankara, Patara, Urfa Edessa, Perge, Diyarbakır, Mardin”, Gazi Kitapevi Tic. Ltd.Şti., Yayınları, Ank. Kasım 2017, ISBN 978-605-344-522-7, 430 Sayfa.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Kentsel Koruma ve Yenileme Dersi;
a. Konuların örnekler bazında ders olarak anlatılması,
b. Örneklerin bazılarının gezilmesi,
c. Küçük ölçekli koruma amaçlı kentsel tasarım planı hazırlanması ve
d. Dönem ödevi ile bu ödevlerin sunulması,
olarak kurgulanmıştır.
|
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %70 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |