Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Tasarımı Çözümlemek | DSGN 625 | 6 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kamusal mekanlarda tasarımın insan sağlığı ve hayat kalitesi üzerindeki öneminin irdelenmesi |
2. Tasarımın günlük hayattaki sosyal çıkarımlarının sorgulanması |
3. Tasarımın rolünün farklı toplumsal grupların ve savunmasız kişilerin karşısında şehirlerde sorgulanması. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders tasarım analizine dair kuramlar ve uygulamalara giriş sağlar. Çevresel Psikoloji gibi farklı disiplinlere ve tasarım ile ilgili araştırmalara ait kuram ve yöntemleri temel alarak tasarımı analiz eder ve eleştirir. Tasarım bir süreç, tasarımcılar da faklı süreçlerin, eylemlerin ve tasarım çıktılarının yaratıcıları olarak ele alınır. "Yapılar ve eserlerin sosyal çıkarımları nedir?" sorusunu meskun mahaller ve kurumsal yerleşkeler gibi farklı tasarım örneklerini analiz etmek amacıyla soracağız. Değer, ihtiyaç ve tasarımın faydacılığı gibi kavramları anlamanın yollarını araştıracağız. Dersin amacı öğrencilere tasarımı eleştirmek ve analiz etmek için gerekli olan "analitik çerçeve"yi sağlamaktır.Bu çerçevenin içeriği yapılar, mekanlar ve objelerin insanların gündelik hayat ve alışkanlıkları ile bağlantılarını ortaya koyacak şekilde tasarlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ders içerikleri ve sunum: Tasarım nedir ve nasıl analiz edilir? Çevresel psikolojinin tasarıma katkısı nedir? |
2 | Deneyimlemek için tasarım - 'SAĞLAYICILIK' Tasarım ve günlük hayat üzerinden tasarımın analizi |
3 | Kültürel farklılıklar ve tasarımdaki rölleri; tasarımcılar ve tasarımcı olmayanların bakış açılarındaki farklılılar |
4 | Tasarım girdilerinde ve analizinde yöntemler (örneğin kullanım sonrası değerlendirme, katılımcı araştırma, kişisel projeler, kültürel araştırmalar) |
5 | Dış mekanlar: Kuram ve tasarım örnekleri. Kalevi Korpela'nın 'Favori yer talimatları' kavramı |
6 | Restoratif çevresel tasarım: Kuram ve tasarım örnekleri |
7 | Kamusal alanlar: Kuram ve tasarım örnekleri |
8 | Meskun mahalleler: Kuram ve tasarım örnekleri |
9 | Dönem ara sınavı sunum - görsel günce |
10 | Mimarlıkta geri dönüşüm: Kavramlar ve örnekler (ör. New York High Lİne parkı) |
11 | Mevcut bir kamusal alanın yeniden tasarlanması - İlk sunumun final için değerlendirilmesi |
12 | Görsel güncenin Final sunumu |
13 | Kapanış değerlendirmeleri: Farklı süreçler, eylemler ve tasarım çıktılarının yaratıcısı olarak mimarlar |
14 | Final projesi sunumu |
|
Kaynaklar: |
Gehl, J. Life Between Buildings: Using Public Space Danish Architectural Press 1996
Kellert, S. R., Heerwagen, J. H., Mador, M. L. Biophilic Design John Wiley & Sons 2008
Bell, P. A., Greene, t. C., Fisher, J. D., and Baum, A. Environmental Psychology Thomson / Wadsworth.2001
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Kaplan, R. & Kaplan, R. With People in Mind: Design and Management of Everyday Nature. Islander Press
De Certeau, Michel The Practice of Everyday Life University of California press 1984
Gibson, J The Ecological Approach to Visual Perception Lawrence Erlbaum Associates 1986
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders aktarımı ve tartışma |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |