Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Edebiyat ve Sinema | CEC 216 | 4 | 9 | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Farklı anlatım tekniklerine sahip olmasına ragmen edebiyat ve sinema arasındaki bağlantı noktalarını görebilmek Edebiyat ve sinemaya eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşabilmek. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Edebiyat ve sinema yapıtları, kurgusal bir dünya yaratarak okuyucuyu ve izleyiciyi bu dünyanın içine çeker. Edebiyat yapıtları, okuma edimi yoluyla zihinde imgesel bir canlandırma oluştururken; sinema, görsel ve işitsel algılarla yaratılmış bir dünyaya katılımı sağlar. Sinema ve edebiyat yapıtları, çok farklı yapıları olmasına karşın, kurgusal nitelikleri ve anlatı teknikleri açısından paralellikler sergiler. Bu derste, romanın sinemasal anlatıma nasıl yaklaştırıldığı, roman-sinema etkileşimi ve romanın filme nasıl dönüştürüldüğü üzerinde durulacaktır.
Literary works and movies, draw readers’ and audiences’ attention to the fictional worlds that they created. Literary works generate an imaginary arousal in one’s mind, when cinema provides involvement to a world ensured by visual and audial perceptions. Movies and literary works, despite having too different structures, are parallel to each other in terms of fictional qualities and narrative techniques. This course concentrates on how novel is approximated to cinematic narration, interaction between novel and cinema and how a novel is transformed into cinema. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Romanın anlatım teknikleri |
2 | Sinemanın anlatım teknikleri |
3 | Roman ve sinemanın anlatım tekniklerinin karşılaştırılması |
4 | Nahid Sırrı Örik’in Kıskanmak (1946) romanının incelenmesi |
5 | Kıskanmak” (Zeki Demirkubuz 2009) filminin izlenip tartışılması |
6 | Necati Cumalı’nın Susuz Yaz (1962) romanının incelenmesi |
7 | “Susuz Yaz” (Metin Erksan 1964) filminin izlenip tartışılması |
8 | Aziz Nesin’in Zübük (1961) romanının incelenmesi |
9 | “Zübük” (Kartal Tibet) filminin izlenip tartışılması |
10 | Yaşar Kemal’in Yılanı Öldürseler (1976) romanının incelenmesi |
11 | “Yılanı Öldürseler” filminin (Türkan Şoray 1981) filminin izlenip tartışılması |
12 | Feride Çiçekoğlu’nun Uçurtmayı Vurmasınlar (1986) romanının incelenmesi |
13 | “Uçurtmayı Vurmasınlar” filminin izlenip tartışılması |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Joseph V. Mascelli, Sinemanın 5 Temel Öğesi, İstanbul: İmge Kitabevi, 2002.
Giovanni Scognamillo, Türk SinemaTarihi, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 1998.
Jale Parla , Don Kişot’tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yayınları, 2000 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Milan Kundera, Roman Sanatı, İstanbul: Afa Yayınları, 1989
E.M. Forster, Roman Sanatı, İstanbul: Adam Yayınları, 1985 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Film Gösterimi Etkinliği, Anlatım, tartışma.
Movie Session, Lectures, Discussion |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |