PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Türkiye'de Göç, Uyum ve Kentsel MekanKENT 642693 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Göç olgusunu farklı kuramsal çerçevelerle analiz edebilir.
2. Türkiye’de göçün tarihsel gelişimini ve dönüm noktalarını tanımlar.
3. İç göç ve uluslararası göçün kentsel mekân üzerindeki etkilerini değerlendirir.
4. Uyum politikalarını ve uygulamalarını mekânsal adalet perspektifiyle tartışır.
5. Göç ve kentleşme ilişkisinde karşılaştırmalı örneklerden yola çıkarak eleştirel yorumlar geliştirir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, göç olgusunu tarihsel ve kuramsal bir çerçevede ele alarak, Türkiye’deki göç dinamiklerini mekânsal etkileriyle birlikte incelemeyi amaçlamaktadır. Kırdan kente göçten, uluslararası göçe; zorunlu göçten, beyin göçüne kadar farklı göç türleri tartışılacak, bu süreçlerin kentleşme, mekânsal uyum ve toplumsal bütünleşme üzerindeki etkileri değerlendirilecektir. Ders kapsamında göçün kentsel mekân üretim süreçlerine, konut, emek piyasası ve kamu hizmetlerine yansımaları da disiplinlerarası bir bakışla ele alınacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş ve Temel Kavramlar: Göç, yerinden edilme, uyum, entegrasyon
2Göç Kuramları I: Neo-klasik, yapısalcı ve yeni ekonomi yaklaşımları
3Göç Kuramları II: Dünya sistemleri teorisi, sosyal ağlar ve hareketlilik yaklaşımları
4Türkiye'de Göçün Tarihsel Seyri: Erken Cumhuriyet’ten günümüze
5Kırdan Kente Göç: Sanayileşme, gecekondu olgusu ve kentleşme
6Göç ve Konut: Barınma, mülkiyet yapıları, kentsel dönüşüm
7Göç ve Mekânsal Segregasyon: Etnik yoğunlaşma, dışlanma
8Uluslararası Göç I: Türkiye'nin göç veren ülke olarak tarihi
9Uluslararası Göç II: Türkiye’nin göç alan ülke olarak dönüşümü
10Zorunlu Göç ve Yerinden Edilme
11Suriyeli Göçmenler ve Uyum Politikaları:
12Göç ve Emek: Kayıtdışı ekonomi, işgücü piyasası, sömürü biçimleri
13Yerel Yönetimler ve Göç: Hizmet sunumu, kapsayıcı kent politikaları
14Genel Değerlendirme
 
Kaynaklar:
İÇDUYGU, A., ŞİMŞEK, D. (2016) Syrian Refugees in Turkey: Towards Integration Policies. Turkish Policy Quarterly 15(3) 59-69. İÇDUYGU, A. (2015) Syrian Refugees in Turkey: The Long Road Ahead, Migration Policy Institute, Washington, DC. ERDOĞAN, M.M. (2017) “Kopuş”tan “Uyum”a Kent Mültecileri: Suriyeli Mülteciler ve Belediyelerin Süreç Yönetimi, İstanbul Örneği, Marmara Belediyeler Birliği, İstanbul.
 
Diğer Kaynaklar:
LEVENT, T. (2019) A New Challenge for Urban Planning in Turkey: Socio-Spatial İmpacts of Forced Migration, European Spatial Research and Policy 26(2) 115-134.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders doktora öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim üyesi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse katkı sağlarlar. Haritalar üzerinden analizler yapılarak elde edilen bilgiler mekansallaştırılır ve görselleştirilir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%20
Ara Sınav1%35
Dönem Ödevi1%40
Ders Katılımı1%5
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor