Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türkiye'de Göç, Uyum ve Kentsel Mekan | KENT 642 | 6 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Göç olgusunu farklı kuramsal çerçevelerle analiz edebilir. |
2. Türkiye’de göçün tarihsel gelişimini ve dönüm noktalarını tanımlar. |
3. İç göç ve uluslararası göçün kentsel mekân üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
4. Uyum politikalarını ve uygulamalarını mekânsal adalet perspektifiyle tartışır. |
5. Göç ve kentleşme ilişkisinde karşılaştırmalı örneklerden yola çıkarak eleştirel yorumlar geliştirir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, göç olgusunu tarihsel ve kuramsal bir çerçevede ele alarak, Türkiye’deki göç dinamiklerini mekânsal etkileriyle birlikte incelemeyi amaçlamaktadır. Kırdan kente göçten, uluslararası göçe; zorunlu göçten, beyin göçüne kadar farklı göç türleri tartışılacak, bu süreçlerin kentleşme, mekânsal uyum ve toplumsal bütünleşme üzerindeki etkileri değerlendirilecektir. Ders kapsamında göçün kentsel mekân üretim süreçlerine, konut, emek piyasası ve kamu hizmetlerine yansımaları da disiplinlerarası bir bakışla ele alınacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş ve Temel Kavramlar: Göç, yerinden edilme, uyum, entegrasyon |
2 | Göç Kuramları I: Neo-klasik, yapısalcı ve yeni ekonomi yaklaşımları |
3 | Göç Kuramları II: Dünya sistemleri teorisi, sosyal ağlar ve hareketlilik yaklaşımları |
4 | Türkiye'de Göçün Tarihsel Seyri: Erken Cumhuriyet’ten günümüze |
5 | Kırdan Kente Göç: Sanayileşme, gecekondu olgusu ve kentleşme |
6 | Göç ve Konut: Barınma, mülkiyet yapıları, kentsel dönüşüm |
7 | Göç ve Mekânsal Segregasyon: Etnik yoğunlaşma, dışlanma |
8 | Uluslararası Göç I: Türkiye'nin göç veren ülke olarak tarihi |
9 | Uluslararası Göç II: Türkiye’nin göç alan ülke olarak dönüşümü |
10 | Zorunlu Göç ve Yerinden Edilme |
11 | Suriyeli Göçmenler ve Uyum Politikaları: |
12 | Göç ve Emek: Kayıtdışı ekonomi, işgücü piyasası, sömürü biçimleri |
13 | Yerel Yönetimler ve Göç: Hizmet sunumu, kapsayıcı kent politikaları |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
İÇDUYGU, A., ŞİMŞEK, D. (2016) Syrian Refugees in Turkey: Towards Integration Policies. Turkish Policy Quarterly 15(3) 59-69.
İÇDUYGU, A. (2015) Syrian Refugees in Turkey: The Long Road Ahead, Migration Policy Institute, Washington, DC.
ERDOĞAN, M.M. (2017) “Kopuş”tan “Uyum”a Kent Mültecileri: Suriyeli Mülteciler ve Belediyelerin Süreç Yönetimi, İstanbul Örneği, Marmara Belediyeler Birliği, İstanbul. |
|
Diğer Kaynaklar: |
LEVENT, T. (2019) A New Challenge for Urban Planning in Turkey: Socio-Spatial İmpacts of Forced Migration, European Spatial Research and Policy 26(2) 115-134. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders doktora öğrencilerine yönelik teorik bir derstir. Öğretim üyesi derslik ortamında, bilgisayar kullanılarak görsel ve sözlü sunum yapar. Öğrenciler sunum ve araştırmaları ile derse katkı sağlarlar. Haritalar üzerinden analizler yapılarak elde edilen bilgiler mekansallaştırılır ve görselleştirilir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %20 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Dönem Ödevi | 1 | %40 |
Ders Katılımı | 1 | %5 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |