Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Mimari Tasarımda Kültürel Şemaların Bilişsel Kullanımı | ARCH 513 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. ‘Kültür’ ve ‘biliş’ kavramlarının ‘mimari tasarım’ alanı üzerindeki etkisinin kavranması |
2. Kültürel şemaların (ve mimari tiplerin) mimari tasarımdaki bilişşel etkilerinin farkına varılması. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders ‘kültür’, ‘biliş’ ve ‘mimari tasarım’ alanlarını karşılaştırmalı olarak incelerken, kültürel şemaların ve mimari tiplerin mimari tasarımdaki bilişşel etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Ders kapsamında: kültür kavramı (kültürün tanımı, insan bilişindeki yeri, önemi ve kullanımı; bilişşel temsil yapılarıyla olan ilişkileri), bilişsel şemalar (bilişşel şema tanımı, şema teorisi, şema tipleri ve şema üretimi), kültürel şemalar (kültürel şema tanımı, kültürel şemaların bilişteki yeri, tipleri ve kullanımı), kültürel şemaların yaratıcılıktaki yeri ve bilişşel kullanımı (yaratıcılıkta kültürün ve kültürel bağlamın yeri ve önemi), kültürel şemaların mimari tasarımda yeri ve bilişşel kullanımı (kültürün, kültürel şemaların ve öncel bilginin mimari tasarımdaki yeri), mimari tasarımda kullanılan alana özgü öncel bilgi tipleri (mimari tipler ve öncül örnekler), mimari tip kavramı (mimari tip kavramının tanımı, tarihi, çeşitleri ve eleştirisi), mimari tip kavramının kültürel şemalarla olan bilişsel ilişkisi, mimari tip kavramının mimari tasarımda bilişsel kullanımı, ve mimari tip kullanımının sosyal rolü, incelenecek ve bu teorik incelemelerin ışığında mimari tasarım alanından seçilmiş çeşitli vakalar irdelenecektir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Derse Giriş ve Ders İzlencesinin Sunumu |
2 | Biliş 1: Tanımı ve Kapsamı |
3 | Biliş 2: Bilginin Depolanması ile İlgili Kuramlar ve Şema Teorisi – Okuma 1 |
4 | Bilişsel Şemalar: Bilişşel Şema Tanımı ve Şema Tipleri |
5 | Kültür ve Biliş 1: Bağlamsal Biliş Teorisi ve Kültür-Biliş İlişkisi Okuma 2 |
6 | Kültür ve Biliş 2: Kültürün Tanımı ve Kapsamı, Kültürün insan bilişindeki yeri - Okuma 3 |
7 | Kültür ve Biliş 3: Kültürel Şemalar, Kültürel Şemalarin Bilişteki Yeri ve Kullanimi) |
8 | Okumalar ve Okuma Özetleri Üzerine Tartışma |
9 | Biliş ve Yaratıcılık 1: Tasarım Alanında Yaratıcılık ve Problem Çözme İşlevinin Bilişşel Özellikleri- Okuma 4 |
10 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 1: Kültürel Şemalarin Yaraticiliktaki Yeri ve Bilişşel Kullanimi |
11 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 2: Kültürel Şemalarin Mimari Tasarimda Yeri ve Bilişşel Kullanimi - Okuma 5 |
12 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 3: Mimari Tasarimda Kullanilan Öncel Bilgi Tipleri (Mimari Tipler ve Öncel Örnekler) ve Mimari Tip Kavrami - Okuma 6 |
13 | Kültür, Biliş ve Yaratıcılık 4: Mimari Tip Kavraminin Tanimi, Tarihi, Çeşitleri ve Eleştirisi, ve Mimari Tip Kavraminin Kültürel Şemalarla Olan Bilişsel Ilişkisi – Okuma 7 |
14 | Okumalar ve Okuma Özetleri Üzerine Tartışma |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Goldstein, Bruce (2013). Bilişsel Psikoloji, Kaknüs Yayınları, İstanbul.
Bruning, R., Schraw, G. and Norby, M. (2014). Bilişsel Psikoloji ve Öğretim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Ross, N. Culture and Cognition: Implications for Theory and Method Sage Publications, 2004
Tomasello, M. The Cultural Origins of Human Cognition, Harvard University Press, 1999
Aran, Kemal (2000). Barınaktan Öte: Anadolu Kır Yapıları, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Bu ders teorik sunuş ve tartışmalar içermektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Ödev | 7 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |