PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Türkiye'de Korumanın Yasal BoyutuARCH 510593 + 037,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 1. Öğrenci, kültür mirasının korunması ile ilgili kurumsal yapı ve yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi olur
2. 2. Koruma ile ilgili tartışmalarda yasal ve kurumsal zemine oturan düşünceler ortaya koyabilir
3. 3. Kültür mirası bilincinin oluşumuna katkı sağlar
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerARCH304
 
Dersin Tanımı:

ARCH511 Türkiye’de Mimari Mirasın Korunmasının Yasal Boyutu dersi kapsamında, kültür mirasımız ile ilgili tüm y.lisans çalışmalarında hakkında bilgiye ihtiyaç duyulabilecek mevcut ortamın yasal koşulları ve bu koşulların oluşum gerekçeleri ana hatlarıyla öğrencilere anlatılır. Ders süreci belirli konu başlıklarında tartışmalarla ilerler, tartışmalar vakalar üzerinden mevzuatın işleyişi ve sorunları üzerinden yürütülür. Ders kapsamında öğrencilerden, hâlen yürürlükte olan ve yürürlükten kalkmış olan mevzuat metinlerinin, bunlarla ilgili seçili akademik çalışmaların okunarak irdelenmesi, vaka analizleri yapılması beklenmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Bir gereksinim olarak kültür mirasının ve mimari mirasın korunması
2Kültür mirası türleri ve kültür mirasının değerlemesi
3Osmanlı’nın mirası yasal mevzuat, hazırlanma gerekçeleri ve sorunları
4Cumhuriyet Dönemi Gelişmeleri: 1923-1973
5Cumhuriyet Dönemi Gelişmeleri: 1973-1983
6Cumhuriyet Dönemi Gelişmeleri: 1983-….
72863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası: ortaya çıkışı, genel tanım ve kapsam sorunları
82863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası: Mimari Mirasın korunması süreci ve sorunları
92863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası: Gereksinimler bağlamında yasanın çağdaşlık sorunu
10Temel kavramlar: Envanter ve Tescil
11Temel kavramlar: Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu
12Temel kavramlar: Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu, Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu
13Mevcut mevzuat ve sistemin geleceği
14Genel değerlendirme
 
Kaynaklar:
MADRAN, E., (2002), Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi. MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N., (2005), Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Ankara: TMMOB Mimarlar Odası.
 
Diğer Kaynaklar:
 
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
3 saat anlatım. Klasik vize ve final sınavları.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara sınav2%40
Final Sınavı1%60
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor