Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İmalat Sistemlerinde Çizelgeleme | IE 514 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Farklı atölye konfigürasyonları, imalat çizelgeleme problemleri ve performans ölçümlerinden haberdar olabilme. |
2. Çeşitli imalat çizelgeleme problemleri için matematiksel programlama modelleri kurabilme. |
3. Çeşitli imalat çizelgeleme problemlerini çözmek için temel algoritmaları ve prosedürleri tanımlayabilme. |
4. İmalat çizelgeleme problemlerini çözmek için mevcut çözüm metodolojilerini anlayabilme. |
5. GAMS optimizasyon yazılımını kullanma ve elde edilen çözümleri yorumlama becerisine sahip olabilme. |
6. Bağımsız araştırma becerilerini geliştirmiş olma.. |
7. Yazılı iletişim becerilerini geliştirmiş olma. |
8. Etik konuların farkında olabilme. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Matematiksel modelleme |
|
Dersin Tanımı:
Çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılması ve hesaplama karmaşıklığı kuramının gözden geçirilmesi. Belirlenimci çizelgeleme ve sıralama problemleri: tek aşamalı, paralel makineli ve çok aşamalı (serbest dolaşımlı, akış tipi, atölye tipi, karma) imalat ortamları. İş yükleme ve dağıtımı. Kesin çözüm veren yöntemler: doğrusal ve tam sayılı programlama, dal-sınır yöntemi, dinamik programlama. Yaklaşık çözüm veren yöntemler: meta-sezgisel yöntemler (benzetimli tavlama, tabu arama, genetik algoritma), yapısal algoritmalar. Gerçek yaşam problemleri üzerine uygulamalar.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: Çizelgeleme probleminin tanımı, notasyon, çizelgeleme problemleri için problemleri için üç alanlı gösterim, çizelgeleme problemlerinin sınıflandırılması |
2 | Giriş: Performans ölçülerinin eşdeğerliği, düzenli ve düzensiz performans ölçüleri, karmaşıklık teorisi, çözüm algoritmalarının sınıflandırılması, yaklaşım algoritmalarının performansının ölçülmesi |
3 | Tek makine çizelgelemesi |
4 | Paralel makine çizelgelemesi |
5 | Akış tipi atölye çizelgelemesi |
6 | Akış tipi atölye çizelgelemesi |
7 | Esnek akış tipi atölye çizelgelemesi |
8 | Genel atölye çizelgelemesi |
9 | Esnek genel atölye çizelgelemesi |
10 | Serbest dolaşımlı atölye çizelgelemesi |
11 | İş yükleme ve dağıtımı |
12 | Kesin çözüm veren yöntemler |
13 | Yaklaşık çözüm veren yöntemler |
14 | Proje çalışmalarının sözlü sunumları |
|
Kaynaklar: |
|
|
Diğer Kaynaklar: |
1. K.R. Baker, D. Trietsch, Principles of Scheduling and Sequencing, Wiley, 2009.
2. J. Blazewicz et al., Scheduling Computer and Manufacturing Processes, Springer-Verlag, 1996.
3. P. Brucker et al., Scheduling Algorithms, Springer-Verlag, 2007.
4. J.M. Framinan et al., Manufacturing Scheduling Systems, Springer-Verlag, 2014.
5. T.E. Morton, Heuristic scheduling systems: with applications to production systems, Wiley, 1993.
6. R. G. Parker, Deterministic Scheduling Theory, Chapman & Hall, 1995.
7. M. Pinedo, Scheduling: Theory, Algorithms, and Systems, Prentice Hall, 2008.
8. M. Pinedo, and X. Chao, Operations Scheduling with Applications in Manufacturing and Services, McGraw-Hill, 1999.
9. D. Sule, Industrial Scheduling, PWS Publishing, 1997. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders. Öğretim üyesi, derslerde yalnızca seçilmiş önemli kavramları ve noktaları tartışacaktır. Derslerde sunulan materyale aşina olmak ve sınıf tartışmalarına katılmak için, öğrencilerin önce önceki derslerde ele alınan materyali okumaları beklenir. Öğrenciler derslere hazırlıklı gelirlerse, dersleri daha ilginç bulacak ve faydalanacaklardır. Dönem projesi ödevlerini yaparken öğrencilerin takım halinde çalışması gerekmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Proje | 1 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |