Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Binalarda Neler Olmalı | DSGN 607 | 6 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Problem çözme kavramını geliştirmek |
2. Soyut Düşünceyi Geliştirme |
3. Görsel anlama ve yorumlama kurabilme |
4. Tasarımda bilginin rolünü anlamak |
5. İlgili bilgi kaynaklarını keşfetme |
6. Kullanıcı aktivitesini anlamak: Ne zaman, Nerede, Neden ve Nasıl Davranıyor? |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Binalar, doğal çevre içinde insan ve canlı faaliyetleri için tasarlanmış yapay varlıklardır. Bu yapıların tasarımı ve düzenlemesi, kullanıcıların konfor koşullarını sağlayacak malzeme, ekipman ve makinelerin etkin çalışmasını mümkün kılacak şekilde olmalıdır.
Binalar, farklı ana ve alt işlevler için tipolojik olarak tasarlanır ve yapılandırılır. İçerdikleri kullanıcı aktiviteleri, belirli ihtiyaçlara yönelik olarak şekillenir. Bu aktivitelerin, olayın doğası ve kullanıcı özellikleri göz önünde bulundurularak, etkileşime açık ve uygun biçimde ayrıştırılması ve düzenlenmesi gerekir.
Bu ders, işlevsel olarak etkin çalışan binaların tasarımı ve yapılandırılması sürecinde göz önünde bulundurulması gereken faktör ve parametreleri değerlendirmek için gerekli terminoloji, kriter ve araçları tartışmayı ve öğrenmeyi amaçlar. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İçeriği Ayarlama: Proje Alanları |
2 | Potansiyel Kullanıcılara İlişkin Biyo-Fizyolojik, Sosyo-Psikolojik Özellikler. |
3 | Potansiyel Kullanıcılara İlişkin Biyo-Metrik Özellikler. |
4 | Proje Tipolojisinin / Fonksiyonunun Önemi. |
5 | Proje Tipolojileri için Mekansal Konfigürasyonlar. |
6 | Proje Alanlarının Tanımları ve Farklılıkları: Etkinlik Alanları, Bina Alanları ve Açık Alanlar |
7 | Etkinlik Alanlarına Göre Düzenlenmiş Olaylar: Kalıcı ve geçici yönleri |
8 | Etkinlik Alanlarına Göre Düzenlenmiş Olaylar: Fiziksel ve zamansal gereksinimler, Şartlara göre ve öncelikli gereklilikler. |
9 | Etkinlik Alanlarına Göre Kullanıcılar: Sayıları, Hiyerarşik düzen, Devleti, Görevleri, Görevleri, Kıyafetleri, Yaşları, Antropometrik özellikleri ve Ergonometrileri |
10 | Etkinlik Alanlarına Göre Kullanıcılar: Motivasyonları (Görevleri) Kıyafetleri, Antropometrik özellikleri ve Ergonometrileri |
11 | Faaliyet Alanlarının Kullanıcıları Tarafından Yeniden Düzenlendiği Koşullar. |
12 | Olaylar Ve Kullanıcı Profilleri için Etkinlik Alanlarının bölümlenmesi |
13 | Etkinlik Alanlarındaki Kullanıcıların Fiziksel Ve Diğer Gereksinimleri için Mekansal Tahsis. |
14 | Dönem konularının genel tartışmasının yapılması. |
|
Kaynaklar: |
Neufert, E., & Neufert, P. (2012). Architects' Data (4th ed.). Wiley-Blackwell. / Preiser, W. F. E., & Ostroff, E. (Eds.). (2001). Universal Design Handbook. McGraw-Hill. / |
|
Diğer Kaynaklar: |
Ching, F. D. K. (2014). Architecture: Form, Space, and Order (4th ed.). Wiley. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, kuramsal anlatımlar, tartışmalar ve tasarım odaklı keşiflerin birleşimi üzerine kurgulanmıştır. İşlevsel bina tasarımına dair temel kavramlar kuramsal çerçevede sunulurken, eleştirel düşünme, karşılaştırmalı analiz ve örnek incelemelerine dayalı değerlendirme süreçlerine ağırlık verilir. Öğrencilerden tartışmalara aktif katılım göstermeleri, saha çalışması ya da benzer örnek araştırmaları yapmaları ve gerçek ya da varsayımsal bina programlarına dayalı şematik öneriler geliştirmeleri beklenir. Stüdyo ortamında yürütülen geribildirim odaklı oturumlar ve gözden geçirme temelli değerlendirmeler, öğrencilerin öğrenme süreçlerini pekiştirir. İş birliği, bağımsız araştırma ve düzenli katılım, dersin başarısı için temel unsurlardır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Sınıf Tartışmaları | 3 | %30 |
Vaka İncelemesi | 1 | %20 |
Ödev | 3 | %30 |
Proje Raporu | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |