Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kapadokya'da Yerleşmeler Tarihi | ARCH 506 | 5 | 9 | 3 + 0 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. güncel mimarlık tarihi konularında araştırma yapma, soru sorabilme ve yorum getirme becerilerini geliştirme |
2. Farklı bağlamların değerlendirebilmesi becerilerinin geliştirilmesi |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders kapsamında Kapadokya üzerinden neolitik dönem höyüklerinden günümüze uzanan mimarlık ve yerleşme tarihi okumaları yapılacaktır. Bu okumalar aracılığıyla Anadolu coğrafyası ve tarihine, bu topraklar üzerinde birbirini takip etmiş ve/veya karşı karşıya gelmiş kültürlerin etkileşimlerine ve değişen yönetim merkezleri ile bu coğrafyanın kurduğu ilişkilere daha geniş bir perspektifte bakmak mümkün olacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Dersin ana hatları / yöntemleri ve amaçları / gereksinimleri. Giriş. |
2 | Kapadokya: Fiziki durum ve topoğrafya |
3 | Kapadokya’da yerleşmeler tarihi: süreklilik-kesinti tartışması |
4 | Kayaya oyma mimari-inşaa edilmiş mimari-karma mimari: Kapadokya’da yerleşme şekilleri |
5 | Erken dönem yerleşmeleri: Neolitik, Tunç Çağı yerleşmeleri, Hititler, Persler |
6 | Helenistik ve Roma döneminde Kapadokya |
7 | Bizans döneminde Kapadokya (4-8. yy.): İlk Hıristiyanlar için sığınak. Arap akınları ve nüfusta düşüş |
8 | Bizans döneminde Kapadokya (9-11. yy.): Güvenli dönem. Manastırlar ve büyük konaklar |
9 | Kapadokya’da kültürel karşılaşmalar (12-13. yy.) |
10 | Kapadokya’da Selçuklular: Aksaray, Kayseri, Niğde. |
11 | Osmanlı döneminde Kapadokya: Nevşehir |
12 | Tarımsal enstalasyonlar: 20. yy.’ın başına kadar pratiğin sürekliliği |
13 | Geleneksel yerleşmelerin son aşaması: Kapadokya’da 19. yy. evleri. 1924 Nüfus Mübadelesi |
14 | UNESCO Dünya Mirası ve Kapadokya: Günümüz yerleşmelerinin sorunları ve potansiyeller |
|
Kaynaklar: |
Ders kitabı yoktur. |
|
Diğer Kaynaklar: |
Bixio, R./Caloi V./De Pascale, A., Cappadocia. Records of the Underground Sites, BAR International Series, 2413 Oxford 2012.
Giovannini, L. (ed.) Arts of Cappadocia Geneva 1972.
Korat, G., Taş Kapıdan Taç Kapıya: Kapadokya İstanbul:İletişim Yayınları 2003.
Ousterhout, R. A Byzantine Settlement in Cappadocia, Dumbarton Oaks Studies, 40, Washington, D.C. 2005.
Öztürk, F.G. Kapadokya’da Dünden Bugüne Kaya Oymacılığı [Rock Carving in Cappadocia From Past to Present] Arkeoloji ve Sanat, Istanbul 2009.
Rodley, L. Cave Monasteries of Byzantine Cappadocia Cambridge 1985.
Sözen, M. (ed) Cappadocia Istanbul: Ayhan Şahenk Foundation 1998.
Stea, D./Turan, M., Placemaking: Production of Built Environment in Two Cultures Aldershot 1993.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Dersler okumalar ve bunların tartışması üzerinden yürütülecektir. Ayrıca her bir öğrencinin belirlenecek bir araştırma konusu üzerinde bir makale yazması beklenmektedir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 1 | %50 |
Proje | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |