PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Seçim AnaliziMIS 4143 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kesikli seçim modellerinin temelini oluşturan seçim teorilerine ilişkin bir anlayış geliştirir.
2. Ders kapsamında ele alınacak kesikli seçim modellerinin yöntem ve uygulamaları konusunda yeterlilik gösterir.
3. En uygun bir şekilde kesikli seçim modelleri kullanılarak modellenebilecek seçim problemlerini belirleyebilir.
4. Uygun kesikli seçim modeli spesifikasyonlarını geliştirebilir.
5. Kesikli seçim modellemesindeki güncel çalışmalara aşina olur.
6. Kesikli seçim modellerini tahmin etmek için R yazılım paketini kullanma ve sonuçları yorumlama ve analiz etme konusunda yeterlilik gösterir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Talep dinamiklerini hesaba katması gereken birçok disiplin için bireysel seçim davranışını anlamak çok önemlidir. Kesikli seçim modelleri, bireysel karar vermenin bilişsel yönlerini yakalar ve uygulamalı iktisat, pazarlama, mühendislik ve şehir planlama dahil olmak üzere çeşitli alanlarda geniş uygulamalara sahiptir. Son zamanlarda seyahat modları, kahve markaları, telefon hizmetleri, alkolsüz içecekler ve çeşitli gıda ürünleri gibi alanlarda, farklı fiyatlandırma ve pazarlama stratejilerine yanıt olarak talebi tahmin etmek ve tüketicilerin bu ürünlerdeki niteliksel iyileştirmeler için ne kadar ödemeye hazır olduklarını belirlemek için kullanılmaktadırlar. Kesikli seçim modelleri ayrıca otomobiller, dizüstü bilgisayarlar, akıllı telefonlar, buzdolapları, klimalar ve evler gibi dayanıklı mallarla ilgili seçimleri incelemek için de kullanılabilmektedir. Bu ders, bireysel kesikli seçim davranışı modellerinin formülasyonu ve tahminine yönelik teori ve pratiği, özellikle yönetimsel karar alma ile ilgili uygulamalara odaklanarak sunmaktadır. Bu dersi alan öğrenciler probit, logit, çok terimli logit, yuvalanmış logit ve sıralı logit modellerinin teorisi, yöntemleri, uygulaması ve yorumlanması hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Geleneksel Tüketici Teorisi
2Kesikli Seçim Teorisi
3Olasılıklı Seçim Teorisi
4Rassal Fayda Modelleri
5İkili Seçimler için Olasılık Modelleri: Probit ve Logit Modelleri
6İkili Seçim Modellerinin Maksimum Olabilirlik Tahmini
7Logit ve Probit Tahminlerini Yorumlama: Kısmi Etkiler, Esneklikler ve Olasılık Oranları
8R Programı ile İkili Seçim Model Uygulamaları
9Çok Terimli Seçim Teorisi
10Çok Terimli Logit Modeli
11Yuvalanmış Logit ve Sıralı Logit Modelleri
12Çok Terimli, Yuvalanmış ve Sıralı Logit Modellerinin Tahmin Edilmesi ve Sonuçların Yorumlanması
13Çok Terimli Logit Modelinin R ile Uygulamaları
14R ile Yuvalanmış Logit ve Sıralı Logit Modellerinin Uygulamaları
 
Kaynaklar:
Ben-Akiva, M. and S. R. Lerman (1997), Discrete Choice Analysis: Theory and Application to Travel Demand. The MIT Press. (ISBN: 0262022176).
 
Diğer Kaynaklar:
(1) Hensher, D. A.; J. M. Rose and W. H. Greene (2015), Applied Choice Analysis, 2nd edition. Cambridge University Press. (ISBN: 9781107092648). (2) Greene, W. H. and D. A. Hensher (2010), Modeling Ordered Choices: A Primer. Cambridge University Press. (ISBN: 9780521194204). (3) Train, K. E. (2009), Discrete Choice Methods with Simulation, 2nd edition. Cambridge University Press. (ISBN: 9780521766555). (4) Chandukala, S. R.; J. Kim; T. Otter; P. E. Rossi and G. M. Allenby (2008), Choice Models in Marketing: Economic Assumptions, Challenges and Trends. Now Publishers. (ISBN: 9781601981646). (5) Páez, A. and G. Boisjoly (2022), Discrete Choice Analysis with R. Springer. (ISBN: 9783031207181). (6) Koppelman, F. S. and C. Bhat (2006), A Self Instructing Course in Mode Choice Modeling: Multinomial and Nested Logit Models. U.S. Department of Transportation.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Midterm Exam1%40
Final Sınavı1%40
Ödev1%20
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor