PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Eniyileme TeknikleriIE 4813 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Dersi başarıyla tamamlayan tüm öğrenciler, fonksiyonların matematiksel özelliklerini tanımlama ve kullanma yeteneği geliştirmiş olacaklardır.
2. Dersi başarıyla tamamlayan tüm öğrenciler, özel bir yapıya sahip ve kısıtlı ya da kısıtsız bazı matematiksel modelleri çözmek için teknik ve yöntemleri kullanma becerisi geliştirmiş olacaklardır.
3. Dersi başarıyla tamamlayan tüm öğrenciler, ekip çalışmasına katılmış olacaklardır.
4. Dersi başarıyla tamamlayan tüm öğrenciler, etik konuların farkında olacaklardır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Doğrusal programlama ve simpleks algoritmasının gözden geçirilmesi; simpleks algoritmasının özel biçimleri; doğrusal olmayan optimizasyona giriş; kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon; kuadratik programlama; doğrusal olmayan optimizasyon için bazı algoritmalar.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Doğrusal programlama ve simpleks algoritmasının gözden geçirilmesi
2Dualite ve dual simpleks yöntemi
3Ters matrisin çarpım biçimi, gözden geçirilmiş simpleks yöntemi
4Kolon üretim tekniği
5Ayrıştırma (decomposition) yöntemi
6Üst sınırlandırılmış değişkenler için simpleks yöntemi
7Doğrusal olmayan optimizasyonun temelleri: konveks ve konkav fonksiyonlar, gradyan ve Hessian, durağan noktalar
8Tek değişkenli doğrusal olmayan problemler
9Kısıtsız optimizasyon: Taylor serisi, Newton yöntemi
10Kısıtsız optimizasyon: en dik çıkış/iniş (steepest ascent/descent) yöntemi
11Kısıtlı optimizasyon: Lagrange çarpanları ve Lagrangian fonksiyonu
12Kısıtlı optimizasyon: Karush-Kuhn-Tucker (KKT) koşulları
13Kuadratik programlama
14Kısıtlı optimizasyon: ceza (penalty) ve bariyer (barrier) yöntemleri
 
Kaynaklar:
W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning, 2003.
 
Diğer Kaynaklar:
R. Rardin, Optimization in Operations Research, Pearson, 2016.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders anlatımı.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%30
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.3
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.3
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.3
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.2
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.2
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.2
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.2
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0