PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Çok Kriterli Karar VermeIE 4043 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Çok kriterli karar problemlerini tanıma
2. Fayda teorisini anlama
3. Çok kriterli karar verme problemlerini belirlilik ve belirsizlik altında formüle etme ve çözme
4. Karar verme problemlerini çözmek için bilgisayar araçlarını kullanabilme pratiği ve becerileri
5. Takım çalışmasına iştirak
6. Etik hususlarda farkındalık
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, nicel karar analizini kapsayacak şekilde tasarlanmıştır. Ders, esas olarak üç bölüme ayrılmıştır: karar analizine genel giriş, çok kriterli karar analizi ve çok amaçlı optimizasyon. İlk bölümde, insanların nasıl karar aldıkları ve karar alma tuzakları ele alınmaktadır. Yapılandırılmış rasyonel karar alma sürecinin yararları vurgulanmaktadır. İkinci bölümde, karar unsurlarının (değerler, amaçlar, alternatifler, ölçütler, ödünleşimler ve belirsizlik) yapılandırılması, çok ölçütlü fayda teorisi (ÇÖFT) ve kesinlik altında karar için analitik hiyerarşi süreci (AHS) ve belirsizlik altında kararlar için karar ağaçları tanıtılmaktadır. Katma değerli risk yönetimi de tartışılmaktadır. Son olarak, üçüncü bölümde optimizasyon ve hedef programlama işlenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Hayır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Yöneylem Araştırması için tarihsel önem. Örnek vakalar.
2Karar almanın arka planı ve resmi tanımları. Çoklu ve çelişen hedefler. Karar ağaçları. Kesinlik ve belirsizlik altındaki problemlere genel bakış.
3Hedefleri ve alt hedefleri tanımlama. Kapsamlı ve ölçülebilir nitelikler. Baskınlık ve etkili sınır çözümleri.
4Çoklu hedef problemlerine tek hedefli yaklaşım. Ödünleşim, ağırlıklı ortalama fonksiyonları, tatmin edici.
5Belirlilik altındaki problemler için hedef programlama yaklaşımı.
6Belirlilik altındaki problemler için Analitik Hiyerarşi Süreci.
7Analitik Hiyerarşi Sürecinin Uzantıları.
8Belirsizlik altındaki problemler. Çoklu nesnel karar almada Beklenen Parasal Değer yaklaşımı. Fayda Teorisi. Tek özellikli problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Riskten kaçınma.
9Belirsizlik altındaki problemler ve Fayda Teorisi. Tek ölçütlü problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Riskten kaçınma.
10Tek ölçütlü problemler için fayda fonksiyonları. Fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Riskten kaçınma.
11Belirsizlik ve fayda bağımsızlığı altında çok ölçütlü problemler.
12Çok ölçütlü fayda fonksiyonlarının değerlendirilmesi. Hiyerarşik niteliklere sahip örnekler.
13Karar verme uygulamalarına genel bakış.
14Karar vermede ileri seviye konular.
 
Kaynaklar:
W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms (4th ed.), Thomson-Brooks/Cole, 2004. H. Raiffa, Decision Analysis: Introductory Lectures on Choices under Uncertainty, Addison-Wesley, 1968.
 
Diğer Kaynaklar:
R.L. Keeney and H. Raiffa, Decisions with Multiple Objectives: Preferences and Value Tradeoffs, Cambridge University Press, 1993. R.L. Keeney, Value Focused Thinking: A Path to Creative Decision Making, Harvard University Press, 1996.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saat ders
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Ödev2%15
Proje1%15
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)140,507,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)00,000,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)143,0042,00
6Ev ödevleri23,006,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)19,009,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)18,008,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)112,0012,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.4
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.4
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.4
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.1
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.1
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.2
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.2
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.1
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.1
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.1
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0