PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Savunma Sistemlerinin Analizi ve DizaynıIE 4553 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Savunma sistemlerinin özelliklerinin anlama
2. Olasılıksal ve betimsel savunma sistem problemlerinin formüle edilmesi yeteneği
3. Savunma modellerinin uygulama alanlarının anlaşılması ve çözümü için doğru yöntemlerin kullanılabilmesi, savunma sistemleri için yöneylem araştırması yöntemlerinin uygulanabilmesi
4. Savunma sistemleri ve sensörler için önemli tasarım özelliklerinin ve parametrelerinin tanımlanabilmesi
5. Alternatif sistemlerin fiziksel, mekanik ve operasyonel tasarım karakteristikleri ve parametrelerinin arasındaki ödünleşimin anlaşılması yeteneğinin geliştirilmesi
6. Rapor yazma yeteneği
7. Ekip halinde çalışabilme
8. Etik hususlarda farkındalığın geliştirilmesi
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerÖğretim Üyesi Onayı
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, savunma sistemlerinin analizinde genel kabul görmüş Yöneylem Araştırması prensip ve modellerini giriş seviyesinde ele almaktadır. Sensörler, sistemler ve silahlar için önemli tasarım parametrelerinin analizini de kapsayacak şekilde Yöneylem Araştırması araç ve tekniklerinin, savunma ile ilgili problemlere uygulaması yapılmaktadır. Sistemlerin güvenilirliği, modern silah sistemleri özelinde bilgi ve teknolojinin etkisi, mühimmat ve sensörler de ders kapsamında incelenmektedir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Savunma analizlerine giriş
2Geri besleme bilgisiz atış
3Geri besleme bilgili atış
4Hedefin savunulması
5Silah-hedef tahsisi
6Güdümlü mermi tahsis
7Tespit teorisi
8Radar ile tespiti
9Sonar ile tespit
10Yan mesafe eğrisi ve tarama genişliği
11Arama ve karakol
12İnsansız hava aracı rotalama
13Sistem güvenirliği
14Sistem kullanılabilirliği ve idame edilebilirliği
 
Kaynaklar:
Washburn A. and M. Kress, Combat Modeling Springer Science+Business Media 2009 978-1-4614-2932-6
 
Diğer Kaynaklar:
Wagner D.H., W.C. Mylander, and T.J. Sanders, Naval Operations Analysis Naval Institute Press; 3rd edition, 2002. 1-59114-950-9 N.K. Jaiswal Military Operations Research: Quantitative Decision Making Kluwer Academic Publishers 1997 0-7923-9858-0 J.S. Przemieniecki Mathematical Models in Defense Analysis AIAA Education Series 1994 1-56347-092-6
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
3 saat ders. Ödev ve proje çalışmaları grup olarak yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Ödev2%15
Proje1%15
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)131,0013,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,5021,00
6Ev ödevleri25,0010,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)115,0015,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)115,0015,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.3
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.3
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.4
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.2
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.1
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.1
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.1
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.2
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.2
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0