| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Savunma Sistemlerinin Analizi ve Dizaynı | IE 455 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Savunma sistemlerinin özelliklerinin anlama |
| 2. Olasılıksal ve betimsel savunma sistem problemlerinin formüle edilmesi yeteneği |
| 3. Savunma modellerinin uygulama alanlarının anlaşılması ve çözümü için doğru yöntemlerin kullanılabilmesi, savunma sistemleri için yöneylem araştırması yöntemlerinin uygulanabilmesi |
| 4. Savunma sistemleri ve sensörler için önemli tasarım özelliklerinin ve parametrelerinin tanımlanabilmesi |
| 5. Alternatif sistemlerin fiziksel, mekanik ve operasyonel tasarım karakteristikleri ve parametrelerinin arasındaki ödünleşimin anlaşılması yeteneğinin geliştirilmesi |
| 6. Rapor yazma yeteneği |
| 7. Ekip halinde çalışabilme |
| 8. Etik hususlarda farkındalığın geliştirilmesi |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Öğretim Üyesi Onayı |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders, savunma sistemlerinin analizinde genel kabul görmüş Yöneylem Araştırması prensip ve modellerini giriş seviyesinde ele almaktadır. Sensörler, sistemler ve silahlar için önemli tasarım parametrelerinin analizini de kapsayacak şekilde Yöneylem Araştırması araç ve tekniklerinin, savunma ile ilgili problemlere uygulaması yapılmaktadır. Sistemlerin güvenilirliği, modern silah sistemleri özelinde bilgi ve teknolojinin etkisi, mühimmat ve sensörler de ders kapsamında incelenmektedir. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Savunma analizlerine giriş |
| 2 | Geri besleme bilgisiz atış |
| 3 | Geri besleme bilgili atış |
| 4 | Hedefin savunulması |
| 5 | Silah-hedef tahsisi |
| 6 | Güdümlü mermi tahsis |
| 7 | Tespit teorisi |
| 8 | Radar ile tespiti |
| 9 | Sonar ile tespit |
| 10 | Yan mesafe eğrisi ve tarama genişliği |
| 11 | Arama ve karakol |
| 12 | İnsansız hava aracı rotalama |
| 13 | Sistem güvenirliği |
| 14 | Sistem kullanılabilirliği ve idame edilebilirliği |
| |
| Kaynaklar: |
| Washburn A. and M. Kress, Combat Modeling Springer Science+Business Media 2009 978-1-4614-2932-6 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Wagner D.H., W.C. Mylander, and T.J. Sanders, Naval Operations Analysis Naval Institute Press; 3rd edition, 2002. 1-59114-950-9
N.K. Jaiswal Military Operations Research: Quantitative Decision Making Kluwer Academic Publishers 1997 0-7923-9858-0
J.S. Przemieniecki Mathematical Models in Defense Analysis AIAA Education Series 1994 1-56347-092-6
|
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| 3 saat ders. Ödev ve proje çalışmaları grup olarak yapılacaktır.
|
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| Ödev | 2 | %15 |
| Proje | 1 | %15 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,50 | 21,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 5,00 | 10,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 3 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 3 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 4 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 2 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 2 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 1 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 1 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 1 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 2 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 2 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |