PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Planlamada Mesleki Uygulama ve EtikCRP 422423 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Temel etik kuramları tanımlar ve bu kuramların kentsel planlama pratiğiyle olan ilişkilerini açıklar.
2. Gerçek hayattan alınmış planlama ikilemlerini etik muhakeme ve meslek etik kodları çerçevesinde analiz eder.
3. Kentsel plancının farklı sosyal, siyasal ve çevresel bağlamlardaki etik sorumluluklarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
4. Planlama tartışmaları ve karar alma süreçlerinde etik yaklaşımlar geliştirir ve bu yaklaşımları savunur.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, kentsel planlama alanındaki etik boyutları ve mesleki sorumlulukları, özellikle Türkiye bağlamına odaklanarak derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. On dört haftalık bu ders, öğrencilere kentsel planlamanın etik, hukuki ve toplumsal yönlerine dair kapsamlı bir anlayış kazandırmayı hedeflerken, kentsel gelişim süreçlerinde yer alan farklı sektörlerden aktörlerin yaklaşımlarına da ışık tutacaktır. Ders, kentsel planlamanın tanıtımı ve bu alanın etik temelleri ile başlar; alanın tarihi gelişimi, evrimi ve temel etik kavramları üzerinde durur. İlerleyen haftalarda, öğrenciler başlıca etik kuramları ve bunların kentsel planlama bağlamında pratik uygulamalarını inceleyecek; sosyal adalet, eşitlik ve kamusal yarar gibi konuları tartışacaktır. Bu dersin özgün yönlerinden biri de, sivil toplum kuruluşları, kamu kurumları, özel sektör ve akademi gibi çeşitli kesimlerden davetli konuşmacıların katılımıyla gerçekleşecek sunumlardır. Bu oturumlar, kentsel planlamanın farklı alanlarında karşılaşılan etik meseleler hakkında öğrencilere pratik ve çok boyutlu bakış açıları sunacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Kentsel Planlamaya ve Etik Kavramına Giriş – Ders yapısının genel tanıtımı
2Etik Kuramlar ve İlkeler – Başlıca etik kuramlar nelerdir? (deontoloji, faydacılık, erdem etiği)
3Meşruiyet ve Yasallık – Kentsel planlamada toplumsal adalet ve eşitlik kavramları
4Kentsel Planlamada Kamu Yararı – Kamu yararı nedir? Bu kavram kentsel planlamada nasıl değerlendirilir?
5Kentsel Planlama Mesleğinde Etik Kodlar – Plancıların mesleki sorumlulukları ve meslek etik ilkeleri
6Ara Sınav Soru-Cevap Oturumu
7Sivil Toplum Kuruluşlarında Etik Boyut – Şehir Plancıları Odası temsilcisinden sunum / Konuk Sunumu I
8Kamusal Kurumlarda Etik Boyut – Kamu sektöründen bir uzmanın sunumu / Konuk Sunumu II
9Özel Sektörde Etik Boyut – Özel sektörden bir uzmanın sunumu / Konuk Sunumu III
10Öğrenci Vaka Sunumları I – Seçilmiş kentsel planlama vakaları üzerine öğrenci sunumları
11Öğrenci Vaka Sunumları II – Seçilmiş kentsel planlama vakaları üzerine öğrenci sunumları
12Öğrenci Vaka Sunumları III – Seçilmiş kentsel planlama vakaları üzerine öğrenci sunumları
13Öğrenci Vaka Sunumları IV – Seçilmiş kentsel planlama vakaları üzerine öğrenci sunumları
14Genel Değerlendirme
 
Kaynaklar:
Robert, J. Kent ve Ahlak: Kent Üzerine Alternatif Yazılar, Ütopya Yayınları, 1999 Tekeli, İ. “Plancının Meşruiyetini Oluşturmada Etik Sorunlar”, 1. Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995 Ersoy, M. (1995) “Planlama Kuramları ve Etik”, (Planning Theories and Ethics) 1.Planlama Kongresi- Planlamanın Meşruiyeti ve Plancıların - Konumu, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995 Friedmann,J. (1987), Planning in the Public Domain, Princeton University Press, Princeton, N.J. Taylor N. (1992), “Professional Ethics in Town Planning” Town Planning Review Keleş, R. (2006) Kentleşme Politikası, İmge Yayınları, Ankara.
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders temel olarak etik felsefesi ve gerçek planlama problemlerini tartışmalar üzerinden birleştirmek üzerine kurguludur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Sözlü Sunum1%10
Dönem Ödevi1%15
Ders Katılımı14%5
Final Projesi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor