Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlamada Mesleki Uygulama ve Etik | CRP 422 | 4 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel etik kuramları tanımlar ve bu kuramların kentsel planlama pratiğiyle olan ilişkilerini açıklar. |
2. Gerçek hayattan alınmış planlama ikilemlerini etik muhakeme ve meslek etik kodları çerçevesinde analiz eder. |
3. Kentsel plancının farklı sosyal, siyasal ve çevresel bağlamlardaki etik sorumluluklarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
4. Planlama tartışmaları ve karar alma süreçlerinde etik yaklaşımlar geliştirir ve bu yaklaşımları savunur. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, kentsel planlama alanındaki etik boyutları ve mesleki sorumlulukları, özellikle Türkiye bağlamına odaklanarak derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. On dört haftalık bu ders, öğrencilere kentsel planlamanın etik, hukuki ve toplumsal yönlerine dair kapsamlı bir anlayış kazandırmayı hedeflerken, kentsel gelişim süreçlerinde yer alan farklı sektörlerden aktörlerin yaklaşımlarına da ışık tutacaktır. Ders, kentsel planlamanın tanıtımı ve bu alanın etik temelleri ile başlar; alanın tarihi gelişimi, evrimi ve temel etik kavramları üzerinde durur. İlerleyen haftalarda, öğrenciler başlıca etik kuramları ve bunların kentsel planlama bağlamında pratik uygulamalarını inceleyecek; sosyal adalet, eşitlik ve kamusal yarar gibi konuları tartışacaktır. Bu dersin özgün yönlerinden biri de, sivil toplum kuruluşları, kamu kurumları, özel sektör ve akademi gibi çeşitli kesimlerden davetli konuşmacıların katılımıyla gerçekleşecek sunumlardır. Bu oturumlar, kentsel planlamanın farklı alanlarında karşılaşılan etik meseleler hakkında öğrencilere pratik ve çok boyutlu bakış açıları sunacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapılan sunumlarda, üretken yapay zeka araçlarından yararlanılabilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Kentsel Planlamaya ve Etik Kavramına Giriş – Ders yapısının genel tanıtımı |
2 | Etik Kuramlar ve İlkeler – Başlıca etik kuramlar nelerdir? (deontoloji, faydacılık, erdem etiği) |
3 | Meşruiyet ve Yasallık – Kentsel planlamada toplumsal adalet ve eşitlik kavramları |
4 | Kentsel Planlamada Kamu Yararı – Kamu yararı nedir? Bu kavram kentsel planlamada nasıl değerlendirilir? |
5 | Kentsel Planlama Mesleğinde Etik Kodlar – Plancıların mesleki sorumlulukları ve meslek etik ilkeleri |
6 | Ara Sınav Soru-Cevap Oturumu |
7 | Sivil Toplum Kuruluşlarında Etik Boyut – Şehir Plancıları Odası temsilcisinden sunum / Konuk Sunumu I |
8 | Kamusal Kurumlarda Etik Boyut – Kamu sektöründen bir uzmanın sunumu / Konuk Sunumu II |
9 | Özel Sektörde Etik Boyut – Özel sektörden bir uzmanın sunumu / Konuk Sunumu III |
10 | Öğrenci Vaka Sunumları I – Seçilmiş kentsel planlama vakaları üzerine öğrenci sunumları |
11 | Öğrenci Vaka Sunumları II – Seçilmiş kentsel planlama vakaları üzerine öğrenci sunumları |
12 | Öğrenci Vaka Sunumları III – Seçilmiş kentsel planlama vakaları üzerine öğrenci sunumları |
13 | Öğrenci Vaka Sunumları IV – Seçilmiş kentsel planlama vakaları üzerine öğrenci sunumları |
14 | Genel Değerlendirme |
|
Kaynaklar: |
Robert, J. Kent ve Ahlak: Kent Üzerine Alternatif Yazılar, Ütopya Yayınları, 1999
Tekeli, İ. “Plancının Meşruiyetini Oluşturmada Etik Sorunlar”, 1. Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995
Ersoy, M. (1995) “Planlama Kuramları ve Etik”, (Planning Theories and Ethics) 1.Planlama Kongresi- Planlamanın Meşruiyeti ve Plancıların - Konumu, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995
Friedmann,J. (1987), Planning in the Public Domain, Princeton University Press, Princeton, N.J.
Taylor N. (1992), “Professional Ethics in Town Planning” Town Planning Review
Keleş, R. (2006) Kentleşme Politikası, İmge Yayınları, Ankara.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders temel olarak etik felsefesi ve gerçek planlama problemlerini tartışmalar üzerinden birleştirmek üzerine kurguludur. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Sözlü Sunum | 1 | %10 |
Dönem Ödevi | 1 | %15 |
Ders Katılımı | 14 | %5 |
Final Projesi | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 2 | 10,00 | 20,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Küreselden yerele tüm ölçeklerde, çevresel ve toplumsal koşullara duyarlı; estetik değeri yüksek; güvenli, sağlıklı ve dirençli yaşam çevrelerini üretme ve uygulamaya dönük özgün tasarım yapma becerisine sahip olur. | 3 |
2 | Kentsel ve bölgesel bağlamda analitik düşünebilme, problem çözme, sentez yapma, nitel ve nicel yöntemleri etkin bir şekilde kullanma ve mekânsal planlama tekniklerini uygulama yetkinliğine sahip olur. | 3 |
3 | Teknolojik okur yazarlık, yapay zekâ araçlarını etkin bir şekilde kullanma ve güncel teknolojik gelişmeleri yakından takip etme becerisine sahip olur. | 2 |
4 | Kent ve bölge planlama ile ilgili kuramsal bilgisi çerçevesinde, tarihsel ve güncel olayları anlama, sorgulama ve eleştirel değerlendirme becerilerine sahip olur. | 3 |
5 | Kamu yararını gözeten, doğal ve kültürel çevre koruma duyarlılığı taşıyan, disiplinlerarası çalışabilen, işbirliği ve etkili iletişim becerisine, ve planlama meslek etiğini içselleştirerek karar verme yetkinliğine sahip olur. | 4 |
6 | Bilimsel bilgiyi temel alarak topluma karşı sorumluluk duygusu ile özfarkındalık geliştirir, onurlu yaşam ve insan haklarına, ve evrensel değerlere saygı duyar ve sürdürülebilir kalkınma amaçlarını gözetir. | 4 |