Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Planlamada Mesleki Uygulama ve Etik | CRP 422 | 4 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Plancıların mesleki yaşamdaki rollerini anlar; |
2. planlamanın uygulanması ve kararlarının etkilerini ve zorluklarını tanımak; |
3. kamu yararı, çıkar çatışması ve planlamacıların bu süreçlerdeki rolleri gibi etik kavramları hakkında bilinç oluşturur. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, planlama teorisi, planlamanın hukuki ve idari yönleri ile mesleki hayatımızdaki mesleki uygulamalar arasındaki boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Bunu yaparken bu ders ülkemizin benzersiz uygulamaları bağlamında gerçek hayatta uygulamaları planlama süreçlerini ve prosedürlerini tanıtacaktır. Ayrıca, öğrencilere planlama mesleği ile ilgili etik ilkeler tanıtılacaktır. Kamu yararı, katılım ve şeffaflık gibi önemli kavramlar ayrıntılı olarak ele alınacak ve öğrencilerin planlama mesleğini icra ederken bu kavramları bildikleri öngörülmektedir. Ayrıca, üniversite hayatının sonuna yaklaşırken, bu ders öğrencilere planlama süreci ve planlama uygulamalarının gerçek sorunlarını ve zorluklarını tanıtmayı amaçlamaktadır.
This course aims to fill the gap between the theory of planning, the legal and administrative aspects of planning and the professional practices in our professional life. While doing this, this course will introduce ethical principles that are relevant for the planning profession. Significant concepts including public interest, participation and transparency will be discussed in detail and students are expected to be familiar with these concepts while practicing planning profession. Moreover, close to the end of their university life, this course aims to introduce the students the real problems and challenges of planning process and planning implementations.
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Giriş: planlamacıların rolü, planlamacılardan ne bekleniyor? Farklı planlama düzeylerinde hazırlama planlama yöntemleri. Plan ölçekleri ve spesifikasyonlarına kısa bir bakış. |
2 | Kentsel imar planı ve uygulama planları nasıl hazırlanır? Plan ölçekleri ve spesifikasyonlarına kısa bir bakış |
3 | Uygulama planlarının detaylı analizi: temel haritalar, jeolojik araştırmalar, sahiplik örüntüsü. Planlamaya etki eden aktörler. |
4 | Planların uygulanması. Kentsel uygulama planları kent alanını nasıl şekillendirir? Kadastro arazisi, kentsel alan, parsel, lisans tanımları.. Parselasyon 15 16 18 madde uygulamaları tevhit ifraz. Örnek inceleme |
5 | Kentsel plan uygulamalarının ekonomisi: Farklı örneklerin analizi |
6 | uygulamalı SINAV |
7 | Etik ve mesleki uygulama planlama. Etik kavramı. |
8 | Planlamaya kamusal ilgi. |
9 | Kamu yararı, çıkar çatışması ve planlamacıların rolü |
10 | Planlama uygulamalarında şeffaflık ve adalet. |
11 | Planlamaya katılım ve planlamacı rolleri. |
12 | Plancıların doğal, tarihi, toplumsal varlıklara ve değerlere karşı sorumlulukları. |
13 | Kurs ve tartışmalar- genel bakış. |
14 | Kurs ve tartışmalar- genel bakış. |
|
Kaynaklar: |
- Robert, J. Kent ve Ahlak: Kent Üzerine Alternatif Yazılar, Ütopya Yayınları, 1999
- Tekeli, İ. “Plancının Meşruiyetini Oluşturmada Etik Sorunlar”, 1. Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995
- Wong, C. “Old Wine in a New Bottle: Planning Methods and Techniques in the 1990’s”, Planning Practice and Research, 1998
- Ersoy, M. (1995) “Planlama Kuramları ve Etik”, (Planning Theories and Ethics) 1.Planlama Kongresi- Planlamanın Meşruiyeti ve Plancıların - Konumu, TMMOB Şehir Plancıları Odası yayını, 1995
- Friedmann,J. (1987), Planning in the Public Domain, Princeton University Press, Princeton, N.J.
- Taylor N. (1992), “Professional Ethics in Town Planning” Town Planning Review
- Keleş, R. (2006) Kentleşme Politikası, İmge Yayınları, Ankara.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- Şehir Plancıları odası '' Mesleki Etik Kural ve İlkeleri'' 2012
- 3194 sayılı imar kanunu
- mekansal planlar yapım ve yönetmeliği
- planlı alanlar imar yönetmeliği
- 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
yüz yüze |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Ödev | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |