PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Mühendislik EtiğiIE 4693 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Profesyonel bir mühendis olarak karşılaşılan etik sorunları formüle etme ve çözme becerileri
2. Mesleki etik kodlar, mühendislerin sorumluluğu, hesap verebilirlik ve ilgili yasal kavramlar hakkında farkındalık
3. Etik sorunları çözerken literatür taraması yapma becerisi
4. Takım halinde çalışma becerileri
5. Etik konuların farkındalık
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerÖğretim üyesinin onayı
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu dersin amacı basit örneklerin yanı sıra vaka çalışmalarını analiz ederek tipik etik sorunların nasıl formüle edileceğini ve çözüleceğini öğretmektir. Etik problemleri çözmeye yönelik farklı yaklaşımlar ve bakış açıları özetlenmekte ve karşılaştırılmaktadır. Farklı mühendislik alanları için Etik Kodları incelenmektedir. Mühendislik etiğinin temel kavramlarının yanında dahil olan konular: çıkar çatışmaları, menfaat değiştokuşu, risk, güvenlik, sorumluluk, mühendislerin işverenlerine ve toplumlarına karşı yükümlülükleri, fikri mülkiyet hakları, çevresel etki ve çelişen kültürel değerler.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Yoktur
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Mühendislik Etiğine Giriş. Meslekler ve mesleki etik, NSPE (Profesyonel Mühendisler Ulusal Derneği) Etik Kodu ve BER (Etik İnceleme Kurulu).
2Etik problemleri formüle etme ve problem çözme. İlgili ve ilgisiz unsurlar. Hakikat belirsizlikleri. Kavramsal belirsizlikler. Özel ve genel etik sorunlar.
3Etik problemleri çözmek için çizgi çizme tekniği. Çelişen değerler için yaratıcı orta yol çözümleri.
4Kişisel etik ve toplumsal etik. Mesleki etik ile toplumsal etik etkileşimi. Etik problemleri çözmek için faydacı yaklaşım.
5Etik problemleri çözmek için kişiye saygı prensibi. Faydacı ve kişiye saygı yaklaşımları ikilemi. Yaratıcı orta yol çözümleri.
6Mühendislikte sorumluluk. Yükümlülük sorumluluğu, suçlama sorumluluğu ve rol sorumluluğu. Makul özen ve özverili çalışma.
7Bireysel sorumluluk ve hesap verebilirlik, yasal sorumluluk. Sorumluluğun yerine getirilmesine engel olan faktörler.
8Teknoloji ile ilgili etik problemler. Fikri Mülkiyet Hakları. Ticaret ve iş sırları. Özel hayatın ihlali.
9Dürüstlük, bütünlük ve güvenilirlik. Sahtekârlık çeşitleri. Araştırma yaparken sahtecilik ve intihal. Bilirkişilik. Müşteri-profesyonel ilişkilerinde gizlilik. Mühendislerin kamuyu bilgilendirme sorumluluğu.
10Risk, güvenlik, sorumluluk ve mühendislik kodları. Risk değerlendirmesi. Faydacı yaklaşım ve kabul edilebilir risk. Kişiye saygı prensibi ve bilgilendirilmiş onam. Mühendislerin sorumluluğu ve yasal yükümlülükler.
11Kuruluşlarda mühendisler. Çalışanlar olarak mühendisler. Yöneticiler ve mühendisler arasındaki bakış açısı farkları. Kritik ve eleştirisiz sadakat. Sorumlu itaatsizlik.
12Mühendisler ve çevre. Mühendislik kodlarında çevre koruma. Mühendislik kodlarında çevre korumaya karşı isteksizlik. Korumaya yasal bakış açısı.
13Ekonomik gelişim ve çevre koruma arasında orta yol. Derece-Zarar kriteri. Çevre korumayla ilgili meslek etiğinin kapsamı.
14Küresel bağlamda uluslararası mühendislik standartları. Çatışan kültürel değerler ve mesleki etik. Rüşvet, gasp, bahşiş ve hediyeler.
 
Kaynaklar:
C.E. Harris Jr., M.S. Pritchard, M.J. Rabins, R.W. James, and E.E. Englehardt, Engineering Ethics: Concepts and Cases, Cengage Learning, 2018. 978-1337554503
 
Diğer Kaynaklar:
(1) C.B. Fleddermann, Engineering Ethics, Prentice Hall, 2011. 978-0132145213 (2) M. Martin and R. Schinzinger, Introduction to Engineering Ethics, McGraw-Hill, 2009. 978-0072483116
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders. Dersler çeşitli sınıf tartışmaları ile yürütülmektedir, bu nedenle öğrenci katılımı önem taşımaktadır. Vaka analizi için öğrenciler takım halinde çalışacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Vaka İncelemesi1%25
Ara Sınav1%35
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,5021,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)111,0011,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)120,0020,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)115,0015,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.0
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.0
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.2
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.3
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.3
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.4
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.4
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.2
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.2
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.2
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.1