| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Matematiksel Modelleme ve Uygulamaları | IE 456 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Karmaşık modellerin yapımında beceri ve gerçek yaşam uygulamalarından çeşitli karmaşık problemlerin analizi |
| 2. Matematiksel programlama ve optimizasyon yazılım paketlerini kullanma becerisi, |
| 3. Çeşitli akademik kaynaklar kullanarak bir problem üzerinde çalışma becerileri, |
| 4. Rapor yazım becerilerinin geliştirilmesi |
| 5. Takım çalışmasına yatkın olma |
| 6. Etik ve mesleki konuların farkında olma |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE333 |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Bu ders karmaşık sistemlerin deterministik matematiksel modellerinin anlaşılma ve formüle edilme becerilerinin geliştirilmesini amaçlamaktadır. Ulaşım, dağıtım, konum, üretim ve ekonomik planlama problemleri incelenmektedir. Gerçek hayat olayları çalışılmaktadır. Modellerin çözümü ve analizi için yazılım paketleri kullanılmaktadır. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yoktur |
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Matematiksel Modellemeye Giriş: öncelikler, türler, çözümler |
| 2 | Doğrusal Programlama Modelleri: Doğrusallık, Amaç ve Kısıtlamaların Önemi, İyi LP Modellerinin Oluşturulması |
| 3 | Tamsayılı Programlama Modelleri: İkili Değişkenler, Mantıksal Koşullar, Ayrılma Kısıtlamaları, Özel Sipariş Kümeleri |
| 4 | Tamsayılı Programlama Modelleri: Doğrusallaştırma, İyi ve Kötü Formülasyonlar, Bir IP Modelinin Basitleştirilmesi |
| 5 | Doğrusal ve Tamsayılı Programlama Modelleri: Doğrusal ve Tamsayılı Model Uygulamaları, Sonuçların Yorumlanması ve Analizi |
| 6 | Ağ Modelleri: Ulaşım / Transshipment Problemleri |
| 7 | Ağ Modelleri: Atama Problemleri, Ağ Akışı Problemleri |
| 8 | Üretim Planlamasında Modeller: Ürün Karması ve Karıştırma Problemleri |
| 9 | Üretim Planlamasında Modeller: Dinamik Modeller, Çok Kademeli Problemler |
| 10 | Üretim Planlamasında Modeller: Bazı özel problemler |
| 11 | Yer Modelleri: Yer-Tahsis Modelleri |
| 12 | Yer Modelleri: Sürekli ve Ayrık Uzay Problemleri, Kapsayan Problemler |
| 13 | Dağıtım Modelleri: Gezgin Satıcı Problemi |
| 14 | Dağıtım Modelleri: Araç Rotalama Problemleri |
| |
| Kaynaklar: |
| Williams H. P., Model Building in Mathematical Programming, Wiley, 5th ed., 2013, 978-1-118-44333-0
Winston, Wayne L., Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning, 4th ed., 2003, 978-0534380588
|
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| Taha, H.A., Operations Research: An Introduction, Pearson 2017, 978-0134444017 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat ders yapılacaktır. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 2 | %15 |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Dönem Ödevi | 1 | %15 |
| Final Sınavı | 1 | %30 |
| Sözlü Sunum | 1 | %10 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 13 | 2,00 | 26,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 3,00 | 6,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 11,00 | 11,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 13,00 | 13,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 15,00 | 15,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 1 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 1 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 4 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 1 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 1 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 3 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 3 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |