| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Karar Analizi | IE 435 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Karar analizi elemanlarını saptama ve bu elemanları kullanarak bir karar modelinin oluşturulması ve çözülmesi becerilerini edineceklerdir. |
| 2. Karar verme sürecinde belirsizlik ve riskleri tanımlama ve bunlarla başa çıkma becerisi geliştirmek. |
| 3. Takım halinde çalışma becerilerini geliştirmiş olacaklar. |
| 4. Etik konuların farkında olacaklar. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE 227 (önkoşul) |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Giriş; bazı temel kavramların tekrarı; karar modelinin yapılandırılması ve oluşturulması; karar çeşitleri; alternatiflerin eleme aşamasından geçirilmesi ve beklenen değer analizi; tek amaçlı karar ağacı analizi ve ilgili risk profilleri; çok amaçlı karar ağacı analizi ve ilgili risk profilleri; belirsizlik altında karar vermede olasılıklı ve olasılıklı olmayan kriterler; bilginin değeri; fayda teorisine giriş, duyarlılık analizi. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Karar analizine giriş |
| 2 | Olasılık ve mühendislik iktisatı analizi ile ilgili temel kavramların tekrarı |
| 3 | Karar modelinin yapılandırılması ve oluşturulması: nihai model ve karar modeli elemanları |
| 4 | Karar modelinin yapılandırılması ve oluşturulması: etkilenim şemaları ve karar ağaçları ile yapılandırma |
| 5 | Karar türleri ve modelleri, alternatiflerde eleme, beklenen değer analizi |
| 6 | Risk altında tek amaçlı karar verme: Karar ağaçları ve beklenen değer analizi |
| 7 | Risk altında tek amaçlı karar verme: Risk profilleri ve baskınlık |
| 8 | Risk altında çok amaçlı karar verme: ölçekler, etkilenim şemaları ve karar ağaçları |
| 9 | Risk altında çok amaçlı karar verme: ödünleşimlerin değerlendirilmesi, beklenen değer analizi ve risk profilleri |
| 10 | Belirsizlik altında karar vermede olasılıklı ve olasılıklı olmayan kriterler |
| 11 | Bilginin değeri |
| 12 | Tercihlerin modellenmesi ve fayda teoremi: risk karşısındaki tavır ve tutumlar ve fayda yaklaşımı |
| 13 | Tercihlerin modellenmesi ve fayda teoremi: beklenen fayda, kesinlik eşleniği, çekince primi kavramları, fayda fonksiyonlarının değerlendirlmesi |
| 14 | Duyarlılık analizi: tek ve iki yönlü duyarlılık analizleri ve grafiksel araçlar |
| |
| Kaynaklar: |
| R.T. Clemen, T. Reilly, Making Hard Decisions with DecisionTools, Cengage Learning, 2014. |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| (1) W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Cengage Learning, 2003.
(2) A.L. Golub, Decision Analysis: An Integrated Approach, Wiley, 1997 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 3 saat yüz yüze teorik ders işlenecektir. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Ödev | 2 | %30 |
| Ara Sınav | 1 | %30 |
| Final Sınavı | 1 | %40 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 2 | 12,00 | 24,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 14,00 | 14,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 16,00 | 16,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 0 |
| 2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 0 |
| 3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 4 |
| 4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
| 5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
| 6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 0 |
| 7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
| 8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
| 9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
| 10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 2 |
| 11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 2 |
| 12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
| 13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
| 14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 0 |
| 15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 3 |
| 16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 3 |
| 17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |