| Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
| Fonksiyonel Analiz | MATH 452 | 4 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5,00 |
| |
| Ders Bilgileri |
| Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
| |
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
| 1. Öğrenciler Banach fonksiyon uzaylarına örnekler verebilecek ve Banach uzaylarında en azından temel teoremleri ifade edebilecektir. Ayrıca Banach uzaylarının temel teorisini uygulayarak öğrencileri diferansiyel denklemler teorisinde araştırma yapmaya hazırlayacaktır. |
| |
| Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
| Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
| |
Dersin Tanımı:
Metric Spaces, Completion of Metric Spaces, Normed Spaces, Finite Dimensional Normed Spaces, Bounded Linear operators, Linear Functional, Dual Space, Inner Product Spaces and Hilbert Spaces, Riesz Representation Theorem, Hilbert Adjoint Operator; Self-Adjoint, Unitary and Normal Operators; Hahn-Banach Theorem, Uniform Boundedness Principle, Strong and Weak Convergence. |
| |
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
| |
| Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
| |
| Hafta | Konu |
| 1 | Metrik Uzaylar, Açık ve kapalı kümeler. |
| 2 | Metrik uzayların yakınsaması ve tamamlanması |
| 3 | Normlu ve Banach uzaylarının tanımı |
| 4 | Sonlu boyutlu normlu uzaylar, kompaktlık. |
| 5 | Sınırlı doğrusal operatörler |
| 6 | Doğrusal işlevler ve ikili uzay |
| 7 | İç çarpım uzayları, Hilbert uzayları: tanımlar ve özellikler |
| 8 | Ortonormal kümeler ve diziler |
| 9 | Riesz'in temsil teoremi, Sesquilineer formlar |
| 10 | Hilbert-Eşlenik operatör, Kendine Eşlenik, üniter ve Normal operatörler |
| 11 | Zorn Lemma ve Hahn-Banach Teoremleri |
| 12 | Eşlenik Operatörler, Kategori Teoremi |
| 13 | Düzgün Sınırlılık Prensibi, Güçlü ve zayıf yakınsaklık |
| 14 | Tekrar |
| |
| Kaynaklar: |
| Introductory Functional Analysis With Applications; Erwin Kreyszig; John-Wiley and sons; 1989; ISBN: 0-471-50731-8 |
| |
| Diğer Kaynaklar: |
| A Course in Functional Analysis; John B. Conway; Springer New York; 2010; ISBN: 978-1441930927 |
| |
| Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
| Haftada 4 saat ders verilmektedir. Katılım %60 oranında zorunludur. |
| |
| Değerlendirme Sistemi: |
| Yöntem | Adet | Katkı (%) |
| Aktiviteler | 1 | %40 |
| Aktiviteler | 1 | %60 |
| |
| Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
| Gerektirmiyor |
| |
Dersin AKTS İş Yükü:
|
| # | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
| 1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 4,00 | 56,00 |
| 2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 2 | 3,00 | 6,00 |
| 3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 7,00 | 7,00 |
| 5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
| 6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
| 9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
| 11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 18,00 | 18,00 |
| |
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
| # | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
| 1 | Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 4 |
| 2 | Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur. | 2 |
| 3 | Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
| 4 | Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 5 | Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur. | 3 |
| 6 | Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
| 7 | Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur. | 3 |
| 8 | Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur. | 3 |
| 10 | Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | 3 |