PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Boyut Analizi ve Hidrolik Modellerin TeorisiCE 4753 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. 1. Boyutsal analizin temel ilkelerini ve boyutsuz parametrelerinin tanımlanması
2. 2. Çarpıtılmamış ve çarpıtılmış modellerin uygulama esasları
3. 3. Kapalı kanal akımların modellenmesi
4. 4. Serbest yüzey akımlarının modellenmesi
5. 5. Nehirlerde sediment taşınımını ve ilgili modelleme tekniklerini tanımlanması
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerCE-371
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Ders şu konuları kapsamaktadır: boyutsal analizin temel prensipleri, boyutlar ve birimler, ölçü birimlerinin genel dönüşümü, boyutsal homojenlik, Buckingham'ın ? Teoremi, akışkanlar mekaniğinde boyutsuz ürünlerin tam seti, geometrik- kinematik- dinamik-tam ve eksik benzerlikler, çarpık modelleme, kapalı kanal ve serbest yüzeyli akışların modellenmesi, sediment taşınımında benzerlik.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Öğrenciler isterlerse Üretken Yapay Zeka kullanabilir
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Giriş
2Boyut analizinin temel ilkeleri, boyutlar ve birimler, ölçüm birimlerinin genel dönüşümü
3Boyutsal homojenlik, Buckingham teoremi
4Akışkanlar mekaniğinde boyutsuz büyüklükler takımı, örnekler
5Geometrik-, kinematik-, dinamik-, tam ve eksik benzerlikler
6Çarpık modelleme
7Kapalı kanal akımlarının modellenmesi (Bölüm-1)
8Kapalı kanal akımlarının modellenmesi (Bölüm-2)
9Serbest yüzeyli akımların modellenmesi (Bölüm-1)
10Serbest yüzeyli akımların modellenmesi (Bölüm-2)
11Örnekler
12Nehirlerde sediment taşınımı, oyulma sorunlarının incelenmesi
13Taban (yatak) malzemesinin taşınması, yatak formları
14Örnekler
 
Kaynaklar:
Yalin, M. S. , Theory of Hydraulic Models, Mac Millian, 1971
 
Diğer Kaynaklar:
Langhaar, H., Dimensional Analysis and Theory of Models, Wiley and Sons., 1965 Potter, M. C. and Wiggert, D. C., Mechanics of Fluids, Brook/Cole, 2002
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Her hafta 3 saat ders yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%50
Ödev4%10
Final Sınavı1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.4
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.0
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.0
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0