PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Analog CMOS Tasarımı IEE 4763 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin Türü
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. MOS ve CMOS aygıtların fiziğini ve çalışma prensiplerini öğrenmek
2. CMOS tabanlı elektronik devrelerin tasarımını gerçekleştirmek
3. Pasif yük ve elemanları CMOS yapılarla değiştirebilme konusunda mühendislik yetkinliği kazanmak
4. CMOS devre mühendisliği alanında bilgi ve beceri geliştirmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Analog CMOS tasarımı, elektronik ve mikroelektronik alanında ilerlemek isteyen öğrenciler için temel derslerden biridir. Bu ders, ağırlıklı olarak MOS ve CMOS aygıtlarının temel fiziğini ve çalışma prensiplerini açıklamaya odaklanmaktadır. MOS tabanlı tek kademeli ve iki kademeli yükselteç tasarımı, CMOS teknolojisiyle diferansiyel yükselteç ve akım aynası (current mirror) tasarımı, yükselteçlerin frekans cevabı ve CMOS tabanlı devrelerdeki gürültü etkisi ders kapsamında ele alınan başlıca konulardır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

-
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Analog tasarıma giriş (Neden analog devre? Neden CMOS?)
2MOS ve CMOS’un fiziği
3MOS küçük sinyal modeli ve ilgili devreler
4Tek kademeli CMOS yükselteç
5Tek kademeli CMOS yükselteç – Kaskad (cascade) kademesi
6CMOS diferansiyel yükselteç
7MOS yük ile CMOS diferansiyel yükselteç
8Ara Sınav
9CMOS akım aynaları
10CMOS akım aynalarının küçük sinyal analizi
11CMOS ortak kaynak (CS) ve ortak drenaj (CD) yükselteçlerin frekans cevabı
12CMOS diferansiyel yükselteçlerin frekans cevabı
13Gürültü karakteristikleri
14CMOS yükselteçlerde gürültü
 
Kaynaklar:
Behzad Razavi, Design of Analog CMOS Integrated Circuit, Prentice-Hall, Inc., 2001, 0-07-118839-8 R. Jacob Baker, CMOS circuit design, Layout, Simulation, IEEE PRESS, 2010, 978-0-470-88132-3 ,
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat teorik ders yapılacaktır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%40
Ders Katılımı1%10
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)13,003,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,5021,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)110,0010,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma.4
2Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.2
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.3
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.2
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma.0