Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Konumsal Bilgi Teknolojilerinde Temel Konular | CENG 348 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Temel CBT Terminolojisini anlayabileceklerdir |
2. CBT'nin bileşenlerini ve fonksiyonları tartışabileceklerdir |
3. GPS ve Uzaktan Algılama kullanım alanlarını tanılmlayabilecelerdir |
4. Koordinat sistemleri ve harita projeksiyonları arasındaki farkı ayırt edebileceklerdir |
5. Raster ve vektör veri tiplerini tanımlayabileceklerdir |
6. ArcGIS programını kullanarak bir ürün geliştirme yeterliliği göstereceklerdir |
7. Konumsal veri üretebilecek, yönetebilecek ve güncelleme yapabileceklerdir |
8. Konumsal veritabanlarında bilgiyi yönetebileceklerdir |
9. Rutin konumsal veri sorgusu ve analizi yapabileceklerdir |
10. Konumsal veri ve analiz gerektiren mühendislik projelerini planlama, tasaralama ve yönetme becerileri elde edeceklerdir |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
This course covers: Definition of the Geospatial Information Technologies (GIT), Basic terminology in GIT, Map Projection Systems, Global Positioning Systems(GPS) and its components, Remote Sensing (RS) Technology and its components, Geographic Information Systems (GIS) and its components, Geospatial Data Types, Geospatial Data Structures, Creation of a Geospatial Database, GIS Software and Hardware, Visualization of Geospatial Data, Geospatial Data Analysis |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Öğrencilerin konuları daha iyi anlamalarını sağlmak amacı ile üretken yapay zeka uygulamalarını kullanmaları teşvik edilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Konumsal Bilgi Teknolojilerine Giriş |
2 | Coğrafi Bilgi Sistemleri |
3 | Koordinat Sistemleri |
4 | Harita Projeksiyonları |
5 | Küresel Konumlama Sistemi |
6 | Uzaktan Algılama |
7 | Konumsal Vari Tipleri |
8 | Konumsal Veri ile Çalışma |
9 | CBS – Coğrafi Veritabanı Yönetim Sistemi |
10 | Görselleştirmesi, Semboloji ve Kartografya |
11 | Konumsal Analiz ve Sorgu Tipleri |
12 | Konumsal Sorgulama Çalışmaları |
13 | Konumsal Analiz Çalışmaları |
14 | Konumsal Analiz ile Problem Çözme |
|
Kaynaklar: |
Keith C. Clarke Getting Started with Geographic Information Systems (5th Edition) (Pearson Prentice Hall Series in Geographic Information Science) Prentice Hall 2010 978-0-13-149498-5
Shahab Fazal GIS Basics New Age International Ltd. 2008 978-81-22-42639-7 |
|
Diğer Kaynaklar: |
Ian Heywood, Sarah Cornelius, Steve Carver An Introduction to Geographical Information Systems Prentice Hall 2006 978-0-13-129317-5
Shelly Sommer (Editor), Tasha Wade (Editor) A to Z GIS: An Illustrated Dictionary of Geographic Information Systems Esri Press 2006 978-1-58948-140-4
Peter A. Burrough, Rachael A. McDonnell Principles of Geographical Information Systems (Spatial Information Systems) Oxford University Press 1998 978-0-19-823365-7
Tor Bernhardsen Geographic Information Systems: An Introduction Wiley 2002 978-0-47-141968-6
Wilpen L. Gorr, Kristen S. Kurland GIS Tutorial 1: Basic Workbook Esri Press 2010 978-1-58948-259-3 |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftalık 3 saat teorik olarak işlenecektir. Ders saatlerinin haricinde teori/uygulama tabanlı ödevler verilecektir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Aktiviteler | 3 | %25 |
Aktiviteler | 1 | %35 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 3 | 5,00 | 15,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 25,00 | 25,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 3 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 4 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 2 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 1 |
6 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 2 |
7 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 3 |
8 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
9 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
10 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
11 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 1 |