PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Sürekli Dinamik Sistemlere GirişMATH 4833 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Denge çözümleri, periyodik çözümler, yerel ve küresel çatallanma, kaos teorisi, normal formlar, merkez manifold ile ilgili temel kavramları öğrenir
2. Bu teorik sonuçların bilim, mühendislik, biyoloji vb. alanlardaki gerçek dünya problemlerine nasıl uygulanacağını öğrenir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Lyapunov Fonksiyonları. Poincaré haritaları. Merkezi manifoldlar ve normal formlar. Periyodik Çözümler. Denge Çözümleri. Yerel çatallanmalar. Küresel çatallanmalar ve kaos.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Doğrusal Sistemler, Köşegenleştirme, Karmaşık özdeğerler, Çoklu özdeğerler
2Doğrusal Sistemler (Devam), Jordan Formları, Faz Düzlemi, Kararlılık teorisi, homojen olmayan sistemler
3Doğrusal Olmayan Sistemler, Varlık-Teklik Teoremi, Maksimum varoluş aralığı
4Lineerleştirme, Kararlı manifold teoremi, Değişmez manifoldlar, Kararlı, kararsız ve merkez manifoldlar,
5Lyapunov Fonksiyonları, kararlılık ve kararsızlık teoremleri
6Lyapunov Kararlılık Teorisi (devam), gerçek dünya uygulamalarından örnekler
7Merkez Manifold teorisi, Normal Form Teorisi
8Gradyan ve Hamilton sistemleri
9Küresel varoluş Teoremleri, Limit kümeleri, çekiciler, periyodik yörüngeler
10Poincare haritası, Periyodik yörüngeler için kararlı manifold teoremi
11Poincare-Bendixson Teorisi
12Endeks teorisi. Çatallanma teorisi. Temel konseptler.
13Eyer düğümü, transkritik, dirgen ve Hopf çatallanmaları. Salınımlı kimyasal reaksiyonlar
14Kaos teorisi. Lorenz Denklemleri. Kaotik bir su çarkı
 
Kaynaklar:
Nonlinear Dynamics and Chaos : With Applications to Physics, Biology, Chemistry, and Engineering; S. H. Strogatz; Westview; 2015; 978-0813349107
 
Diğer Kaynaklar:
Chaos -An Introduction to Dynamical Systems; K.T. Alligood, T.D. Sauer, J.A. Yorke; Springer Verlag; 1996; 978-0387946771 Differential equations and dynamical systems; P. Lawrence; Springer; 2001; 0387951164 Introduction to Applied Nonlinear Dynamic Systems and Chaos; S. Wiggins; Springer Verlag, New York; 2003; 978-0-387-00177-7 Nonlinear Oscillations, Dynamical Systems, and Bifurcations of Vector Fields; J. Guckenheimer, P. Holmes; Springer Verlag; 2002; 978-0-387-90819-9
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat sınıf ders anlatımı. Derslere katılım zorunludur. Öğrencilerin (dersi yükseltmek için alanlar ve FF/FD notuyla başarısız olanlar hariç) final sınavına girmek için toplam derslerin en az %60'ına katılmaları beklenir. Aksi takdirde öğrenci NA notuyla başarısız olur.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav2%50
Final Sınavı1%50
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)00,000,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)141,0014,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)15,005,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)215,0030,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)120,0020,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematikte yeterli bilgi birikimine ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi, soyut ve uygulamalı matematik problemlerini çözmede kullanabilme becerisine sahip olur.3
2Modern hesaplama araçlarını, bir soyut veya gerçek hayat problemini analiz etmede kullanabilme becerisine sahip olur.3
3Matematikte teorik ve tarihi arka planı hakkında yeterli bilgiye sahip olur.3
4Bireysel ve takım halinde verimli çalışabilme, iç disiplinli ve çok disiplinli alanlardaki karmaşık sistemleri analiz etmek için takım halinde verimli işbirliği oluşturma yeteneğine sahip olur.3
5Teknik konularda sözlü ve yazılı olarak İngilizce etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.3
6Bilim, mühendislik ve finans problemlerini çözmek için yeni deneyler ve algoritmalar kullanma, geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.3
7Bir matematik problemini, analitik ve nümerik yöntemler kullanarak analiz etme yeteneğine ve daha derin fikirler elde etmek için teorik ve simülasyonel yöntemleri kullanabilme ve karşılaştırabilme becerisine sahip olur.3
8Soyut ve uygulamalı matematik alanındaki bir projedeki bulgu, sonuç ve değerleri rapor edebilme, teknik rapor yazabilme, etkili sunumlar hazırlama ve yapma yeteneğine sahip olur.3
9Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini tanıma; bilgiye ulaşma, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etme ve sürekli gelişmeyi devam ettirebilme yeteneğine sahip olur.3
10Mesleki ve etik sorumluluk ve bunların hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.4