PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
20. Yüzyıl Mimarlık MirasıARCH 4123 + 033,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Yirminci yüzyıl mimarlık mirasını tanımak
2. Yirminci yüzyıl mimarlık mirasının koruma sorunlarını değerlendirmek
3. Yirminci yüzyıl mimarlık mirasıyla ilgili yasal düzenlemeleri ve kuruluşları bilmek
4. Yirminci yüzyıl mimarlık mirası için müdahale yöntemleri önermek
5. Örnekleri tartışmak
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerARCH 315, ARCH 316
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, lisans programında kültürel mirasın korunması bağlamında sunulan seçmeli derslerden biridir. Öğrencilere, özellikle modern mimarinin önemli örneklerinin bulunduğu Ankara’da, yirminci yüzyıl mimarlık mirası hakkında genel bir bilgi kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, yirminci yüzyıl mimarlık mirası, yirminci yüzyıl mimarlığının bir kültür varlığı olarak tanımlanması, ilgili mevzuatın incelenmesi, problemlerin saptanması, müdahale yöntemlerinin tartışılması üzerinden ele alınacaktır. Teorik arka plan, uluslararası ve yerel örnekler üzerinden değerlendirilecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Kullanılmamaktadır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Derse Genel Bakış ve Giriş
220. Yüzyıl Mimarlık Mirası: Tanımlar, İçerik ve Kriterler
320. Yüzyıl Mimarlık Mirası için Koruma Kriterleri ve Değerler
420. Yüzyıl Mimarlık Mirası Koruma Problemleri
520. Yüzyıl Mimarlık Mirasının Tescili ve Belgelenmesi
6İlgili Yasal Mevzuat
7Örnek Çalışmalar (I)
8Örnek Çalışmalar (II)
9Örnek Çalışmalar (III)
10Öğrenci Sunuşları (I)
11Öğrenci Sunuşları (II)
12Öğrenci Sunuşları (III)
13Öğrenci Sunuşları (IV)
14Öğrenci Sunuşları (V)
 
Kaynaklar:
1. Prudon, T.H.M., Preservation of Modern Architecture, Wiley, U.S.A., 2008 2. A. Cunningham (ed.), Modern Movement Heritage, Taylor & Francis, 1998. 3. Carughi, U., Visone, M., Time Frames: Conservation Policies for Twentieth-Century Architectural Heritage, Routledge, 2017.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Aslanoğlu, İ. (2010). Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı (1923-1938). Bilge Kültür Sanat 2. Holod, R., Evin, A. (ed.). (1984). Modern Turkish Architecture. University of Pennsylvania Press 3. Sharp, D. (2006). Twentieth Century Architecture: A Visual History. Images Publishing Dist Ac
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bu ders temel olarak konu anlatımı ve tartışma dersi olarak planlanmaktadır. Ders saatlerinde sınıf katılımı teşvik edilir. İlk altı hafta teorik bilgiler anlatılır, ardından gelen üç hafta bu teorik bilgiler örnekler üzerinden tartışılır ve son beş hafta öğrencilerden konu ile ilgili bir örnek seçip, görsel, işitsel-görsel veya yazılı medya kullanarak sunmaları beklenir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav I1%30
Vaka İncelemesi1%30
Final Projesi1%40
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir.1
2Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir.3
3Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir.2
4Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir.0
5Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir.1
6Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir.1