Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Sayısal İşaret İşleme | EE 467 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenci şunları yapabilecektir: 1. Ayrık Zamanlı Sinyal ve Sistemleri Tanımlamak 2. Z-Dönüşümünü Tanımlamak ve Kullanmak 3. Ayrık Fourier Dönüşümünü Tanımlamak ve Kullanmak 4. Sürekli Zamanlı Sinyal Örneklemesini Anlamak 5. LTI Sistemlerinin Dönüşüm Analizini Anlamak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu seçmeli ders, dijital sinyal işlemede aşağıdaki kavramları tanıtır:
Ayrık zamanlı sinyaller ve sistemler. Ayrık Fourier dönüşümü. Örnekleme ve yeniden yapılandırma. Doğrusal zamana bağlı olmayan sistemler. Ayrık zamanlı sistemler için yapılar. Filtre tasarım teknikleri. Hızlı Fourier Dönüşümü yöntemleri. Ayrık Fourier dönüşümü kullanılarak sinyallerin Fourier analizi. Optimal filtreleme ve doğrusal tahmin. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
- |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ayrık zamanlı sinyallere ve sistemlere giriş |
2 | Örnekleme, Sürekli Zamanlı Sinyallerin Ayrık Zamanlı İşlenmesi |
3 | Ayrık-Fourier Dönüşümü, DFT'nin Özellikleri |
4 | Hızlı Fourier Dönüşümü (FFT) |
5 | Pencerelemenin Etkisi, Kısa Zamanlı Fourier Dönüşümü |
6 | Z-Dönüşüm |
7 | Ayrık-zamanlı LTI Sistemlerinin Analizi |
8 | Genelleştirilmiş Doğrusal Faz, Giriş. Filtre Tasarımına |
9 | Filtre tasarım teknikleri |
10 | Optimum FIR Filtre Tasarımı |
11 | Sürekli Zamanlı (Analog) Filtreler |
12 | Tersine çevrilebilirlik; ters filtreleme; dekonvolüsyon. |
13 | Ayrık kosinüs dönüşümü (DCT) ve diğer dönüşümler. |
14 | Tekrar |
|
Kaynaklar: |
Oppenheim, Schafer Discrete-Time Signal Processing, 3rd ed., Prentice Hall 2009 |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders.1 ara sınav ve 1 final sınavı yapılacaktır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 10 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 7,00 | 7,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 10 | 1,00 | 10,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 22,00 | 22,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 16,00 | 16,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayar tabanlı hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi sahibi olma. | 3 |
2 | Bu bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerini; temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 3 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 3 |
5 | Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 2 |
6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dâhil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 3 |
7 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 1 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 1 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma ve etik sorumluluk hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık sahibi olma. | 1 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 1 |
14 | Proje yönetimi, ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma. | 1 |
15 | Girişimcilik ve yenilikçilik konusunda farkındalık sahibi olma. | 1 |
16 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 1 |