Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Türkiye'de Mimari Kültür Varlıklarının Korunması | ARCH 304 | | | 3 + 0 | 3 | 3,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Mimari Mirasın korunması konusunun gelişimini anlamak |
2. Mimarlık mesleğinin koruma boyutunda tarihsel süreçlerden mesleki bağlamda dersler çıkarmak |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders mimarlık öğrencilerine, Türkiye’deki mimari mirasın korunma çabalarını ve uğranılan kayıpları tarihsel süreçte anlatmaktadır. Ders içeriği olarak, Osmanlı Döneminde Tanzimat sonrasında başlayan süreçte, günümüze değin kültür mirasının ve mimari mirasın korunması alanındaki başlıca gelişmeler karşılaştırmalı olarak öğrencilere anlatılmakta, geçmişten günümüze mimari mirasın korunması alanındaki sorunlar, yasal mevzuatın ve koruma örgütlenmesinin gelişimi gibi konularda bilgi aktarılmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapay zeka kullanımını gerektirecek herhangi bir uygulama yapılmamaktadır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | GİRİŞ: Ders bağlamının tanımı |
2 | Temel Kavramlar: Kültür, Kültürel Miras, Koruma, Restorasyon, Bilinç, Değer Tanımları |
3 | Türkiyede Kültürel Mirası Korumaya Giriş (Problemler, Potansiyeller, Koruma Ölçekleri ve Önlemler) |
4 | Kültürel Miras Kavramı ve Bunun Korunmasının Osmanlı Döneminde Yayılımı |
5 | Kültürel Miras Kavramı ve Bunun Korunmasının Osmanlı Döneminde Yayılımı |
6 | Erken Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler (1920-1940) |
7 | 1950'ye Kadar Olan Cumhuriyet Döneminde Gelişmeler |
8 | Taşınamayan Kültürel Mirasın Korunması Hususunda "GEEAYK" Yüksek Konseyinin Kuruluşu |
9 | Kültürel Miras Yaklaşımları ve Anlayışında Değişimler, 1970'ler |
10 | Yeni Mevzuat ve Yerel Kurulların Oluşumu, 1980'ler |
11 | 20. Yüzyılın Son On Senesinde Gelişmeler |
12 | 21. Yüzyılın Başlangıcında Türkiye'de Kültürel Mirasın Korunması: Yoksunluk veya Gelişim, 2000'ler |
13 | Türkiye'de Güncel Kültürel Mirasın Korunması Sürecinin Özetle Değerlendirilmesi |
14 | Yakın Geleceği Korumak: Modern Mimarlık Mirasının Korunmasına Dair Problemler |
|
Kaynaklar: |
Bu derse ait ders kitabı veya basılı ders notu yoktur.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Madran, Emre. (2002). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına ilişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi.
Alsaç, Üstün. (1992). Türkiye’de Restorasyon. İletişim Yayınları.
Vinas, Salvador Munos. (2005). Contemporary Theory of Conservation. Elsevier. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Belirli örnek ve konseptlerin tartışmalarıyla şekillenen haftada üç saatlik ders kurgusuna sahiptir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Final Sınavı | 1 | %50 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Karmaşık tasarım problemlerini, analitik ve yaratıcı düşünceyle ele alarak, araştırma temelli, işlevsel, bağlama özgü ve özgün çözümler geliştirebilir ve bu çözümleri çeşitli iletişim araçlarıyla ifade edebilir. | 0 |
2 | Mimarlık tarihini, kuramlarını, kültürel ve sanatsal bağlamları ile kültürel miras ve koruma bilincini eleştirel olarak değerlendirerek çağdaş tasarım kararlarını bu birikim doğrultusunda yönlendirebilir. | 4 |
3 | Doğal çevre, topografya, iklimsel koşullar, toplumsal gereksinimler gibi fiziksel ve sosyal bağlamlar arasındaki ilişkileri analiz ederek sürdürülebilir, kapsayıcı ve çevreye duyarlı kentsel ve kırsal yapılı çevreler için mimari çözümler geliştirebilir. | 0 |
4 | Yapım sistemleri, malzeme, bina servisleri ile çevresel performans kriterlerini mimari tasarımla bütünleştirerek güvenli, uygulanabilir ve yenilikçi çözümler oluşturabilir. | 0 |
5 | Mimarlık mesleğine ilişkin yasal, ekonomik ve etik sorumlulukları kavrayarak proje geliştirme, proje yönetimi ve iş birliği süreçlerini yürütebilir. | 3 |
6 | Çok disiplinli bilgi alanlarını bütünleştirebilir ve güncel teknolojiler kullanarak karmaşık tasarım problemlerine kapsamlı çözümler geliştirebilir; kendi tasarım yaklaşımını eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öz öğrenim alışkanlıkları kazanabilir. | 0 |