Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Zaman Serisi Ekonometrisi | ECON 423 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Fark denklemlerini çözebilir ve zımni dinamik yapıyı ortaya çıkarabilir. |
2. AR, MA, ARMA ve ARIMA modellerini belirleyebilir ve tahmin edebilir ve bu modelleri önkestirim için kullanabilir. |
3. Durağanlık, durağan olmama, eşbütünleşme, hata düzeltme; stokastik trendler, kısa ve uzun dönem denge, Ardışık İlişki; Kısmi ardışık ilişki kavramlarını açıklayabilir ve tartışabilir. |
4. Model seçimi için Kısmi Ardışık İlişki Fonksiyonu (PACF), Lagrange Çarpan (LM) testi, AIC, SIC kriterlerini kullanabilir. |
5. Birim kök ve eşbütünleşme kavramlarını test edebilir. |
6. Eşbütünleşik ve Hata düzeltme modellerini belirleyebilir. |
7. ARDL modellerini belirleyebilir ve tahmin edebilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Ders, modern zaman serileri analizine temel bir giriş yapmayı amaçlamaktadır. Kapsanan konular arasında, fark denklemleri ve çözümleri, Ardışık Bağlanım (AR), Hareketli Ortalama (MA) ve ARMA modelleri, önkestirim, birim kökler, durağanlık, durağan olmama, eşbütünleşme, hata düzeltme, birim kök ve eşbütünleşme testleri ve Ardışık Bağlanım Dağıtılmış Gecikme (ARDL) modelleri yer almaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
|
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İstatistiksel Kavramların Kısa Bir Tekrarı |
2 | Fark Denklemleri |
3 | AR Modelleri: Temel Özellikler ve Dinamikler |
4 | MA Modelleri: Temel Özellikler ve Dinamikler |
5 | ARMA Models: Temel Özellikler |
6 | Durağanlık ve Birim Kökler: Test Etme ve Sonuçları |
7 | Ara Sınav |
8 | Ardışık Bağlanımlı, Bütünleşik, Hareketli Ortalama Modelleri (Arima) |
9 | Eşbütünleşme: Test Etme ve Modelleme |
10 | Hata Düzeltme Modelleri (ECM) |
11 | ARDL Modelleri ve ECM |
12 | E-Views ile Uygulamalar I |
13 | E-Views ile Uygulamalar II |
14 | Dışadüşenler, Zaman Serisi Analizinde Mevsimsellik |
|
Kaynaklar: |
1. Walter Enders (2010), Applied Econometric Time Series, John Wiley and Sons. |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders, iktisadi ve finansal zaman serilerinin analizinde kullanılan modellerin ampirik uygulamalarını R programı kullanarak öğretmeyi amaçlamaktadır.
Bir ara sınav ve derse katılım olarak sayılan iki küçük sınav olacaktır. Bu sorumluluklara ek olarak, bu dersi alan öğrenciler R programı ile yapabilecekleri ev ödevlerinden sorumludurlar. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav I | 1 | %20 |
Final Sınavı | 1 | %30 |
Ödev | 2 | %30 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 2 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar. | 0 |
2 | İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur. | 0 |
3 | Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur. | 0 |
4 | İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | 0 |
5 | İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur. | 0 |
6 | Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur. | 0 |
7 | Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir. | 0 |
8 | Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır. | 0 |
9 | Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir. | 0 |
10 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 0 |
11 | Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 0 |
12 | İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur. | 0 |
13 | Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir. | 0 |
14 | Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir. | 0 |