PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Endüstriyel OrganizasyonECON 4113 + 035,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Ders kapsamında ele alınan tekel uygulamalarını anlar ve farklı fiyat farklılaştırması türleri için çözümleme yapabilir.
2. Firmaların faaliyet gösterdiği tekel, tekelci rekabet ve oligopol gibi farklı piyasa yapılarını öğrenir, bunlar arasında ayrım yapabilir.
3. Farklı piyasa yapıları için nicel çözümlemeler yapabilir, denge sonuçlarını türetip yorumlayabilir.
4. Farklı piyasa yapılarının firma davranışları üzerindeki etkilerini izah edebilir.
5. Firmaların stratejik davranışlarını anlamak için oyun teorisinden yararlanabilir.
6. Firmaların, işbirliği ve giriş engelleme gibi rekabete aykırı davranışlarını öğrenir ve analiz edebilir.
7. Eksik rekabetçi piyasa yapılarının, firmaların ürün farklılaştırması, reklam, araştırma-geliştirme gibi stratejik kararları üzerindeki rolünü analiz edebilir.
8. Bu derste öğrendiği bilgileri kullanarak çeşitli piyasa ve endüstrilerin gözlemlenen özelliklerini açıklayabilir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Endüstriyel organizasyon piyasaların, özellikle de firmaların stratejik olarak hareket ettiği eksik rekabet piyasalarının işleyişini inceleyen bir mikro iktisat alt dalıdır. Bu ders kapsamında ele alınan konular arasında, tekel fiyatlaması ve dayanıklı mal üreten tekel, fiyat farklılaştırması, tekelci rekabet, dikey kontrol, oligopol modelleri, işbirliği ve fiyat savaşları, tekrarlanan oyunlar, yoğunlaşma ve giriş engelleri, giriş engelleme stratejileri, ürün farklılaştırması, reklam ve araştırma-geliştirme yer almaktadır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tekel Fiyatlaması ve Dayanıklı Mal Üreten Tekel
2Fiyat Farklılaştırması
3Tekelci Rekabet
4Dikey Kontrol
5Oyun Teorisinin Temel Kavramları
6Cournot ve Bertrand Oligopol Modelleri
7Ara Sınav
8Dinamik Oyunlar ve İlk Hamle Avantajı (Stackelberg Modeli)
9İşbirliği ve Fiyat Savaşları
10Tekrarlanan Oyunlar
11Yoğunlaşma ve Giriş Engelleri
12Stratejik Giriş Engelleme
13Ürün Farklılaştırması
14Reklam; Araştırma-Geliştirme
 
Kaynaklar:
1. Pepall, L., D. J. Richards ve G. Norman (2014), Industrial Organization: Contemporary Theory and Empirical Applications, 5th edition, John Wiley & Sons.
 
Diğer Kaynaklar:
1. Cabral, L. (2017), Introduction to Industrial Organization, 2nd edition, The MIT Press. 2. Shy, O. (1996), Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press. 3. Waldman, D. E. ve E. J. Jensen (2013), Industrial Organization : Theory and Practice, 4th edition, Pearson Education. 4. Lipczynski, J., J. Goddard, ve J. O. S. Wilson (2017), Industrial Organization: Competition, Strategy and Policy, 5th edition, Pearson Education.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Öğretim stratejisi çoğunlukla derslere ve problem çözmeye dayanmaktadır. Sınıf için tartışmalara katılmaları beklenen öğrenciler soru sorma ve düşüncelerini paylaşma konularında teşvik edilirler. Ders sorumlusu, öğrencilerin ders materyali hakkındaki sorularını cevaplamak ve onlara yardımcı olmak için düzenli görüşme saatlerine sahiptir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%45
Final Sınavı1%55
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1İktisat ve diğer ilgili sosyal bilimlerle alakalı temel kavramsal bilgilere sahip olur ve kavramlar arası ilişki kurar.4
2İktisadi sorunları çözmeye katkıda bulunmak için, iktisat kuramlarının  önermelerini sınamaya yarayacak nicel ve nitel yöntemlerin bilgisine ve bilgisayar becerisine sahip olur.3
3Ekonomik aktörler hakkında verilerin derlenmesi, işlenmesi ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırma kapasitesine ulaşılması için gerekli bilgi birikimine sahip olur.2
4İktisat ile ilgili alt dallarda uzmanlaşır ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası  yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahip olur.2
5İktisat ile ilgili bilgileri sorgulama, yorumlama ve analiz etme becerisine sahip olur.4
6Eğitim sürecinde oluşturduğu birikimi yazılı ve sözlü sunabilme becerisine sahip olur.1
7Bir sorunu çözmek için ekip olarak sorumluluk yüklenir, gerekirse bireysel düzeyde sorumluluk alıp bağımsız çalışabilir.3
8Yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanır.4
9Edineceği eleştirel ve analitik düşünme sayesinde kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve ileri düzey öğrenimini yönlendirebilir.3
10İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.2
11Ekonomi ile ilgili bilgilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.4
12İçinde bulunduğu toplumun ve çevrenin ihtiyaçları konusunda sosyal sorumluluk bilincine sahip olur.3
13Değişime ve yeniliğe açık olma tutumunu geliştirir.4
14Eğitim sürecinde edindiği birikimi içinde bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir.1