PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Robotiğe GirişMECE 4013 + 245,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Öğrenciler robotların dinamik, kinematik ve kontrol prensiplerini öğreneceklerdir.
2. Yapay zeka konuları, bu derste laboratuarda robotik kapsamında bahsedilecektir.
3. Öğrenciler, profesyonel mühendislik hayatlarında çok yararlı olacak temel robotik uygulamaları öğrenme şansına sahip olacaklardır.
4. Staubli robot, dersin laboratuarlarında kullanılacaktır.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Robot tipleri ve özellikleri. Robot elemanların formları ve özellikleri. Katı cismin pozisyonu ve oryantasyonu. Denavit-Hartenberg gösterimi. Kinematik ve ters kinematik. Robot dinamiği. Lagrange-Euler ve Newton-Euler yöntemleri. Robot kontrolü. Robotlar için yapay zeka konuları işlenecektir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Dersin son haftalarında yapay zeka uygulamalarından bahsedilecektir. Ders projesinde bu uygulamalkar kullanılacaktır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Robot tipleri ve özellikleri, Homojen Dönüşümler
2Homojen Dönüşümler
3Homojen Dönüşümler
4 Kinematik Denklemler ve Çözümleri
5 Kinematik Denklemler ve Çözümleri
6 Kinematik Denklemler ve Çözümleri
7 Diferansiyel İlişkiler
8 Diferansiyel İlişkiler
9Dinamik
10Dinamik
11 Statik Kuvvetler
12 Kontrol
13 Kontrol
14Robotlar için Yapay Zeka
 
Kaynaklar:
Richard P. Paul Robot Manipulators: Mathematic, Programming and Control The MIT Press 1981 0-262-16082-X
 
Diğer Kaynaklar:
K. S. Fu R. C. Gonzalez C. S. G. Lee Robotics: Control, Sensing, Vision, and Intelligence McGraw-Hill 1987 0-07-022626-1 S. B. Niku Introduction to robotics: analysis, control, applications John Wiley & Sons 2011 978-0-470-60446-5
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftalık 3 saat teorik ders, 2 saat laboratuvar olacak şekilde ders yapılmaktadır.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Laboratuvar14%12
Laboratuvar Projesi2%18
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)140,507,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)11,001,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)141,0014,00
6Ev ödevleri00,000,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)18,008,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)115,0015,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)110,0010,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi.2
2Bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.3
3Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.0
4Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. 0
5Karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.3
7Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.1
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.0
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.0
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.0
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
15Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
16Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0