Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Uluslararası Örgütler | PSI 308 | | | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Bu ders 21.yy'ın başlarından itibaren uluslararası organizasyonların doğasını, gelişmelerini, rol ve faaliyetlerini; bölgeselliğin artan önemi ile birlikte Avrupa, Amerika, Asya-Pasifik, Afrika ve Orta Doğu'daki belli başlı bölgesel organizasyonların faaliyetlerini içerir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders öğrencilere Uluslararası Örgütlerin (UÖ) rolü ve faaliyetleri hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Bu nedenle odak, UÖ'lerin felsefesi ve ilkeleridir. Bu ders dört farklı bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, UÖ'lerin mantığını inceler ve kökenleri, doğası, teorisi ve yöntemleri ile ilgilenir. İkinci bölüm küresel UÖ'lere odaklanır. Bu bölümde, ilk küresel UÖ, Milletler Cemiyeti tartışıldıktan sonra, Birleşmiş Milletler (BM) sistemi ayrıntılı olarak incelenecektir. Bu bölümde, WHO, ILO ve FAO gibi BM'nin bazı işlevsel ve uzmanlaşmış kurumlarının yapısı açıklanacaktır. Bu bölümde, Dünya Ticaret Örgütü, Dünya Bankası, IMF ve Uluslararası Ceza Mahkemesi gibi bazı etkili küresel örgütler tartışılacaktır. Üçüncü bölüm, bölgecilik, NATO, NAFTA, ASEAN, ECOWAS ve Arap Devletleri Ligi gibi belirli kurumlarla dünyanın farklı bölgelerine odaklanacaktır. Dersin dördüncü bölümünde UÖ'lerin geleceği tartışılacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Uluslararası Örgütlerin Kökeni |
2 | Milletler Cemiyetinin Yapısı; Milletler Cemiyetinin başarıları ve başarısızlıkları |
3 | Bazı işlevsel örgütler: WHO, ITU, ILO, IBRD, IMF, UNRRA, FAO. |
4 | Birleşmiş Milletlerin tarihsel gelişmeleri ve temelleri |
5 | Birleşmiş Milletlerin temel prensipleri, amaçları, işlevi ve başlıca organları |
6 | Birleşmiş Milletlerdeki temel sorunlar ve reform ihtiyacı |
7 | Bazı işlevsel aktörler: UNESCO, IAEA, ICAO. |
8 | Bölgeselliğin tanımı, prensipleri, kökeni ve dinamikleri |
9 | Avrupa ve Amerika'nın Bölgesel Örgütleri: NATO, OSCE, EU, OAS, NAFTA, MERCOSUR |
10 | Asya ve Afrika'nın Bölgesel Örgütleri: ASEAN, APEC, SCO, AU, ECOWAS |
11 | Ortadoğu'nun bölgesel örgütleri: The League of Arab States, GCC |
12 | Çok uluslu şirketler, devletdışı örgütler |
13 | Ekonomik refahı (WTO), sosyal gelişimi (çocuk ve gençlerin refahı) ve küresel kaynakları (enerji) gözetme |
14 | Uluslararası örgütlerin ihtiyaçları ve beklentiler. |
|
Kaynaklar: |
Buzan Barry and George Lawson. The Global Transformation, History, Modernity, and the Making of International Relations, Cambrdige Studies in International Relations: 135, Cambridge University Press, 2015.
Michael Davies and Richard Woodward. International Organizations, a Companion, Edward Elgar, 2014.
Hurd, Ian. International Organizations, Politics, Law, Practice, Second Edition, Cambridge University Press, 2014.
Karns, P. Margaret and Karen A. Mingst. International Organizations, the Politics and Processes of Global Governance, Lynner Rienner Publishers, 2010.
Ziring, Lawrence; Robert E. Riggs; and Jack C. Plano. The United Nations, International Organization and World Politics, 4th Edition; Thomson, Wadsworth, 2005.
Bennett, A. LeRoy and James K. Oliver. International Organizations, Principles and Issues. 7th Edition; Prentice Hall; 2002.
|
|
Diğer Kaynaklar: |
Tamar Gutner. International Organizations in World Politics, Sage Publications, 2017.
Brian Frederking and Paul F. Diehl. The Politics of Global Governance: International Organizations in an Interdependent World, Fifth Edition, Lynne Rienner, 2015.
Clive Archer. International Organizations, Fourth Edition, Routledge, 2014.
J. Samuel Barkin. International Organizations: Theories and Institutions, Second Edition, Palgrave Macmillan, 2013.
Thomas G. Weiss and Rorden Wilkinson. International Organizations and Global Governance, Routledge, 2013.
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı, dönem ödevi ve sınıf içi tartışmalar |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Ödev | 1 | %20 |
Ders Katılımı | 1 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |