PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Uluslararası ÖrgütlerPSI 3083 + 036,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Bu ders 21.yy'ın başlarından itibaren uluslararası organizasyonların doğasını, gelişmelerini, rol ve faaliyetlerini; bölgeselliğin artan önemi ile birlikte Avrupa, Amerika, Asya-Pasifik, Afrika ve Orta Doğu'daki belli başlı bölgesel organizasyonların faaliyetlerini içerir.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders öğrencilere Uluslararası Örgütlerin (UÖ) rolü ve faaliyetleri hakkında kapsamlı bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. Bu nedenle odak, UÖ'lerin felsefesi ve ilkeleridir. Bu ders dört farklı bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, UÖ'lerin mantığını inceler ve kökenleri, doğası, teorisi ve yöntemleri ile ilgilenir. İkinci bölüm küresel UÖ'lere odaklanır. Bu bölümde, ilk küresel UÖ, Milletler Cemiyeti tartışıldıktan sonra, Birleşmiş Milletler (BM) sistemi ayrıntılı olarak incelenecektir. Bu bölümde, WHO, ILO ve FAO gibi BM'nin bazı işlevsel ve uzmanlaşmış kurumlarının yapısı açıklanacaktır. Bu bölümde, Dünya Ticaret Örgütü, Dünya Bankası, IMF ve Uluslararası Ceza Mahkemesi gibi bazı etkili küresel örgütler tartışılacaktır. Üçüncü bölüm, bölgecilik, NATO, NAFTA, ASEAN, ECOWAS ve Arap Devletleri Ligi gibi belirli kurumlarla dünyanın farklı bölgelerine odaklanacaktır. Dersin dördüncü bölümünde UÖ'lerin geleceği tartışılacaktır.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Uluslararası Örgütlerin Kökeni
2Milletler Cemiyetinin Yapısı; Milletler Cemiyetinin başarıları ve başarısızlıkları
3Bazı işlevsel örgütler: WHO, ITU, ILO, IBRD, IMF, UNRRA, FAO.
4Birleşmiş Milletlerin tarihsel gelişmeleri ve temelleri
5Birleşmiş Milletlerin temel prensipleri, amaçları, işlevi ve başlıca organları
6Birleşmiş Milletlerdeki temel sorunlar ve reform ihtiyacı
7Bazı işlevsel aktörler: UNESCO, IAEA, ICAO.
8Bölgeselliğin tanımı, prensipleri, kökeni ve dinamikleri
9Avrupa ve Amerika'nın Bölgesel Örgütleri: NATO, OSCE, EU, OAS, NAFTA, MERCOSUR
10Asya ve Afrika'nın Bölgesel Örgütleri: ASEAN, APEC, SCO, AU, ECOWAS
11Ortadoğu'nun bölgesel örgütleri: The League of Arab States, GCC
12Çok uluslu şirketler, devletdışı örgütler
13Ekonomik refahı (WTO), sosyal gelişimi (çocuk ve gençlerin refahı) ve küresel kaynakları (enerji) gözetme
14Uluslararası örgütlerin ihtiyaçları ve beklentiler.
 
Kaynaklar:
Buzan Barry and George Lawson. The Global Transformation, History, Modernity, and the Making of International Relations, Cambrdige Studies in International Relations: 135, Cambridge University Press, 2015. Michael Davies and Richard Woodward. International Organizations, a Companion, Edward Elgar, 2014. Hurd, Ian. International Organizations, Politics, Law, Practice, Second Edition, Cambridge University Press, 2014. Karns, P. Margaret and Karen A. Mingst. International Organizations, the Politics and Processes of Global Governance, Lynner Rienner Publishers, 2010. Ziring, Lawrence; Robert E. Riggs; and Jack C. Plano. The United Nations, International Organization and World Politics, 4th Edition; Thomson, Wadsworth, 2005. Bennett, A. LeRoy and James K. Oliver. International Organizations, Principles and Issues. 7th Edition; Prentice Hall; 2002.
 
Diğer Kaynaklar:
Tamar Gutner. International Organizations in World Politics, Sage Publications, 2017. Brian Frederking and Paul F. Diehl. The Politics of Global Governance: International Organizations in an Interdependent World, Fifth Edition, Lynne Rienner, 2015. Clive Archer. International Organizations, Fourth Edition, Routledge, 2014. J. Samuel Barkin. International Organizations: Theories and Institutions, Second Edition, Palgrave Macmillan, 2013. Thomas G. Weiss and Rorden Wilkinson. International Organizations and Global Governance, Routledge, 2013.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders anlatımı, dönem ödevi ve sınıf içi tartışmalar
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Ödev1%20
Ders Katılımı1%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor