Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Yöneylem Araştırması I - Modelleme | IE 232 | | | 3 + 2 | 4 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Matematiksel modeller kurma becerilerini geliştirebilme. |
2. Matematiksel programlama ve optimizasyon yazılım paketlerini kullanma becerilerini geliştirebilme. |
3. Takım çalışmasına katılabilme. |
4. Etik konuların farkında olabilme. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | IE 101 (önkoşul) |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, müfredatımızdaki üç Yöneylem Araştırması dersi serisinin ilkidir. Çözüm tekniklerinden ziyade deterministik matematiksel modellerin formülasyonuna vurgu yapılmaktadır. Ele alınan konular Yöneylem Araştırması ve modellemeye genel bakış, matematiksel modellerin sınıflandırılması ve örnekleri, doğrusal programlama modellerinin formülasyonu, tamsayı ve karışık tamsayı doğrusal programlama modelleri ve ağ (akış) modelleri, matematiksel programlama modellerinin bazı özellikleridir. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Hayır |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Yöneylem Araştırması ve Modellemeye Giriş, Matematiksel Model Çeşitleri ve Örnekleri (Belirlenimci-Stokastik, Doğrusal-Doğrusal Olmayan, Tek Amaçlı-Çok Amaçlı, Statik-Dinamik) |
2 | Doğrusal Programlama Modelleri: Sırt Çantası, Diyet, İşgücü Çizelgeleme |
3 | Doğrusal Programlama Modelleri: Harmanlama, Finansal Planlama Problemleri |
4 | Çokdönemli Doğrusal Programlama Modelleri: Envanter, Kaydırmalı Çevren Kavramı, Çoklu Ürün, Ardısmarlama/Kayıp Satış |
5 | Çokdönemli Doğrusal Programlama Modelleri: Üretim Düzgünleştirme, Finansal Planlama, İnsangücü Çizelgelemesi Problemleri |
6 | Tam Sayılı Programlama Modelleri: İkili değişkenler, Mantıksal Kısıtlar |
7 | Tam Sayılı Programlama Modelleri: Sabit maliyetler, Ayırtlama |
8 | Tam Sayılı Programlama Modelleri: Sırt Çantası ve Atama Problemleri, Makine Çizelgeleme Problemleri |
9 | Tam Sayılı Programlama ve Ağ Akış Modelleri: Ulaştırma (Taşıma) ve Aktarmalı Ulaştırma Problemleri |
10 | Matematiksel Programlama Modellerinin Bazı Özel Yönleri |
11 | Ağ Akış Modelleri: Küme Kaplama, Kesim Artıklarının Enküçültülmesi Problemleri |
12 | Ağ Akış Modelleri: En Kısa Yol Problemleri |
13 | Ağ Akış Modelleri: Maksimum Akış, Minimum Maliyet Ağ Akış Problemleri |
14 | Ağ Akış Modelleri: Minimum Kapsarağaç, Gezgin Satıcı Problemleri |
|
Kaynaklar: |
W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms (4th ed.), Cengage, 2003. |
|
Diğer Kaynaklar: |
(1) F.S. Hillier, and G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research, McGraw-Hill, 2015.
(2) H.A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson, 2017. |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Haftada 3 saat ders anlatımı, 1 saat problem çözme, 1 saat laboratuvar. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 2 | %15 |
Laboratuvar Çalışması | 2 | %15 |
Aktiviteler | 1 | %35 |
Aktiviteler | 1 | %35 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 13 | 1,00 | 13,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 2,00 | 2,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 13 | 2,00 | 26,00 |
6 | Ev ödevleri | 2 | 8,00 | 16,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 13,00 | 13,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 13,00 | 13,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 2 |
2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 2 |
3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 4 |
4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 0 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 2 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 2 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 1 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 0 |
15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |