PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Yöneylem Araştırması I - ModellemeIE 2323 + 246,00
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Matematiksel modeller kurma becerilerini geliştirebilme.
2. Matematiksel programlama ve optimizasyon yazılım paketlerini kullanma becerilerini geliştirebilme.
3. Takım çalışmasına katılabilme.
4. Etik konuların farkında olabilme.
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerIE 101 (önkoşul)
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

Bu ders, müfredatımızdaki üç Yöneylem Araştırması dersi serisinin ilkidir. Çözüm tekniklerinden ziyade deterministik matematiksel modellerin formülasyonuna vurgu yapılmaktadır. Ele alınan konular Yöneylem Araştırması ve modellemeye genel bakış, matematiksel modellerin sınıflandırılması ve örnekleri, doğrusal programlama modellerinin formülasyonu, tamsayı ve karışık tamsayı doğrusal programlama modelleri ve ağ (akış) modelleri, matematiksel programlama modellerinin bazı özellikleridir.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Hayır
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Yöneylem Araştırması ve Modellemeye Giriş, Matematiksel Model Çeşitleri ve Örnekleri (Belirlenimci-Stokastik, Doğrusal-Doğrusal Olmayan, Tek Amaçlı-Çok Amaçlı, Statik-Dinamik)
2Doğrusal Programlama Modelleri: Sırt Çantası, Diyet, İşgücü Çizelgeleme
3Doğrusal Programlama Modelleri: Harmanlama, Finansal Planlama Problemleri
4Çokdönemli Doğrusal Programlama Modelleri: Envanter, Kaydırmalı Çevren Kavramı, Çoklu Ürün, Ardısmarlama/Kayıp Satış
5Çokdönemli Doğrusal Programlama Modelleri: Üretim Düzgünleştirme, Finansal Planlama, İnsangücü Çizelgelemesi Problemleri
6Tam Sayılı Programlama Modelleri: İkili değişkenler, Mantıksal Kısıtlar
7Tam Sayılı Programlama Modelleri: Sabit maliyetler, Ayırtlama
8Tam Sayılı Programlama Modelleri: Sırt Çantası ve Atama Problemleri, Makine Çizelgeleme Problemleri
9Tam Sayılı Programlama ve Ağ Akış Modelleri: Ulaştırma (Taşıma) ve Aktarmalı Ulaştırma Problemleri
10Matematiksel Programlama Modellerinin Bazı Özel Yönleri
11Ağ Akış Modelleri: Küme Kaplama, Kesim Artıklarının Enküçültülmesi Problemleri
12Ağ Akış Modelleri: En Kısa Yol Problemleri
13Ağ Akış Modelleri: Maksimum Akış, Minimum Maliyet Ağ Akış Problemleri
14Ağ Akış Modelleri: Minimum Kapsarağaç, Gezgin Satıcı Problemleri
 
Kaynaklar:
W.L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms (4th ed.), Cengage, 2003.
 
Diğer Kaynaklar:
(1) F.S. Hillier, and G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research, McGraw-Hill, 2015. (2) H.A. Taha, Operations Research: An Introduction, Pearson, 2017.
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Haftada 3 saat ders anlatımı, 1 saat problem çözme, 1 saat laboratuvar.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ödev2%15
Laboratuvar Çalışması2%15
Aktiviteler1%35
Aktiviteler1%35
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin AKTS İş Yükü:
#AktiviteAdetSüre (Saat)İş Yükü
1Derslere Katılım (haftalık bazda)143,0042,00
2Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda)142,0028,00
3Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda)131,0013,00
4İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez)12,002,00
5İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda)132,0026,00
6Ev ödevleri28,0016,00
7Sınavlara Hazırlık00,000,00
8Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil)113,0013,00
9Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
10Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil)00,000,00
11Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil)113,0013,00
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı (0-4)
1Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi.2
2Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi.2
3İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi.4
4İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi.0
5Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.0
6Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.1
7Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.0
8Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi.0
9Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.0
10Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi.2
11Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.2
12Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.1
13Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.0
14Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi.0
15Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.0
16Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.0
17Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.0