Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Çoklu Ortam Hesaplamaya Giriş | CENG 460 | | | 3 + 0 | 3 | 5,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Ortam ve çoklu ortam konsetpini ve uygulamalarını öğrenmesini sağlar |
2. Çoklu ortam ve ortam verisinin temsilini nasıl olduğunu anlamasını sağlar |
3. Temsiliyetin verimliliği ne şekilde artırılabileceğini öğrenir |
4. Çoklu ortam'ın İnternet üzerindeki etkisini kavrar |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Günümüz dijital dünyasında, multimedya içeriği her yerde deneyimlenmektedir—yayın hizmetlerinden sosyal medya platformlarına kadar. Ancak, bu zengin medya dosyaları büyük boyutları nedeniyle önemli zorluklar sunmaktadır. Bu derste, multimedya verisinin bant genişliği sınırlı ağlar üzerinden verimli bir şekilde nasıl sıkıştırıldığı, depolandığı ve iletildiği incelenmektedir. Modern multimedya sistemlerini mümkün kılan gelişmiş sıkıştırma algoritmaları ele alınacak ve standardizasyon kurumları ile endüstriyel konsorsiyumlar tarafından oluşturulan uluslararası standartlar incelenecektir. Multimedya ses, konuşma, görüntü ve video dahil olmak üzere çeşitli dijital formatları kapsarken, bu dijital varlıkların yönetilmesi ve işlenmesi için etkili teknikler öncelikli olarak odaklanılacaktır. Multimedya kodlamasının temel prensipleri, sadece bu sistemleri oluşturan geliştiriciler için değil, aynı zamanda profesyonel ve kişisel hayatlarında multimedya teknolojilerinden yararlanan son kullanıcılar için de giderek daha önemli olduğu kabul edilmektedir. Günümüzün veri yoğun ortamında multimedya içeriğiyle etkili bir şekilde çalışmak için gereken derinlemesine bilgi bu ders tarafından sağlanmaktadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Üretken Yapay Zeka tarafından oluşturulan içeriği, uygun atıf yapmadan veya eğitmenin izni olmadan kendi çalışması olarak sunmak yasaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Çoklu ortam a giriş ve uygulamaları |
2 | Analog ve Sayısal veri |
3 | Örnekleme ve niceleme |
4 | Sayısal ses'e giriş |
5 | Ses verisini temsili |
6 | Ses verisi sıkıştırma |
7 | Görüntü veri temsiliyeti |
8 | Renk modelleri |
9 | Görüntü dosya biçimleri |
10 | Video verisi ve sıkıştırma ihtiyacı |
11 | Video sıkıştırma standartları |
12 | Internet üstünde akan çoklu ortam verileri |
13 | Öleçleme ve Video kodlama |
14 | Çoğul tanımlı kodlama |
|
Kaynaklar: |
Shi, Y.-Q., & Sun, H. (2019). Image and video compression for multimedia engineering: Fundamentals, algorithms, and standards (3rd ed.). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781351578646 |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Her hafta 3 saat teori |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %25 |
Final Sınavı | 1 | %35 |
Ödev | 5 | %20 |
Proje | 1 | %20 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 1 | 3,00 | 3,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 5 | 3,00 | 15,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 1 | 8,00 | 8,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 10,00 | 10,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 0 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 0 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 3 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 0 |
6 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
7 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
8 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 0 |
9 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 0 |
10 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
11 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 0 |