Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İnsan Hakları ve Uluslararası Korunması | HUK 429 | 4 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler, insan haklarının evrensel standartlarını ve uluslararası koruma mekanizmalarını öğrenerek, bu hakların korunması ve geliştirilmesi konusunda bilgi sahibi olurlar. |
2. İnsan haklarının ulusal ve uluslararası düzeyde nasıl uygulandığını ve ihlallerin önlenmesi için hangi stratejilerin geliştirilebileceğini kavrarlar. |
3. İnsan hakları ile ilgili hukuki düzenlemeleri ve uluslararası belgeleri analiz ederek, bu alandaki sorunlara çözüm üretme yetkinliği kazanırlar. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Hak ve özgürlüklerle ilgili sorunlar hakkında düşünce üretebilmeye yönelik, insan onuru, insan hakları, hak ve özgürlük gibi temel kavramlar, evrensellik, doğal hak, modernleşme, özel alan-kamusal alan, birey-yurttaş ilişkisine yönelik konular, insan haklarının nitelikleri, sınıflandırılması, düzenlenmesi ve güvence sistemleri dersin içeriğini oluşturmaktadır. Yine Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuruya konu olabilen ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nde düzenlenen hak ve özgürlükler üzerinde durulmaktadır. Ayrıca Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nde uygulanan yargılama usulü ile Birleşmiş Milletler sistemindeki hak ve özgürlüklerin korunması dersin konuları arasındadır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | İnsan onuru, insan hakları, hak ve özgürlük kavramları |
2 | İnsan haklarının düşünsel ve tarihi kaynakları |
3 | Evrensellik, evrenselleştirilebilirlik, doğal hak |
4 | Modernleşme; özel alan-kamusal alan, birey-yurttaş ilişkisi |
5 | İnsan haklarının nitelikleri |
6 | İnsan haklarının sınıflandırılması ve düzenlenmesi |
7 | Bireysel özgürlükler, toplu eylem özgürlükleri, siyasal haklar |
8 | İktisadi, sosyal, kültürel haklar |
9 | Dayanışma hakları |
10 | İnsan haklarının sınırlanması |
11 | İnsan haklarının güvence sistemleri |
12 | Uluslararası insan hakları hukukunun gelişimi, küreselleşme ve insan hakları ilişkisi |
13 | Birleşmiş Milletler Şartı ve İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi |
14 | Birleşmiş Milletler tarafından üretilen temel insan hakları belgeleri |
15 | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin kapsamı |
16 | Kabul edilebilirlik kriterleri |
17 | Kabul edilebilirlik kriterleri |
18 | AİHM'in yapısı ve uygulama usulü |
19 | AİHS ile korunan haklar |
20 | AİHS ile korunan haklar |
21 | AİHS ile korunan haklar |
22 | AİHS ile korunan haklar |
23 | AİHS ile korunan haklar |
24 | AİHS ile korunan haklar |
|
Kaynaklar: |
A.Şeref Gözübüyük /A.Feyyaz Gölcüklü Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması Turhan 2011
Yasemin Özdek Avrupa İnsan Hakları Hukuku TODAİE 2004
M. Semih Gemalmaz Uluslarüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş Legal 2007
Ahmet Mumcu/Elif Küzeci İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri Turhan 2007
Halil Kalabalık İnsan Hakları Hukuku Seçkin 2009
|
|
Diğer Kaynaklar: |
AİHM kararları |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders anlatımı ve tartışmalar. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 28 | 2,00 | 56,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 20 | 1,00 | 20,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 12,00 | 12,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 20,00 | 20,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 2 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 2 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 4 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 4 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 4 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 4 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 0 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 4 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 1 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 0 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 4 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 2 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 4 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 4 |