Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Adli Tıp | HUK 421 | 4 | 3 | 1 + 0 | 1 | 2,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Öğrenciler bu dersi aldıktan sonra; bir ölüm olayında ölümün orijini (doğal sebepler, intihar, cinayet, kaza), nedeni, zamanı konularında ayrıca cinayet vakalarında ne tür bir aletle bu eylemin gerçekleştirildiği hususunda olayı analiz edebilecek seviyeye gelirler. |
2. Adli bilimlerin yapılanması ve uğraşı alanları hakkında bilgi sahibi olurlar. |
3. Ani beklenmedik ölümler, anne-bebek ölümleri, anestezi esnasında meydana gelen ölümler ve anaflaktik ölümler hakkında bilgi sahibi olurlar. |
4. Yaraların özellikleri, oluş mekanizması, sınıflandırılması ve ayrımını yapabilirler. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Adli tıp, ölüm, yaralama, öldürme gibi konularda tıbbi bilgilerin ışığında adli makamlara olayın analizi ve aydınlatılması için yardımcı olur. Ders kapsamında öğrenciler, belirli suçların/suçluların ortaya çıkarılması hususunda ve delillerin tespiti hakkında fikir sahibi olmaktadırlar.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Ölüm |
2 | Ölüm |
3 | Ölüm belirtileri |
4 | Ölüm (agoni) |
5 | Ölüm (yalancı ölüm) |
6 | Ölüm (ölü lekeleri) |
7 | Ölüm (ölü katılığı) |
8 | Ölüm (sabunlaşma) |
9 | Ölüm (mumyalaşma) |
10 | Ölüm (kokuşma) |
11 | Yaralar |
12 | Yaralar (ezici aletler) |
13 | Yaralar ( kesici aletler) |
14 | Yaralar (kesici-ezici, delici, kesici-delici aletler) |
15 | Doku ve Organ İncelemeleri – Genetik Tanı ve Adli DNA |
16 | Trafik Kazalarında Adli Tıbbi Değerlendirme |
17 | Meslek Hastalıkları ve İş Kazaları |
18 | Aile İçi Şiddet ve Adli Yaklaşım |
19 | Adli Psikiyatri: Ceza Ehliyeti ve Ruhsal Durum Değerlendirmesi |
20 | Cinsel Suçlar ve Adli Muayene (Kadın/Çocuk) |
21 | Zehirlenmeler (Toksikolojik İncelemeler) |
22 | Tıbbi Uygulama Hataları (Malpraktis) |
23 | Tıbbi Uygulama Hataları (Malpraktis) |
24 | Olgu Analizi ve Raporlama Pratikleri |
25 | Cinsel Suçlar ve Adli Muayene (Kadın/Çocuk) |
26 | Cinsel Suçlar ve Adli Muayene (Kadın/Çocuk) |
27 | Adli Tıpta Etik İlkeler ve Hekim Sorumluluğu |
28 | Adli Tıpta Etik İlkeler ve Hekim Sorumluluğu |
|
Kaynaklar: |
Bengidal, M. Sualp: Adli Tıp, Jandarma Basımevi (2005) |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik dersler |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %60 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 14 | 1,00 | 14,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 1,00 | 14,00 |
6 | Ev ödevleri | 0 | 0,00 | 0,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 0 | 0,00 | 0,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 2 | 1,00 | 2,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 14 | 1,00 | 14,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 0 |
2 | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir. | 1 |
3 | Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 0 |
4 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar. | 1 |
5 | Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir. | 1 |
6 | Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. | 0 |
7 | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 1 |
8 | Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 0 |
9 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | 0 |
10 | Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir. | 2 |
11 | Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | 2 |
13 | Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 1 |
14 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | 0 |
15 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 0 |
16 | Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 0 |
17 | Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | 4 |
18 | Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir. | 4 |
19 | Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. | 1 |
20 | Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir. | 1 |