Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Bilgisayar Ağları | CENG 393 | 4 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Veri iletişimi ve veri ağları prensiplerini ile iletişim standartlarını konsept seviyesinde tanır. |
2. Internet üzerindeki çok bilinen uygulamaları tanır. |
3. Farklı ağ topolojileri ve protokolleri kullanan bilgisyar ve bilgisayar aglarının gerekliliklerini/ihtiyaçlarını bilir. |
4. Bilgisayar ağları OSI çok katmalı modelini bilir. TCP/IP fonksiyonlarını OSI modeli ile eşleştirir. |
5. Ağ cihazları/donımlarını ve fonksiyonlarını bilir. |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bilgisayar ağları ve açık sistemleri. Bilgisayar ağlarına giriş. Protokol tasarımı. TCP/IP protokolü. Yönlendirme algoritmaları. Internet ağ katmanı. Ağlararası işlemler. Taşıma protokolü elemanları. Uygulama katmanı. Alan Adı Servisi (DNS). Ağ programlama.
|
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Derste öğretim teoriktir. Ancak, öğrenciler ödev ve çalışma sorularında üretken yapay zeka uygulamalrından faydalanabilir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Bilgisayar ağ prensip ve protokollerine giriş. ISO modelinin tanıtımı. |
2 | Ağ dinleme araçlarının tanıtımı. Ağ uygulamalarının prensipleri |
3 | Web ve HTTP protokolü |
4 | FTP, SMTP ve POP3 protokolleri |
5 | DNS servisi ve DNS protokolü |
6 | Genel tekrar ve ara sınav. |
7 | İletim katmanı servisleri. UDP hizmeti. Güvenilir servis. Çoklu gönderim. Seçimli tekrar ve N'e geri git. |
8 | TCP gönderim hizmeti. Güvenilir iletim prensipleri. Sıra numarası ve alındı bilgisi. Bağlantı kurma. Zaman aşımı hesaplama. Gönderim tekrarlama. |
9 | Ağ katmanı prensipleri. Yönlendiriciler. İletme ve yönlendirme. IPv4 adreslemesi. Genel yayın, çoklu yayın ve tekli yayın. |
10 | Datagram yapısı. Datagram parçalama. NAT protokolü. IPv6 temelleri |
11 | Bağlantı katmanı prensipleri. Çoklu erişim protokolleri (CSMA/CD, sırasl gönderim, jeton dolaşımı) |
12 | MAC adresleri. Adres çözümleme protokolü (ARP). Ethernet çerçeve yapısı. |
13 | Ethernet çarpışma kontrolü ve kademeli gecikme. Öbekler (HUB) ve anahtarlar (Switch). Fiziksel katman prensipleri. Sinyal kodlama ve arayüz standartları. |
14 | Kablosuz ağ özellikleri. WiFi, Bluetooth, WiMAX ve 802.11 MAC protokollü ve veri yapıları. Erişim noktası cihaz eşleşimi. |
|
Kaynaklar: |
Computer Networking: A Top-Down Approach (Ed. >= 4), James F. Kurose & Keith W. Ross, Addison-Wesley SBN-10: 0136079679 ISBN-13: 9780136079675
|
|
Diğer Kaynaklar: |
- Computer Networks, Andrew S. Tanenbaum, Pearson Education, Inc
- Introduction to Data Networks, Lawrence Harte, ALTHOS Publishing
- Internetworking With TCP/IP Volume I: Principles Protocols, and Architecture, Douglas Comer, Prentice Hall
- Internetworking With TCP/IP Volume II: Design, Implementation, and Internals, Douglas Comer & D. Stevens, Prentice Hall
- Internetworking with TCP/IP, Volume III, Client-Server Programming and Applications, 2nd Ed. Prentice Hall International Edition, 1996, ISBN 0-13-262148-7
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Teorik ders, ödev ve sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %40 |
Final Sınavı | 1 | %45 |
Test/Quiz/Kısa Sınav | 3 | %15 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin AKTS İş Yükü:
|
# | Aktivite | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
1 | Derslere Katılım (haftalık bazda) | 14 | 3,00 | 42,00 |
2 | Laboratuvarlara/Derslere Katılım (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
3 | Notların önceden hazırlanması ve son haline getirilmesi (haftalık bazda) | 0 | 0,00 | 0,00 |
4 | İlgili materyalin toplanması ve seçilmesi (bir kez) | 0 | 0,00 | 0,00 |
5 | İlgili materyalin kendi kendine incelenmesi (haftalık bazda) | 14 | 2,00 | 28,00 |
6 | Ev ödevleri | 3 | 4,00 | 12,00 |
7 | Sınavlara Hazırlık | 3 | 5,00 | 15,00 |
8 | Ara Sınavlara Hazırlık (Sınavların süresi dahil) | 1 | 30,00 | 30,00 |
9 | Dönem Ödevi/Vaka Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
10 | Dönem Projesi/Saha Çalışması Raporunun Hazırlanması (sözlü sunum dahil) | 0 | 0,00 | 0,00 |
11 | Final Sınavına Hazırlık (sınav süresi dahil) | 1 | 30,00 | 30,00 |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı (0-4) |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi. | 4 |
3 | Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 3 |
4 | Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 4 |
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 4 |
6 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 0 |
7 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 0 |
8 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
9 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 2 |
10 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
11 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 1 |