Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
İş Sağlığı ve Güvenliği | IE 417 | 4 | 1 | 3 + 0 | 3 | 4,00 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Inşaat alanlarında zararlı durumların farkedilmesi ve önlenmesi becerileri |
2. Inşaatta güvenli çevre koşulları oluşturma ve gerçekleştirme becerileri |
3. Inşaatla ilgili yaralanma ve sağlık hakında verilerin çözümlenmesi becerileri |
4. Kanuni sorumlulukların farkedilmesi becerileri |
5. Etik konularda farkındalık |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
Bu ders, iş sağlığı ve güvenliği hakkında temel konuları inşaat mühendisliği aktivitelerine ağırlık vererek öğretme amacı ile tasarlanmıştır. Ders kapsamında şu konular yer almaktadır: inşaat alanlarında oluşan kaza ve yaralanmalar hakkında istatistiksel analizler, inşaat alanlarında oluşan kaza ve yaralanmaların ekonomik yönleri, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili kurumlar ve operasyonel yapı, inşaat ile ilgili işlerde yaralanma tipleri ve mesleki tehlikeler, inşaat alanında iş sağlığı ve güvenliğinin mühendislik ve yönetimsel yönleri, ve Türkiye'deki kanuni yönler ve standartlar. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Yok |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Türk inşaat kazalarının istatistiksel çözümlemesi (TÜİSAG verisi) |
2 | Sağlık ve güvenlik yasaları neden gereklidir? |
3 | Sağlık ve güvenlik organizasyonları |
4 | İnşaat sağlık ve güvenliğinde Türkiye ile dünya kıyası |
5 | İnşaat aktiviteleri ile ilgili çeşitli yaralanma ve sağlık problemleri çözümlemeleri |
6 | Fiziksel iş çevresi (değişik inşaat alanıları) |
7 | Elle işte fizyoloji ve antropometri |
8 | Mekanik işte fizyoloji ve antropometri |
9 | İnşaat makinelerinde algo ergonomisi |
10 | Güvenli inşaat için mühendislik ve yönetim tasarımı |
11 | Kanunlar ve standartlar |
12 | Kanunlar ve standartlar |
13 | Türk İnşaat Alanlarında Sağlık ve Güvenlik konusunda davetli konuşmacı |
14 | Tekrar |
|
Kaynaklar: |
- |
|
Diğer Kaynaklar: |
Phil Hughes, Ed Ferrett Introduction to Health and Safety in Construction Routledge 2011 978-0-08-097068-4
Allan St John Holt Principles of Construction Safety Blackwell 2001 9781405134460
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
3 saat ders |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ödev | 3 | %30 |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda bilgi. | 0 |
2 | Edinilen bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanma becerisi. | 0 |
3 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını* gözeterek tanımlama, uygun yöneylem araştırması metotları ve modelleme teknikleri ile formüle etme ve analiz etme becerisi. | 0 |
4 | İnsan, malzeme, makine, para, bilgi, zaman, teknoloji ve enerji gibi bileşenleri içeren karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi. | 0 |
5 | Karmaşık bir sistemi ve/veya alt-sistemi veya süreci gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi. | 0 |
6 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, Endüstri Mühendisliği ile ilgili yazılım olanakları ile uygun teknikleri, kaynakları, modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi. | 1 |
7 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi. | 1 |
8 | Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi. | 4 |
9 | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 4 |
10 | Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi. | 1 |
11 | Hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık. | 1 |
12 | Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi. | 2 |
13 | Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 2 |
14 | Teknik resim, akış diyagramı gibi görsel araçları kullanma becerisi. | 2 |
15 | Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. | 0 |
16 | Girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık. | 0 |
17 | Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | 1 |